Afslutning
SaigonNha TrangHueHanoi 1Sa PaHanoi 2Cat BaHanoi 3 Hoi AnAfslutning

Onsdag 22. juli

Morgenmad kl. 7:00, cykler kl. 8:00 og så af sted til nye eventyr. Først gik turen til Ho Chi Minh’s Mausolæum. Vi skulle først parkere cykler og dernæst blev vi checket som i en lufthavn. Vi måtte ikke fotografere i Mausolæet, så vi måtte aflevere kameraer. Rygsække måtte vi heller ikke have med, så den skulle også afleveres. Vi skulle have lange bukser dvs. til under knæene. Der var faktisk ikke ret mange, da vi kom, så vi kom hurtigt igennem. Man måtte ikke stå stille, men skulle defilere forbi Onkel Ho uden at stoppe. Jeg nåede lige at se Onkel Ho åbne det venstre øje for at blinke til Henning, jeg tror at han kendte ham fra de sidste 15 gange, han har været igennem. Da vi ikke måtte have kameraer med, kunne øjeblikket ikke fastholdes. Da vi kom ud havde solen lige været delvis formørket kl. 8:30 - 8:35, en solformørkelse var gået tværs over Asien fra Japan til Indien. Derefter besøgte vi Onkel Ho’s private bolig, der var stadig ikke så mange. Herefter den etbenede pagode og så til sidst Ho Chi Minh museet. Imponerende flot museum og nu var turisterne begyndt at komme, så vi var mange derinde. Jeg oplevede til min store forbløffelse, at de kinesiske turister hellere ville fotografere onkel Ole end onkel Ho. Så har man oplevet det med !! Til slut besøgte vi ”Military History Museum”, hvor vi så en film om det berømte slag ved Dien Bien Phu i 1954, hvor franskmændene led nederlag. Ellers var det også et spændende museum med mange ting fra Vietnams mange forsøg på at forsvare sig mod fremmede besættelsesmagter. Så cyklede vi hjem igen for at få en god frokost på vores restaurant Little Hanoi. Tænk vi kørte dem tør for Tiger og måtte sidde og bide i en Anchor til sidst ! Men skidt med det – turen går alligevel videre, nu skulle vi på sightseeing i Hanoi sammen med Thuy og hendes nevø Hoan. Vi kørte på motorcykel og det tog 35 min. bare at køre de 10 km mod sydvest til det nye pragtfulde fodboldstadion til 40.000 tilskuere, som de lige har bygget sydvest for Hanoi. Vi kørte af sted i denne voldsomme trafik, og det ser rigtig farligt ud, men er det egentlig ikke, for vietnameserne er mestre i at flette ind og ud mellem hinanden. Trafikken glider bare ! Herefter kørte vi på motorcykel til Thuy’s kollega Tu, som bor i et stort familiehus med kone, lillebror og far og mor. Her fik vi noget at drikke og noget frugt. Thuy og Tu underviser på et ”Vocational Training College”, som er en slags ingeniørskole, og vi fik at vide, at de i øjeblikket bygger helt nye lokaler spredt over 100.000 m^2. I 2015 regner de med 6000 studerende. Derefter gik turen til Thu, som er Thuy’s søster. Hendes hus er bygget i 2007. Adressen var lidt svær at finde for vores motorcykelmand, for det var en adresse ned ad et lillebitte stræde. Men her var et moderne køkken og 4 etager i huset og en tagterrasse, hvorfra man kunne se Hanoi i alle retninger! Der var badeværelse på hver etage, men ellers ikke mange møbler. Et rum til at sende bønner om godt helbred og god fremtid for sig og sine var der også, og soveværelse til børn for sig og forældre for sig. Thu havde lavet fin mad med Hanoi Beer i lange baner, mens Thuy stod for opvasken. Thu har ellers ret travlt, hun er karrierekvinde ! En af hendes kolleger var der også, de arbejder begge på ”Vietnam Academy for Water Resources”. Under fremvisningen af huset fik vi øje på nogle store flasker med væske. I den ene var der i bunden en stor fugl, i den anden nogle gekkoer. Hjemmelavet snaps ! Inden vi gik fik vi en gave af Thu. Aftenen endte med at vi så garden trække op, flaget foran Ho Chi Minh’s Mausolæum skulle tages ned, og det foregår hver aften kl. 21:00. Det bliver hejst kl. 6:00 hver morgen, hvis nogen skulle være interesseret !!

Ho Chi Minh's private bolig:

Samlede hos familien Thu (Thuy's søster):

To hårdtarbejdende personer på ét billede - Thu og Ole:

Fra vagtparaden:

Video fra flagnedtagning i Hanoi.

Efter Ho Chi Minh paraden samledes Thu's familie, Ole, Tu og Thuy:

Torsdag 23. juli

Vi skulle først af sted kl. 9:00, så vi kunne tage den med ro i dag. Vi skulle køre 90 km sydpå til Thuy’s svigerforældre, der bor sammen med Thuy’s mands lillebror Hieu og moderens yngre bror. Thuy’s mand hedder selv Hin og er militærmand. Vi var først fremme kl. 11:30, for vejene blev dårligere og dårligere i denne provins, som hedder Hung Ha. Vores mål var en lille landsby ved navn Dong. Dette er ikke noget turistområde, for der er ikke så meget at se, men når man kigger efter, er det spændende. Vi gik en tur i Dong og kunne gå rundt og hilse på befolkningen. Flere steder kørte gammeldags væve for fuldt tryk. De fortalte os, at vi var de første turister i Dong siden franskmændene forlod stedet i 1954. Svigerforældrene bor tæt ved byens katolske kirke, som blev bygget af franskmændene i 1939 og renoveret i 2002. Men nu var den blevet for lille og de søgte sponsorer til at bygge den større. Kl. 12:00 ringede kirkeklokken til bøn, der skulle bedes for en god eftermiddag. Det samme sker kl. 4:30 og kl. 18:30. Vi havde en fin dag med frokost i det beskedne hus, hvor de serverede den lokale Huong Sen, som er brygget på licens fra Carlsberg. Kl. 15:00 måtte vi hjem, for vores program tillod ikke at blive der længere. Vi var hjemme kl. 17:30 og havde lige netop tid til et bad og skifte tøj, for vi var inviteret til Thuy’s forældres hus. Kl. 19:00 kørte vi med taxa de 12 km og var der kl. 19:30. Efterhånden som vi nærmede os blev vejene smallere og smallere og til sidst så smalle at taxaen ikke kunne køre længere. Vi måtte gå det sidste stykke (100 m). De bor altså beskedent. Her var Thuy og hendes mand Hin samt Thuy’s forældre samt broderen Nam’s søn. Vi fik igen en fin frokost – utroligt som de kan dække op med lækkerier og så den uundværlige øl, som denne gang kom i store 5-liters dunke. De kender godt vores vaner !! Pludselig gik lyset ud, men det var de vant til, så batterilygter og batteriblæsere blev taget frem. Aftenen sluttede som altid med masser af frugt og så fik vi gaver med hjem. Vi var hjemme igen kl. 22:00

Frokosten købes på vejen til Thuy's svigerforældre:

Den katolske kirke udvendig:

Den katolske kirke indvendig:

Fra frokosten hos Thuy's svigerforældre:

Fra frokosten hos Thuy's svigerforældre igen:

Pige ved en væv i den lille landsby Dong:

Fra vores tur rundt i landsbyen Dong:

Fra vores tur rundt i landsbyen Dong igen:

Afsked med svigerforældrene:

Thuy's 4 mdr. gamle datter Ning:

Fra vores middag hos Thuy's forældre:

Fredag 24. juli

Vi stod op kl. 6:00 og var klar til vores cykeltur kl 8:30. Fint vejr, meget varmt, men vi er vant til det. Det er en mur af varme, der strømmer imod én, når man går uden for en dør. Formiddagsprogrammet stod på en lang cykeltur i Hanoi - Vestsøen rundt. Vi havde glædet os til en fredelig tur langs vandet, hvor kun gående og cyklende måtte færdes. Men vi skulle først ud i den enorme trafik af især knallerter. Selvfølgelig er der også mange biler, men ikke i forhold til en europæisk by. Vi har dog fundet rytmen i cykleriet, fundet vores plads i rækken, holder ekstra tæt på store kryds, hvor vi skal til venstre, og hvor der ikke er lysregulering. Men da vi kom til søens nordside bliver der stille, vi kom forbi en pagode midtvejs på nordsiden af søen. Stille og fredeligt var der. Hyggeligt og roligt i modsætning til den voldsomme trafik i centrum af Hanoi. Vi kom forbi en restaurant, hvor vi fik en Hanoi Beer og slangesnaps. Pludselig kom et selskab af Immigration Officers fra Hanoi Lufthavn forbi. Vi tilbød slangesnaps og de tilbød fadøl. Hyggeligt selskab ! Vi måtte videre hjem til en frokost på Little Hanoi. Vi har oplevet Vietnam med både rige og fattige mennesker, men mest fattige. Det har været spændende. De har ikke den sociale velfærd, som vi har, men samfundet hænger sammen og befolkningen er glade og tilfredse. De fleste vietnamesere er meget aktive og arbejder meget. Det er et samfund af glade og tilfredse mennesker. Venlige og imødekommende. Thang fra fabrikken kørte os til lufthavnen, undervejs viste han os en anden del af Hanoi, den rige del ! Vi så flotte, moderne boliger langs alléer med store indgangsportaler. Thuy tog bussen til Hanoi lufthavn for at vinke farvel. Goodbye Thuy, Goodbye Vietnam – det har været en spændende oplevelse.

Pagoden ved nordsiden af West Lake:

En pige kommer med en bakke med indhold, der skal ofres sammmen med en røgelsespind:

Ole og Henning nyder en farvel-Hanoi Beer ved vest siden af West Lake:

Herfra købte vi ½ liter slangesnaps - smager lige så spændende som det ser ud til: