Afslutning
Cambodia Saigon Hoi An Hue Hanoi Mai Chau og Hanoi Sa Pa Hanoi 2 CatBa Tam Coc Afslutning

Tirsdag 19 maj
Ho Chi Minhs fødselsdag. Thao hentede mig, idet vi skal besøge hendes familie i provinsen "Tuyen Quang", hvilket er 5 timers buskørsel fra Hanoi. Byen har 100.000 indbyggere. Vi spiste frokost med familien. Jeg har fået mit eget værelse med bad. Vi havde 2 timers siesta og så motorcykeltur til et kraftværk, som forsyner hele byen med el. Kraftværket er 10 km fra byen "Cheim Hoa". Thao har været på markedet for at købe ind. Middag i forældrenes hus klokken 19.30. Thao og hendes søster Thu havde lavet en god velsmagende middag. Vi ville sende e-mail fra hendes Thus hus, men el og dermed lyset forsvandt mange gang. Jeg frygter natten hvis det forsvinder, for så er der ingen aircondition. I skrivende stund er el kommet igen nu her klokken 23.00. Jeg håber det bedste.

Ho Chi Minh mausolæet

Operaen i Hanoi

Tan An, Henning og Thao på backpackershjørnet

Thaos hjem i Cheim Hoa

Thao på motorcykel i Cheim Hoa

På cykel i Cheim Hoa

Onsdag 20 maj
Jeg besøgte Cheim Hoa gymnasium og havde mange billeder med fra sidste år. Det var et spændende gensyn. Thao var med og hjalp med det vietnamesiske. Jeg nåede at tale i 3 klasser og det var godt at deres eksamen var overstået. Alle får sommerferie fra på mandag den 26. maj til 3. september. Efter frokost besluttede Thao og jeg at gå op til et tempel, som ligger højt over byen. Der var mange trapper op. 2 fra gymnasiumet fulgte mig, så jeg havde 3 hjælpere. Desværre var solen lige imod os, for der var en flot udsigt. hao havde lavet en spændende "smusi" af melon og majs, kokos mælk og masser af is. Nu er jeg igen ved at tage et bad. Det må jeg gøre mange gange om dagen. Godt at Thaos mor vasker mit tøj. Temperaturen vil ikke meget under 40 grader. Sommeren er kommen 1 måned for tidlig. Vi skal ud at spise hos Thos tante. 5 km uden for byen. Vi tog motorcykel derud. Strømmem drillede igen her i eftermiddags. I 1 time var vi uden strøm.

På gymnasium og holder foredrag

Klassen synger den vietnamesiske nationalsang

Torsdag 21 maj
Efter morgenmad tog vi en cykeltur langs floden. Jeg så huset hvor Thu og Thao var født., men nu står det tomt. Det var et smukt landskab, som vi cyklede igennem. Det var længe siden Thao havde været her. Efter at have cyklet 8 km kørte vi ned til floden. Der er en flodbåd, som fragter børn over floden for at gå i skole på den anden side. Thao spurgte ham, som passede båden om han kunne tage en tur med os. Men desværre han var ansat til at fragte børn over floden. Men han kunne ringe efter en anden lille båd, som kunne lave en tur med os. Båden der kom var meget lille og vi skulle jo have cyklerne med, men det gik. Vi havde en flot sejltur tilbage til byen Cheim Hoa. Nu har vi fået en stor frokost hos Thaos tante, som driver en restaurant. Den er vel besøgt. Nu er der tid for at hvile inden næste cykeltur. Det blev en lang cykeltur i meget smukke omgivelser. Først besøgte vi Thaos tante, som ikke var hjemme, men hendes 2 børn var hjemme og da havde vi cyklet 6 km. Vi kørte yderligere 4 km og så besøgte vi et nyt hjem, som kun var halvt færdig. Vi var der kun kort tid. Der var jo cirka 10 km tilbage og klokken var over 18.00. På vej tilbage revnede dækket på min cykel. Der var en mand , som så på cyklen. Han lukkede luften ud af dækket og reparerede dækket og pumpoede ny luft i. Det blev en af vietnameserne, som måtte køre på cyklen med forsigtighed. Dækket kunne ikke tåle stor belastning. Jeg km på en motorcykel tilbage. Det var en lille vienameserne pige på 16 år, som kørte motorcyklen. Det gik godt lige til sidste sving, hvor hun mistede balancen og vætede. Stor opstandelse men der skete ikke noget. Hun var meget forskrækket. Middag i Thaos hjem.

Vandertur til en pagode på et lille bjerg

Liti frugt et kæmpe træ

Pagoden

Bådtur på floden

Fredag 22 maj
Afsked med familien og Cheim Hoa, Thao og hendes broder på 9 år. Ja det er hendes onkels søn. De tog med til Hanoi. Jeg blev installeret på hotel nær Khoas hjem. Vi tog en taxa til Thaos lejlighed. Thao løb ind med sin bagage. Vi fortsatte til et kæmpe center "Royal City". Centeret er bygget 6 etager ned i jorden og 4 etager forretninger og 2 etager parkering. Over jorden 35 etager beboelse og kontorer. Størrelsen på forretningscenteret er 3 gange så stort som Rosengårdscenteret. Vi fik frokost i centeret. Jeg tog en taxa tilbage til mit hotel. Jeg sagde farvel til Thao og hendes broder. Middag med med Khoa og hans familie på resturant. Vi fik "Hot Pot" , som er meget populært i Vietnam. En lang dag er slut.

Royal City

Thao og hendes lille broder

Lørdag 23 maj
Morgenmad med Khoa og derefter pause til vi skal køre til Dings hus 30 km fra Hanoi City. Vi fik en meget flot frokost hos Ding. Her var hans far og hans broder og hans 2 døtre samt Dings mor og kone og søn. Der blev ikke sparet på noget. Meget velsmagende mad, som hans kone havde lavet. Et meget festlig besøg. Vi tog igen en taxa tilbage. Khoa kunne ikke køre og jeg kunne slet ikke køre. Hvile til klokken 19.30, hvor vi går ud for at få aftensmad.

Backpackers hjørnet

Søndag 24 maj
Thu som er Thuys søster på mit gæsthaus nær Khoas hjem. Thu er blevet meget bedre til at køre bil. Nu kører hun også i de små gader. Yhu og jeg kørte til et sted for at få morgenmad og derefter til Thuys nye lejlighed. Et godt sted men meget småt. Jeg så Thuys nye baby på 2 måneder. Traditionen i Vietnam siger, at når man har født, skal man isoleres i 3 måneder, for at få så meget hvile som muligt. Vi kørte hen for at se Thus nye lejlighed på 140 m i "Royal City". Hun har betalt mere end 3 millioner for den og derpå 100.000 for indretning. Jeg troer ikke at hun vil sælge det gamle hus. Hun har med den nye lejlighed mange muligheder for at parkere og så er der svimmingpool i opgangen. Jeg var med ude for at købe ind til frokost. Thang som jeg kender fra tidligere skal indrette lejligheden. Han er arkitekt og har besøgt mig i Danmark 2009. Han driver et selskab, som sælger figurer over hele verden. Khoa og hans familie var også inviteret til frokost. Thu kørte mig til mit hotel. Hun kunne køre mig hele vejen. Det havde jeg ikke ventet. Der er ikke mange centimeter mellem bilerne og motorcyklerne. Jeg får besøg af Oanh Le og Van, som er Oang Les veninde.

Thao og hendes broder

Mandag 25 maj
Sidste dag inden afrejsen i morgen. Thao og hendes broder kommer. Vi laver en hyggetur omkring Hoa Kiem søen. Der er ikke afsat det store program. Det blev alligevel en længere tur. Thao tog os til et indkøbscenter i bunden af Hoa Kiem søen. Meget imponerende og meget flotte forretninger i 6 etager. Vi spiste frokost hos Hang på et meget populært sted. Efter frokost lejede vi cykler og kørte de 15 km Vestsøen rundt. Vi havde mange stop. Nu skal jeg iu bad. Oang Le henter mig til middag. Det var en meget spændende restaurantion. Her var kun vietnamesere. Maden var halv "vesten mad" og halv vietnamesisk. Man sidder ikke længe, så der er stor udskifning. Der er nogen til at tage sig af motorcyklen. Mange til at betjene en. Maden kommer hurtigt. Denne mandag var der utrolig mange på gaden. Det skyldes nok at skoler og universitetet er på gået på sommerferie. Vi gik nu til "Backpackershjørnet" Det er der, der er mest liv. Det er også et knudepunkt for trafik. Man har på fornemmelsen at alle Hanois motorcykler skal forbi. Der er 5 millioner motorcykler. Det er et skuespil uden lige. Her festes der til langt ud på natten.

Kejser Le Hanois grundlægger under navnet Tang Long

Tirsdag 26 maj
Afrejsedag og pakning af tøj. Hvad skal blive og hvad skal med hjem. Thao og hendes broder kom og sagde farvel. Vi tog en lille tur omkring Hoa Kiem søen og fik is i det store center ved søen "Trang Tien Plaza". Vi besøgte det også igår. Det er imponerende flot. Et mini "Royal City". Jeg har sagt farvel til Hang og Minh. En spænden tur er slut. Alle har været glade og tilfredse.

Sidste aften i Hanoi

Onsdag 27 maj
En god tur fra Bangkok til København. Meget træt efter en lang tur med mange oplevelser. Til slut tog fra lufthavnen til Odense.