Sa Pa m.v.
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Mai Chau og Hanoi Sa Pa Hanoi 2 CatBa Tam Coc Afslutning
Sa Pa/Bac Ha

Mandag 4 maj
Vi kom godt til Lao Cai og blev hentet i taxa. Efter morgenmaden startede vandreturen ned gennem rismarkerne. Vi var heldige med vejret. Der var kun en smule dis og ikke den sædvanlige tåge. I begyndelsen var der mange mongkvinder, der fulgte med os, men da de opdagede, at der ikke ville blive megen handel, var det kun to, der fulgte med på hele turen. Lissi og jeg havde god hjælp af dem på den mere uvejsomme del af turen. I bunden af dalen spiste vi frokost og "afregnede" med vore hjælpere ved at købe deres varer. Der blev taget mange billeder af det flotte kulturlandskab. Vi havde også tydelig udsigt til Vietnams højeste bjerg (3140 m). Man er ved at bygge en svævebane derop, som forventes færdig til næste år. Vi mødte en pige Lan, som jeg har støttet siden 2001, så hun kunne blive i skolen noget længere. Hun er fra "seid" mindetallet. Hun er nu gift med en tømrer og har to børn + plus en flot butik. Efter endt vandring kom vi trætte hjem ved 4 tiden om eftermiddagen. Khoa og jeg fik bestilt aftenens middag og fik besøgt markedet, hvor vi fik hilst på Luyen og hendes datter Phung Dum. Vi skal spise frokost hos hende i morgen. Eften en dejlig middag var det hygge med kaffe plus rom og cola på terrassen uden for vore værelser.

Vandretur i SaPa

Tirsdag 5 maj
Alle gik tidligt til ro i går pga. træthed efter den lange vandretur + den sparsomme nattesøvn i toget natten før. I lejet bil kørte vi ud til Rød Dzau landsbyen "Ta Phin". Straks vi kom ud af bilen, blev vi omringet af dzauer der ville handle. Min Dzau hjælper var lidt forsinket, men da hun kom, fik hun de andre til at gå. Jeg har kendt "Kun Mai" i 10 år. Hun fulgte os gennem landsbyen og til sidst endte vi ved hendes hus. Hun serverede the og risvin. Elisabeth købte en flot håndbroderet vægstykke. Jeg købte også meget. Vi gik tilbage til bilen hen over rismarkerne. Det er den tid på året, hvor de forbereder risplantningen, så vi så såbede, og en mand der pløjede. Jeg havde Kun Mai til at hjælpe mig over de svære steder. Efter dette dejlige besøg kørte vi til markedet, hvor vi spiste hos Luyen og datteren Phnum Dum. Vi fik forskelligt grillmad på spyd. Man kunne selv vælge. Alle var meget tilfredse med maden. Mens de andre slappede af gik Khoa og jeg ned og bestilte bord til aftensmaden. Vi fandt et nyt sted. Derefter fik jeg fodmassage og også ordnet negle på fødderne. Vi spiste en lækker middag kl. 20 og derefter var der rom og cola på terrassen.

Der skåles i risvin i Kun Mais hus

Onsdag 6 maj
I dag gik turen til Cat Cat. Her er mange Sort Hmong huse. Vejret er stadigt flot, klart med blå himmel. Det er en vandretur med mange trapper. På denne flotte rute er der lige som alle andre steder kommet flere og flere boder. Det går nedad indtil vi kommer til et vandfald og en hængebro. På pladsen ved vandfaldet er der kommet fliser og en masse blomster. Der er danseforestilling 5 gange om dagen. Vi så en af forestillingerne. Det var dansere i Hmong dragter, der dansede for os. Den lejede bil hentede os og bragte os til markedet, hvor vi gentog gårsdagens succes med frokost. Vi har nu et rum til rådighed på hotellet, hvor vi hviler os og bader på skift. Kl. 17 skal vi med taxa til Lao Cai for at tage nattoget til Hanoi. Aftensmaden får vi i Lao Cai. Her ved afslutningen må jeg konstatere, at dette ophold i Sa Pa har været et af de bedste nogensinde med hensuyn til vejret. Bjergtinderne har været tydelige alle 3 dage.

Traditional dance from facebook Khoa

Giay kvinder i gang med at forberede dagens ret - kylling - ved floden