Cambodia
Cambodia Saigon Hoi An Hue Hanoi Mai Chau og Hanoi Sa Pa Hanoi 2 CatBa Tam Coc Afslutning

Mandag 13 april
Vi startede flot ud med tog til København. Desværre var Henning Dannesboe nødt til at melde fra i sidste øjeblik, fordi hans ene knæ blev så dårligt, at han måtte have et nyt knæ i stedet for at rejse til sydøstasien. Vi havde en fin flyvning til Bangkok. Landede kl. 05.30. God mad og forplejning undervejs.

Tirsdag 14 april
Ankom planmæssigt til Cambodia - Phnom Penh kl. 09.00. Vi fik hurtigt vores værelser. Oanh Le fra Hanoi kom først senere, så Elisabeth og jeg tog på tur kl. 12 efter en let frokost på hotellet. Vi tog en TukTuk til Tuol Sleng Museet også kaldet S 21. Det var her Pol Pot lod torturere og henrette mange af de 2 mio. mennesker, som blev slået ihjel under hans regime. Det var næsten hver femte af landets indbyggere - selv børn ned til 8-år. Det var en barsk oplevelse. Derfra gik det videre til Det russiske marked. På grund af nytåret, som man fejrer d. 15/4 var det desværre lukket, så turen gik straks videre til Wat Phnom - et stort buddhisttempel. Der var mange mennesker pga. nytåret. Vi havde taget nogle fine trøjer med. Det vakte lykke. Sidste stop var kongepaladset. Det minder om Royal Palads i Bangkok - er dog lidt mindre. Vores hotel ligger tæt ved kongeslottet - så vi gik hjem. Kl. 19.00 gik vi på jagt efter en god restaurant. Vi fandt en lige på det næste hjørne og spiste en dejlig middag. Da vi kom hjem var Oanh Le ankommet, så nu var vi klare til nye oplevelser næste dag!

Toul Sleng

Toul sleng fængslet

Toul Sleng fængslet
Det var barskt at besøge Pol Pots torturcenter. Man dræbte ikke bare folk. Først blev de fotograferet, derefter pint og plaget til at tilstå opdigtede forbrydelser. Hvis de ikke døde af sult eller sygdomme, blev de henrettet.
Berømt billedkunstner

Wat Nom

Blomster

Munk
Kongepaladset

Onsdag 15 april
Jeg havde planlagt en tur til en meget flot pagode, som vi besøgte sidste år. Det eneste problem var, at jeg havde glemt navnet. Jeg beskrev den for den flinke tjener i restauranten, og han fandt ud af navnet og skrev det ned for mig. Dette notat gav vi til TukTuk chaufføren. Han var dog ikke meget for at køre så langt, men indvilgede til sidst. Da vi kom derud kunne jeg se, at det var en helt anden pagode. Overhovedet ikke et sted, hvor turisterne kom. Det var dog en stor oplevelse alligevel, og vi fik i hvert fald mødt mange almindelige cambodianere. De var klædt fint på og i godt humør pga. nytåret. Pagoden ligger 40 km fra Phnom Penh, så det var en lang tur på dårlige veje - men den gav et fint kig ind i, hvordan de almindelige folk på landet lever. Vi så masser af huse på pæle. Lige nu er det tørtid, men på andre tider af året er der meget mere vand, så huse på pæle er praktisk. Selv om det ikke helt gik som planlagt, var alle enige om, at det havde været en spændende tur. Vi gentog succesen fra igår og besøgte den samme restaurant. I morgen skal vi tidligt op for at tage V.I.P. bussen til Siem Reap.

Vi fandt aldrig den pagode, som Henning egentlig ville besøge. I stedet oplevede vi en anden, hvor der var masser af cambodianere pga. fridagene i forbindelse med nytåret.

Torsdag 16 april
Vi har haft 2 dejlige dage i Phnom Penh. Med et anderledes program end vi plejer. Nu er der nye udfordringer i Siem Reap. Men først en lang bustur på dårlige veje. Fra start blev vi 20 minutter forsinket. Guiden på bussen kunne ikke engelsk, så der var ingen informationer. Turen tog 7 1/2 time. Meget af forsinkelsen skyldtes en punktering undervejs. er den anden dag i det cambodjanske nytår. Jeg tror, at alle ville til Angkor Wat for at se solnedgangen. Jeg har før set mange mennesker derude - 5 til 10.000 mennesker, men denne gang brød trafikken sammen. Vi havde 2 TukTukker og kom væk fra hinanden, og da det var totalt umuligt at finde hinanden i menneskemylderet, mødtes vi først igen på hotellet. Elisabeth var i gode hænder hos vores guide Sophal. Vi fik derefter en god middag, og derefter var alle godt trætte. Kun Oanh ville i byen. Der var nemlig liv og glade dage pga. nytåret. Det gjaldt dog om at komme i seng for vi skulle op kl. 4 næste morgen. Vi skal nemlig til Angkor.

Vi var nær aldrig kommet ud for at se solnedgang i Angkor. Pga. nytåret var det halve af nationen taget derud. Det lignede Tokyo i myldretiden. Skyskraberne manglede dog!

Fredag 17 april
Alle kom op til tiden, og der var afgang kl 5. Der er en speciel stemning, når man kører til Angkor i mørke. Vi fandt de pladser, vi plejer at sidde på. Vi var meget heldige med solen. Den var meget flot i dag. Efter solopgangen spiste vi den medbragte morgenmad. Sophael kendte en restaurant, hvor vi kunne købe te og kaffe til den medbragte mad, så der spiste vi. Efter morgenmaden tog vi først til Angkor Thom. Det er kongebyen, hvor der er 5 udgange. Vore TukTukker kørte igennem porten og Sophael fortalte om guder og dæmoner. Første rigtige stop var Bayon templet - også kaldet templet med de mange ansigter. Der var lange friser med landets historie - hugget i sandsten. Templerne havde mange trappe, og der blev taget mange billeder. Derefter gjalt det et kæmpestort Hindutempel. Et Shiratempel som har været under restaurering de sidste 20 år. Imponerende var også det store hindutempel "Baphuon-templet". Her var der igen mange trapper, og de var meget stejle. Efter Baphuon besøgte vi kongeslottet, som er meget forfaldent. Vi så den kongelige swimmingpool. Vi gik ud af hovedindgangen. Her var en plads, hvor kongen med sit hof kunne lade arrangere store ceremonier og "underholdning" - bl.a. store elefantkampe. Vi fandt vores TukTuk og nød en fantastisk flaske koldt vand fra køletasken! Tørst og hede kan få vand til at smage som vin! Ta Phrom ligger lidt ude. Det kaldes også templet med de mange træer. Her er man også i gang med restaurering, men træerne får lov til at blive. Alt for meget ville falde sammen, hvis man forsøgte at fjerne dem. Herefter en herlig frokost. Vi har været utroligt heldige med maden indtil nu. Let og lækker med nye smagsoplevelser. Tilbage var kun et tempel - Angkor Wat. Det er imponerende i sin størrelse. Vi gik af en lang vej midt i den værste hede ud til selve templet, men at se det rigtigt var alle strabadserne værd. Samlet er Angkorområdet 25% større end New York. for 1000 år siden levede her mere end 1 mio. mennesker. Den største by i Europa - Paris - havde på dette tidspunkt 20.000 indbyggere. Sophal vores guide var rigtig god til at fortælle om alle detaljerne. Resten af eftermiddagen var der afslapning inden festen kl. 20. Gæsterne var vores "rejseselskab" plus lokale venner. Oanh Lee, Elisabeth, min gode ven Chhiev, hans 2 børn, Sophael og så mig. Vi fik en dejlig gourmet middag. Alle hyggede sig og der blev også lejlighed til en god diskussion om politik i Vietnam og Cambodia. Cambodianerne har på papiret flere frihedsrettigheder end vietnameserne, men et hvad der står på papir, noget andet er hverdagens realiteter. Det var spændende for os andre at lytte til meningsforskellene imellem især Oanh og Chhiev. De var ikke helt enige om, hvem der havde stoppet Pol Pot!

Angkor Wat

Billed fantasy næse mod næse
Solopgang Angkor Wat
Vi var på vore pladser for at se solopgang over Angkor Cat kl. 5. Det var en uforglemmelig oplevelse.
Angkor Wat
Mere om Angkor Wat

Bajontemplet

Indgangsport til kongebyen Angkor Thom

Det store hindutempel i Angkor
Bajon templet
Elisabeth
Ta Phrom med de store træer

Her var der elefantkampe

Angkor med de stejle trapper

Festmiddag i Siem Reap

Lørdag 18 april
Sidste dag i Cambodia. Vi startede med vores TukTuk kl. 8. Alle var friske Sophael, Oanh Le, Elisabeth og jeg. Vi startede med at køre til et mindesmærke for ofrene for Pol Pot - kaldet "Killing Fields". Her er bygget et stort tempel, hvor der bor munke, som driver en skole. Der bor også mange fattige, som når de besøger Siem Reap kan bo her gratis. Templet var nyt og meget flot. Derefter besøgte vi Chhiev og hans familie. Chhiev har været min guide i mange år, men da han var optaget har Sohpael været vores guide i år. Chhiev har krokodillefarming som bibeskæftigelse. Han har lavet en lille pool til sine "avlskrokodiller" og og han "ruger" selv æggene ud. Krokodillerne fodres til de har en hvis størrelse, hvorefter de sælges. Der er gode penge i krokodiller! På vejen til Ton Le Sap søen besøgte vi Sophaels hjem, hvor vi så hendes dejlige datter på 1/2 år og fik forfriskninger. Turen ud til søen var spændende. Langs med vejen var der masser af de traditionelle huse på pæle. Lige nu er det tørtid og lavvande, men i regntiden er det meget praktisk at huset er på pæle, for der kommer vand overalt. Vi havde vores egen båd og sejlede ud på søen for at besøge de flydende fisker landsbyer. Der var husbåde,skolebåd, kirkebåd, benzinbåd og mange andre spændende både. Den landsby, vi besøgte, var beboet af folk med vietnamesisk baggrund. De har været der i århundreder, men de forskellige folkeslag lever alligevel ret adskildt. På en restaurantbåd fik vi en forfriskning, hvorefter det gik tilbage til Siem Reap. Oanh skulle blive en dag ekstra, så vi benyttede hendes værelse til et tiltrængt brusebad. Efter et let måltid tog vi TukTukker til lufthavnen. Efter 45 minutters flyvetur var vi i Vietnam. Vi er nu installeret på VyVy hotel i Ho chi Minh city. I morgen kommer Doris, Knud, Lissi og Henning.