Hue
SaigonNha TrangHueHanoi 1Sa PaHanoi 2Cat BaHanoi 3 Hoi AnAfslutning

Mandag 6. juli

Vi nåede banegården i god tid. Nogle forsøgte at sove lidt, men kl. 8:30 kom konduktøren for at indsamle bestillinger på frokost i toget. Han kunne absolut intet engelsk, så det foregik ved hjælp af tegninger (gris, grillspyd, dåsecola, etc.) Men alt endte godt og vi fik vores rigtig flotte frokost serveret kl. 11:00 i toget. I øvrigt en ret spændende togtur sammen med tror jeg udelukkende vietnamesere. De har vist ferie mange af dem i øjeblikket. Landskabet var også spændende og afvekslende, mens det gled forbi uden for vinduet gennem 11 timer. Henning fik afleveret nogle trøjer til 2 vietnamesiske piger som gave, fordi de så søde ud. Vi landede i Hue kl. 17 på et dejligt hotel der hedder Hoa Hong Hotel. Vi blev hurtigt indkvarteret og Henning smuttede også hurtigt ned til bådfolkene for at anmelde sin ankomst i morgen. Inden da havde han da lige vist vej til et nærliggende hotel med massage, swimmingpool og meget mere, og forinden det havde han bestilt en middag til kl. 20:00 på et andet nærliggende hotel. Der sker noget på denne tur må man sige. Middagen var rigtig god med blæksprutter og andet godt fra havet. Til dessert masser af eksotisk frugt. Alt dette for kun 35 kr. + drikkevarer. Da vi er kommet til Hue har vi skiftet Saigon Special ud med ”Huda” (Hue + Danmark). Et bryggeri i Hue laver øl på licens fra Tuborg. Til middagen var inviteret Luu og Hung plus deres 2 børn (den døve pige Chau på 15 og hendes storebror Huy på 17). De skal følge os på resten af turen.

Første lille søde Vietnam-pige med dansk strikket tøj, så hun kan holde varmen:

Anden lille søde Vietnam-pige med dansk strikket tøj, så hun kan holde varmen:

Tirsdag 7. juli

For en gangs skyld stod vi sent op, vi kunne sove helt til kl. 6:00 med morgenmad kl. 6:30 og så afsted på cykel til bådepladsen med afgang kl. 8:00. Efter en god nats søvn i dejlige senge på et dejligt hotel blev vi glædeligt overraskede over morgenmaden, som var det bedste vi har oplevet indtil nu. Det samme gælder iøvrigt hotellet. Vi skulle jo som sædvanligt nå en hel masse, men det regnede, da vi skulle af sted, så vi tog alle regnfrakker på. Vejret klarede fint op i løbet af dagen. Vi cyklede ned til duftenes flod Song Huong (navnet har den pga. alle røgelsespindene ned langs floden). Vi opdagede at der var mange andre dufte, der blandede sig, bl.a. fra blomster og dyr undervejs. Nede ved bådepladsen ventede bådfolkene på os, og vi fik cyklerne ombord. Straks gik Henning i gang med at udlevere noget af det tøj vi havde haft med i kufferterne. Da det var overstået startede bådfolkene deres lille butik af tøj, postkort m.m. Der blev vist nok købt noget, men vi nævner ingen navne. Vi besøgte de seværdigheder, der er på sejlturen op ad floden, først Thin Mu pagoden. Her så vi en budhist-skole, hvor børnene sad og læste eller messede. Henning blev erklæret for at være en stor dansk Budha. Derpå til Minh Mang mausoleet og til sidst Khai Dinh mausoleet, kedeligt at se på udefra men fantastisk flot indvendigt. Khai Dinh var den næstsidste kejser i Vietnam, han døde i 1925 og blev efterfulgt af sin søn, som så blev den sidste kejser frem til 1945. Jeg tror, at det var en fin oplevelse for alle. Vi spiste frokost på båden, utrolig dejlig mad til næsten ingen penge, ca. 20 kr. for mere end man kan spise. Vi kunne vælge at cykle tilbage til Hue eller tage båden tilbage. Vi valgte at cykle de 10 km tilbage til Hue. På vejen tilbage kom vi forbi et kæmpe marked. Her var alt muligt til salg, tøj, frugter, ure. Men man skal være forsigtig med deres priser, Josephine købte en kjole til 150 kVD, men sælgeren startede ved 850 kVD. Piger med et købegen kan ikke stå for sådan nogen markeder, og det ved sælgerne godt. Hvis ikke vi havde været 4 mænd til at bremse, var det endt helt galt. Her til aften mødtes vi kl. 19:30 for at cykle til Restaurant Royal Park. På Royal Park udnævntes en kejser og en kejserinde, og det blev ved enstemmighed vedtaget, at det skulle være Preben og Janne pga. deres værdige fremtræden på turen indtil nu. Resten af gruppen var mandariner (fjols – ikke dem man skræller). Preben ville have holdt tale til sit folk, men efter et par glas hvidvin måtte tanken opgives. Vi var alle klædt ud og fik en lidt finere anrettet menu (tallerknerne var dekoreret med figurer, der viste hvilken ret det var vi spiste). En sjov og anderledes oplevelse i den gamle kejserby Hue. Vi cyklede en dejlig tur tilbage til hotellet og gik tidligt i seng (fordi vi skulle tidligt op næste dag).

Familien på båden:

Pram læsset med sand på duftenes flod:

Thin Mu pagoden:

Thin Mu pagoden igen - lille dreng slår på klokken og læser imens:

Bilen som blev kørt fra Thin Mu pagoden til Saigon. Munken tændte ild til sig selv:

Thin Mu pagoden igen:

Mandarinen Ole på Royal Park:

Sanger og sangerinde på Royal Park:

Onsdag 8. juli

Endnu senere op i dag, nemlig først kl. 6:30. Afgang kl. 8:00 til kejserpaladset på cykel. Kejserpaladset ligger bag ved Citadellet, som med sin høje flagstang og det røde flag kan ses overalt i Hue. Kejserpaladset var omgivet af en fæstningsmur og blev forsvaret af Citadellet lige som resten af byen Hue også gjorde det. Kejserpaladset blev bombet af amerikanerne under Vietnam-krigen og kun ca. 10% er blevet bygget op igen. Det går langsomt, for det er et stort område, der blev smadret pga. af en meningsløs krig. Man kan godt få en fornemmelse af hvor prægtigt, det har været engang. Det blev denne gang Josephine og Lasse, der blev kejserinde og kejser. Vi venter stadig på en tale til undersåtterne. Janne og Rasmus tog en tur på elefantryg inde i kejserpaladset. Derpå cyklede vi til ”De døves og de stummes restaurant”, egentlig hedder den Lac Thien, her fik vi en fin menu til en billig penge, f.eks. kogt oksekød i grønsager og nudler for kun 8 kr. Vi nød en sidste ”Huda” inden vi forlader Hue, for når vi når Hanoi skifter vi fra Tuborg til Carlsberg. Nu skal vi til at drikke ”Halida” (Hanoi – Danmark). Vores tog gik allerede kl. 13:30, men der var stort ingen andre end os, da vi kørte, men der kom flere til efterhånden. Så Henning kunne finde nogen at opsøge for en snak og måske en gave. Kl. 18:00 fik vi stegt kylling med ris og grøntsager i toget. Ellers nød vi bare turen gennem det vietnamesiske landskab. Kl. 23:00 lagde vi os til at sove, og vi sov lige til toget kørte ind i Hanoi kl. 5:00 næste morgen.

Familien Luu, Dung, Chau og Huy i Kejserpaladset:

Kejserinde Josephine bliver båret rundt af undersåtterne:

Kejser Lasse og kejserinde Josephine:

Rasmus og Janne rider på en elefant inde i Kejserpaladset:

Ikke alt er restaureret endnu:

Ejeren åbner en øl og griber den med én hånd:

Video fra Hue med oplukning af øl.

Henning og ejeren af "De døve og stummes restaurant" er gode venner fra gamle dage:

Mindebygning for 10 af kejserne:

Citadellet:

Kufferterne ankommer med cykeltaxa til banegården i Hue: