Hoi An
SaigonNha TrangHueHanoi 1Sa PaHanoi 2Cat BaHanoi 3 Hoi AnAfslutning

Fredag 17. juli

Vi ankom til Da Nang som planlagt kl. 10:30 og kørte direkte til hotel Hai Yen. Thuy var på stationen for at tage imod os. De 2 skotter tog også med i bussen, så de bor nu på Hai Yen. Det er et glimrende hotel med swimmingpool. Lige overfor bor en altmuligmand, som man kan leje cykler hos, få vasket tøj, osv. Så vi lejede straks 2 cykler for at finde frem til alle vores venner her i Hoi An. Det viste sig at være temmelig mange, så vi havde en travl eftermiddag. Først hen til alle vores venner i et Booking Office, her blev vi budt på frokost, som altid en rigtig lækker frokost, der sluttede med Lotus Te. Ejeren er entreprenør og har mange penge, så vi nåede lige at få en middagsaftale søndag med dem også, inden vi måtte haste videre hen til sølvsmeden Thao, for vi havde mange bestillinger med hjemmefra på alt muligt i sølv, og det var faktisk også billigt, hvis man er til Pandora, sølvkæder, sølvøreringe, sølv……. Fra sølvsmeden hen til skrædderen Bui og få taget mål til et jakkesæt eller en skjorte. Så måtte vi hen til ”cykelmanden”, som med sin cykeltaxa tager til stranden for at bade hver morgen kl. 6:00 sammen med Henning. Gammel tradition, som sikkert ikke andre end Henning gad være med til, så han har rigtig glædet sig. Derefter gik turen til Hennings stamværtshus, hvor vi lige fik reserveret et bord til kl. 20:00 mens vi nød en BIG Tiger (til jer derhjemme – det er altså temmelig varmt !). I løbet af dagen fik vi middagsaftaler i hus de næste 3 dage, så det er ingen sag det her. Kl. 20:00 gik vi så ud for at spise middag, igen en udsøgt middag + drikkevarer til 28 kr. i alt pr. person. Der var en del aktivitet i byen, mange mennesker, underholdning, osv. Efter middagen fandt vi en bar for udlændinge, desværre meget støj, men en gin + tonic formildede sagen. Anderledes roligt og fredeligt er der ved swimmingpoolen om aftenen, så vi sad og nød stilheden dér inden vi gik op. I morgen skal vi besøge Luu og Hung med børnene Chau og Huy (de samme som var med på turen siden Hue), det bliver spændende at se hvordan de bor.

Video med togtur.

Besøg hos entreprenøren og hans kone samt sønnen Anh samt Diem, som arbejder i et andet Booking Offive:

To piger der arbejder hos vores skrædder - Tuyên og Nguyên:

Den japanske bro:

Lørdag 18. juli

I dag stod Henning op før 6:00 for at nå sin aftale med ”cykelmanden” og kl. 7:00 var vi klar til morgenmaden. Kl. 8:00 drog vi så af sted – først til hotel Hoi An, hvor der skulle afleveres billeder af pigerne i receptionen samt tages nye billeder. Pigerne syntes vist nok, at det var meget morsomt at blive fotograferet i mærkelige positurer, eller også var de meget høflige. Efter seancen cyklede vi videre østpå til stranden og videre til hotel Victoria, hvor vi fik udleveret håndklæder og kunne gå til stranden og til poolen. Vejret var rigtig godt og vi nød 1 time ved stranden og 1 time ved poolen. Et par Tiger blev det også til – tænk de kostede 20 kr. stykket, men så havde vi jo også fået stranden og poolen gratis. Egentlig er det kun til hotellets gæster, men Henning kender manageren Trang, så vi fik lov alligevel. I 2 timer fik vi lov at nyde badelivets glæder, men så heller ikke længere, for vi har jo som bekendt et stramt program. På vejen tilbage fra stranden kom vi forbi et bryllup/fødselsdag og tog lige billeder af fødselaren. Her kunne vi have fået en gratis frokost, hvis ikke det var fordi vi har et stramt program. Vi skulle videre hen for at spise frokost på Hennings stamrestauration Thanh Phuong og her fik vi Cau Lau og tomatsuppe med blended æg – meget velsmagende ! Hertil den uundværlige Tiger Beer. Mærkeligt sammentræf at jeg går rundt med en tiger på min kasket, noget adskillige tjenere har opdaget. På vejen hjem til hotellet tog vi lige indenom altmuligkonen med vasketøjet, for Henning havde en del vasketøj fra turen sidst for 2 måneder siden. Så drog vi ud for at købe ind, bl.a. en stor taske til alle vores ting og så skulle vi have blomster til Luu, fordi hun giver middag i aften. Apropos indkøb så kan man snildt forhandle priserne ned til 1/3 af prisen. Vi drog videre over til skrædderen for at checke om tøjet var i orden. Vi får altså jakkesæt i Kashmir uld for 300 kr. og skjorter i silke for 50 kr. her. Og så er de 3 piger Ly (21), Tuyên (24) og Nguyêt (25) i forretningen utroligt søde, så dette sted kan vi godt anbefale til kommende rejsende ! Her til aften var vi inviteret til middag hos Luu, det var igen en god aften med hyggelig snak og god mad. De havde været så venlige at indkøbe 2 Big Tiger, fordi de har gennemskuet vores vaner her i Vietnam. Det var en hyggelig aften med Mozart ud af højttaleren og så havde de endda brygget en rom med lemon til os. God aften som sluttede med en Johnny Walker Black Label ved poolen på hotellet. I morgen skal vi af sted igen kl. 9:00 til en ø i nærheden og vi har cykler med og er meget spændte.

Hennings "cykelmand":

Henning ved poolen:

Hallo til hotel Hoi An's reception:

Henning og Trang (manager på hotel Victoria):

Stranden ved hotel Victoria:

Poolen ved hotel Victoria:

Henning og Ole ved poolen på hotel Victoria:

Vi kom lige forbi en fødselsdag - her har vi fødselaren:

Ejerne af Thanh Phuong:

En gammel vietnameser i sin båd:

Altmuligmanden/konen + familie:

Forberedelser til farvel-party på mandag:

Luu, Chau og Henning ved middagen hos Luu:

Luu, Chau, Henning, Huy og Hung ved middagen hos Luu:

Søndag 19. juli

Efter morgenmaden kom Ahn, Diem, Luu og Chau, så vi kl. 9:00 kunne cykle ned til havnen, hvor vi læssede cyklerne og os selv ombord på en båd. Vi sejlede ud til nogle øer i floddeltaet her i Hoi An. Det første vi kom til var Kim Bong Woodcarving, det var imponerende at se de smukke ting i træ, men vi købte ikke så meget, vi havde jo heller ikke mere plads i kufferten. Ejerne var iøvrigt Luu’s tante og onkel. Vi cyklede videre øerne rundt, flere steder primitive broer f.eks. af bambus surret sammen af brugte cykeldæk. Det anfægtede os ikke, men vi nød at cykle rundt der uden biler. Vi besøgte også et teglværk, for Henning skulle have afleveret nogle billeder og taget et par nye til næste gang. Turen tog ca. 2 timer. På et tidspunkt var Diem sakket agterud, men det var fordi hun havde fundet et sted, hvor de solgte iskold sukkerrørssaft i små plastposer med sugerør – og det gjorde godt, for der var temmelig varmt (måske har jeg nævnt det før ?) Chao sad bag på Anh’s cykel og så gik det bare derudaf og heldigvis havde vi Anh med som guide, for man kan nemt fare vild derude mellem øerne. Turen var igen en stor oplevelse og vi blev mødt hele vejen af piger og drenge, der råbte ”hello”. Utrolig venligt folkefærd vi er iblandt. Så var turen slut og vi læssede cyklerne og os selv ombord på en ny båd og sejlede tilbage til Hoi An. Da vi landede fik vi iskold Lemon Green Tea og skub-op is (frossen fugtsaft). Vi spiste igen frokost på Hennings stamrestauration Thanh Phuong og her fik vi igen Cau Lau og tomatsuppe med blended æg – for variationens skyld denne gang fadøl, man skal ikke altid have det samme, om det smager aldrig så godt ! Nu tror I måske at vi havde eftermiddagen fri og fik én på øjet ? Næh – 1 time efter var vi atter på farten, vi skulle på motorcykel til An Bang stranden sammen med Diem og Anh. Det blev en fin tur, hvor vi kom ind på en strand-restauration, som Diem kendte godt. Ejerne er en australier og en canadier. Vi mødte en anden australier dér, nemlig Stevie, som underviser i engelsk her. Nå vi måtte jo hjem for vi har en middagsaftale med Mister Sy (entreprenøren), han har inviteret til kl. 20:00. Dejlig middag med 3 forretter + fransk rødvin (Merlot), og så Hot Pot med fisk som hovedret, og endelig frugt + Lipton te til dessert. Rigtig godt – så nu har vi noget at leve op til i morgen, når vi har inviteret 25 vietnamesere til farvel-party.

Vi sejler afsted:

Ole, Chau og Luu ved træskæreriet:

Henning deler billeder ud på træskæreriet:

Mand på teglværket får billeder af Henning og ser lykkelig ud:

Billede fra teglværket:

Diem og Ole over bro af bambusstokke:

Klip fra cykelturen:

Lotusblomster på øerne:

Ole og Henning nyder frokosten på Thanh Phuong:

Stranden ved An Bang:

Vi mødte australieren Stevie på An Bang:

På motorcykel hjem fra stranden:

Her sidder vi ved middagsbordet, My, Sy, Henning, Anh og Diem:

Ole og Mr. Sy er på god talefod:

Mandag 20. juli

Vi startede dagen kl. 8:30 med at cykle rundt i Hoi An. Vi cyklede ud til et bådeværft, og derefter til et sted, hvor der var bryllup sidste år for at aflevere billeder. Desværre var brudeparret ikke hjemme, så naboerne blev bedt om at give billederne videre. Vi kom vidt omkring og blev hurtigt trætte (= tørstige), så vi fandt som ved et mirakel frem til Hennings stamværtshus An Hoi, hvor vi fik noget væske indenbords (= BIG Tiger). Velforsynede kunne vi lige netop cykle frem til næste stop, som var Mao’s hus, hvor vi foruden Mao (ven af Mister Sy) hilste på svigerdatteren Huong, som viste sig at være en meget sød pige og havde 2 børn, en pige på 11 mdr. og en dreng på 6 år. Hun arbejder i restauranten på Golden Sands Resort og vi fik straks en aftale i stand til april næste år. De arbejder 48 timer om ugen og har kun 2-3 ugers ferie. Vi var også ude at se Mao’s kone Dien's bageri for rispandekager, her var der vel 12 ansat til at bage i en bagende varme. Efter et par ”333” havde vi samlet kræfter til at drage videre til Bale Well, hvor vi havde en frokostaftale med Thao (sølvdamen). Her mødte vi igen et par danskere, så der må være en del i Hoi An, når man kigger nærmere efter. Frokosten var rispapir viklet om alt muligt kød og grøntsager efterfulgt af et par Biere Larue (efterligning af Tiger). Kl. 20 mødtes vi alle med vore vietnamesiske venner, vi skulle have fest på Hai Yen Hotel – et farewell-party. Det blev en pragtfuld aften med musik og sang og en enkelt øl, og gæsterne gik kl. 22:30. Utroligt så musikalske vietnamesere er, navnlig Mr. Sy’s 4 sønner. Vi andre gik først til ro omkring midnat. Vi havde inviteret Sy, My, Anh, Nhan, Phuc, Tien, Mao, Dien, Luu, Hung, Huy, Chau, Thao, Phi, Mi Mi, Khoi, Tuyen, Diem, Trang, Moi og Nam.

Henning cykler afsted med sin "cykelmand":

Vi kom forbi en børnehave på vores cykeltur i dag:

Mao's søn og svigerdatter Huong:

Her bages der rispandekager for fuld damp:

Huong med baby samt Ole:

Billede fra middagsbordet - vi fik Hot Pot:

Mr. Sy og to af hans sønner:

Tirsdag 21. juli

Vi skulle ikke noget særligt i dag, for vi skulle bare aflevere cykler og lige have rettet et par bukser hos Luu’s søster. Og så skulle vi lige hilse af med alle vores venner på hotellet og udenfor hotellet. Flere var kommet for at sige farvel, Thao (sølvdamen), Yen, Phuc, Luu, Chang og Diem. Vi skulle først af sted kl. 11:00, så vi havde god tid for en gangs skyld. Toget kørte kl. 12:18 fra Da Nang, så vi havde 16 timers togrejse foran os. Vi kom i kupé med 2 thailændere, der er på en 7-dages tur rundt i Vietnam. De viste os deres billeder og vi viste dem vores billeder. Kl. 4:30 ankom toget til Hanoi, vi kom hurtigt med taxa til Camellia4 og vi fik vores stamværelse, som stod parat til os. Vi havde læst i avisen, at Hanoi mandag fik 13 cm regn på 3 timer med mange oversvømmelser, så vi var lidt spændte, men vandet var væk igen.