Sa Pa
SaigonNha TrangHueHanoi 1Sa PaHanoi 2Cat BaHanoi 3 Hoi AnAfslutning

Lørdag 11. juli

Vi sov i toget fra 22:30 – 5:30 og ankom kl. 6:00 til Lao Chai, der er en by meget tæt på (2 km ) den kinesiske grænse. Så når vi kiggede nordpå, så vi lige ind i Folkerepublikken. Vi kørte så de 38 km op ad bjerget, det var som at køre i et norsk fjeldlandskab, høje bjerge og dybe dale. Vi ankom til vores hotel Lotus i Sa Pa kl. 7:30, men kunne først få værelser kl. 9:00. Hotellet er bare tæt på alting, så det slog os ikke ud, og vi har jo også prøvet det før. Vi benyttede derfor ventetiden til at kigge os lidt rundt i Sa Pa, det er bare én stor markedsplads og med masser af vietnamesere, for de har jo ferie nu (mange af dem !) Straks dukkede der nogle sælgere op, Sort Hmunger, Rød Dzauer, osv. Og de blev bare ved med at følge os lige tilbage til hotellet, hvor de stod og ventede til vi skulle på trekking og det skulle vi kl. 9:30 på trods af at vi kun havde fået 2 værelser (ud af 8) på det tidspunkt. Vi er nemlig blevet en stor gruppe, for der er tilstødt både Luu familien, Hoang familien og Khoa familien. Khoa er vores guide, men har taget kone, lille datter og svigerforældre med. Vi er vel 18 voksne nu, men ikke alle ville på trekking, vi var vist 14 på trekking. Afsted gik det, det var varmt, så vi skulle alle have kasket/hue på samt solbriller og smøres ind i sololie. Og for dem der er med på den vogn, også myggespray. Forholdene her er sådan, at der skulle laves en liste på os alle med navne, køn og nationalitet. Endvidere skulle vi betale 15.000 Dong pr. person. Vi var vel 34 på trekking, for Sort Hmung’erne fulgte med hele vejen. De hjalp med parasol og spurgte hele tiden om vi dog ikke ville købe noget, for de havde alle kurve på ryggen med gode salgsvarer. De forsøgte at lave aftaler om kun at købe hos dem, men var ellers venlige nok. De kunne lidt engelsk og spurgte til vores alder, børn, osv. For at klare turen havde vi en madpakke med fra hotellet, samt godt med vand. Heldigvis blev der solgt drikkevarer på turen, så med 3 Tiger Beer (af de store) og 1 liter vand kunne det lige netop lade sig gøre at komme helskindet frem. På vejen blev vi overrasket af regnvejr, så vi søgte ly inde i noget vi troede var til kreaturer, høns eller lignende, men det var skam en meget primitiv bolig indrettet med soveværelse, køkken og stue. Primitivt som for 300 år siden i Danmark bortset fra 2 telefoner og et fjernsyn. Vi fandt ud af hvordan Sort Hmung’erne laver deres sorte dragter. De bruger den tynde skræl fra hampplanten – de sætter så disse tynde skræller sammen til en lang tråd som de væver på. Den sorte farve kommer fra Indigo og de får deres blødhed og styrke ved f.eks. at blive kogt. Vi kunne ikke undgå at få lidt medfølelse med dem (navnlig de små med store brune øjne), derfor blev der købt en del. Vi var tilbage på hotellet kl. 16:30 og der manglede stadig 4 værelser. Men så må vi jo også have lov at beholde vores i morgen til kl. 16:00. Aftensmaden blev indtaget på en restaurant der hedder Mimosa ca. 100 m fra hotellet. Vi fik Hot Pot med kylling (dvs. kylling fik jeg ikke noget af, da Bord 2 stjal vores kylling). Det var igen en god kulinarisk oplevelse.

Markedet i Sa Pa:
Khoa's datter:
Hennings ven May fra Darvin Village sammen med Hoang og Mays svigerinde:
Vores lokale guide Chi:
Natursceneri fra vores trekking tur:
Henning og Josephine overvåges af Sort Hmunger:
Henning deler milde gaver ud:
Vi overvåges konstant af Sort Hmunger:
Nye sko til en Sort Hmung - gave fra Danmark:
Henning forærer sko væk til en lille Sort Hmung:
Chau sammen med Sort Hmung:
Gruppen bevæger sig for en gangs skyld ligeud:
Hennings 2 hjælpere:
Gruppen på vej nedad bjerget:
Hoang og Jame (guiden fra forårets tur):
Væveren da vi krøb i skjul for regnvejret:
James mor:
James lille datter:
Pige får en dansk vinterfrakke:
Lille dreng med forarmet far får dansk tøj:
Hot Pot om aftenen på restaurant Mimosa:

Søndag 12. juli

Vi kunne sove længe, for vi skulle først af sted kl. 9:00 med morgenmad kl. 8:00. Morgenmad er noget ganske andet i Vietnam end derhjemme, for her spiser vi nudelsuppe med enten oksekød, kylling eller fisk. Dertil et stort krus Lipton te og et bæger youghurt. Det tordnede i nat og regnede til morgen, men da vi skulle af sted klarede det op. Vi skulle køre 12 km til en Rød Dzau landsby ”Darvin Village”. Da vi kom til landsbyen blev vi mødt af et meget stort antal Rød Dzauer, der ville følge os på vandreturen i bjergrigt terræn og hen over rismarkerne. Det er noget af en oplevelse med alle de sælgere, og de udvælger nøje hvem de skal følge for at kunne sælge til dem. ”Buy from me !”. Vi besøgte og kom ind i 2 huse, og da vi nu var inviteret indenfor, kunne vi heller ikke være bekendt andet end at købe noget hos værterne. Derfor blev der købt en del. Tilbageturen gik over rismarkerne og det var en våd tur, for man kan ikke bare gå på høfderne, der er adskillige vandløb der skal forceres. Men vi kom da igennem alle sammen også Henning, der hurtigt fandt 2 Sort Hmung’er til at støtte sig. Vi kørte i bussen tilbage til Sa Pa, hvor vi fik en god frokost på markedet kl. 12:00. Efter frokost gik vi lidt rundt på markedet, indtil klokken blev 13:30, for da startede vi på en lille vandretur, bag om byen og ned ad mange trapper til en Sort Hmung landsby, hvor vi så, hvordan de boede og arbejdede. Måske kunne vi købe lidt, men de var påfaldende lidt påtrængende. Vi fortsatte videre helt ned i bunden af kløften, hvor vi gik over en hængebro og hen til et vandfald. Der var også en vandmølle og 2 vanddrevne kornmalere samt en pragtfuld natur. Vi fik alle brugt vores ben for anden dag i træk, og det kunne senere mærkes. Vi kørte på motorcykel tilbage til Sa Pa og hen til vores hotel. Hurtigt i bad og vi var ude af vores værelser kl. 16:30. Vi skulle med bus kl. 17:30 til Lao Chai, hvortil vi kom kl. 19:00. På restaurant Nha Hang lige ved banegården fik vi en fin 5-retters middag + en Halida. Kl. 21:00 kørte vores tog til Hanoi, hvortil vi ankommer i morgen tidlig kl. 6:00 friske og udhvilede.

Tværs over vandløbene mellem rismarkerne:
Rød Dzauer stimler sammen om bussen:
Henning med sin "datter" Pham May. Hun skal snart giftes, så får Henning også en "svigersøn":
Flere Rød Dzauer:
Bedstemor:
Smeden arbejder i Cat Cat:
Vanddreven maling af korn:
Luu og Dung på vej over hængebroen - læg mærke til vandmøllen !
Vandfaldet i bunden af dalen: