Mai Chau
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBaAfslutning

Mandag 31 marts
Tidligt op i Hanoi og klar til afrejse kl. 07 morgen med lille oppakning, mens vores kufferter blev sat ind i kuffertrummet på hotellet. Masser af trafik på vej ud af Hanoi, hvor første stop var en silkefabrik. Vi blev der ikke længe, men fik dog købt lidt ind af fine tørklæder! Med os på denne tur er en af Hennings mange bekendte - en ung studerende, som hedder Anna Thao - en sød pige, som er vældig interesseret i at høre om Danmark, lære ny udtale af engelsk og cykler med os på vores udflugter. Efter et par timers kørsel begyndte bjergene at dukke op og noget senere begyndte det også for alvor at gå opad. Vi er ved ankomsten hertil i en dal, som befinder sig i ca. 800 m. højde. Henning kender her to søstre, som modtog os meget venligt - vi bor hos den ene - Hoa, og har spist rigtig dejlig frokost og aftensmad her. Også meget hyggeligt for mig at gense dem efter 6 år - de ligner helt sig selv fra dengang. Det er meget varmt i dag - startede som alle andre dage diset og uden sol, men undervejs kom solen frem, og da vi ankom her omkring kl. 12, var det m e g e t varmt., så svenden har dryppet fra os hele tiden, og vi har haft brug for væske i meget højerede grad end de seneste dage. Ved 16 tiden tog vi en lang cykeltur i omegnen ad små bitte veje. En virkelig skøn tur mellem rismarker og masser af små landsbyer i et roligt tempo, så vi kunne nyde udsigten. Der er vældigt liv i landsbyen af turister, der kommer forbi for at nyde et måltid eller skal have noget at drikke, eller måske skal de sove her i byen, hvor der er mange guesthouses. Her hos os er der også andre overnattende - bl.a. en flok motorcyklister fra Italien. Vi har indrettet os i et stort rum på første etage, hvor vi skal ligge under vores eget myggenet.
På vej ud af Hanoi til Mai Chau

Silkefabrik

På vej til Mai Chau

Cykeltur

Tirsdag 1 april
Da internetforbindelsen til Mai Chau er ret dårlig, skrives dette dagen derpå tidlig morgen, inden vi skal tilbage til Hanoi. Natten på bambusgulvet, der vist egenlig er et almindeligt trægulv var ikke det bedste sted for en god nats søvn. Her er jo egentlig meget fredfyldt, men meget tidligt begynder hunde og haner at underholde, og vi skulle også op fra morgenstunden for at være klar til et besøg på en skole. Vi kørte de 10 km derhen i bilen og blev modtaget af de små elever, der opdagede os på afstand og blev vildt begejstrede for at se os. Vi var på lærerværelset, hvor der skulle oversættelse til vores spørgsmål og skolen, som er en ret lille skole med omkring 60 børn fordelt på primary og secondary schools. Vi blev budt på risvin og frugt, og Henning afleverede billeder til eleverne og en lille økonomosk hjælp. Hjemme igen var der tid til at orientere sig lidt i den lille by, som er fyldt med huse, som det vi bor i, hvor man kan indlogere sig, og så er der også en forretning tilknyttet, hvor man kan købe tørklæder og mange andre småting af husflidsart. Nogle gik en tur, og kl. 16 tog vi alle på tur - cykel og motorcykler som tidligere. Vi startede dejligt hen ad små veje med skøn udsigt ud over rismarker, men desværre måtte vi også ud på mange veje, hvor der var en del trafik af store lastbiler, og selvfølgelig motorcykler og cykler. Vi kom forbi en skole, hvor børnene var ved at blive hentet, og der blev vi også hilst på af mange børn. Turen blev ret lang, men vi var dog hjemme i god tid til at spise og kl. godt 20 var der optræden af lokale unge kvinder og mænd, der dansede yndefulde danse og for mændenes vedkommende kraftfulde danse. Til sidst kom bambusdansen, hvor publikum blev inviteret til at deltage, og også dette forløb fint. Derefter hygge - stadig udenfor og med gode temperaturer, og så i seng på loftet.

Skolebesøg Mai Chau

Skolebesøg

Mai Chau

Kakelakker som dessert?

Frokost i Mai Chau

Dansere

Onsdag 2 april
Efter endnu en nat på loftet i Mai Chau var det til morgen tid at sige farvel til denne smukke dal. Kl. 08 vinkede vi farvel til Hoa og hendes mand og satte kursen mod Hanoi. Fra udturen vidste vi, at det ville blive middag, inden vi nåede ind til byen, og inden vi var ude af bjergene gik der da også flere timer. Det var en meget diset morgen - skyerne hang lavt, så man slet ikke kunne se bjergene, men undervejs kunne der være et fint glimt ind over dem. Vi holdt en pause efter et par timers kørsel for at kigge på det store kraftværk i Hoa Binh, hvor en stor statue af Ho Chi Minh knejser over området på en bjergtop på den anden side af kraftværket. Vi var nærmest kun halvvejs på det tidspunkt, og da vi nærmede os Hanoi og den højbane, som er ved at blive bygget ud af byen på denne indfaldsvej, tog trafikken meget til, men igen undres man over, hvor smidigt den afvikles. Der, hvor køerne dannes, er der, hvor der er lysregulering. Ved hjemkomsten til byen gjorde vi et stop for at se Khoas lejlighed, som ligger i et dejligt kvarter tæt ved en sø. Efter at have set lejligheden og fået en forfriskning, inviteretde Khoa og hans kone på frokost på en restaurant, som ligger lige ud tl søen. Vi fik for første gang på turen serveret hot pot, hvor forskelligt kød , rejer, muslinger og grøntsager tillaves i en kogende suppe. Det var særdeles lækkert, syntes alle. Ved hjemkomsten til hotellet var det nemt at finde sig til rette, Birgit og jeg i samme værelse som sidst, de andre alle i nye værelser. Resten af eftermiddagen lavede man, hvad man havde lyst til. Anette har en hævet fod, hun har kæmpet med efter et vrid for nogle dage siden og tog bl.a. et hvil, mens Gunver og Tom var rundt om søen sidst på eftermiddagen. Henning havde forskellige gøremål - bl.a. at finde en passende restaurant til i aften, og Birgit og jeg tog først et hvil, inden vi også gik en tur ned til søen. Kl. 20 fulgtes vi ad ud at spise på en dejlig restaurant, hvor man efter europæisk skik gennemgik menuen, inden den kom på bordet - flot anrettet. De andre slutter af et sted i nærheden med en drink eller to, mens Birgit og jeg er vendt tilbage til vores hotel.

Vandkraftværket i Hoa Binh

Se hvordan dyrene transporteres i Vietnam

Guiden Khoa og hans kone og Bich
Torsdag 3 april
Vi nød en god nats søvn på hotellet i Hanoi efter det hyggelige ophold i Mai Chau og har haft et rimelig let dagsprogram. Formiddagen havde vi afsat til et besøg på Army - museet, hvor vi bl.a. så de meget illustrative opsætninger af slaget mod franskmændene i nord i 1950erne og slaget om Saigon under vietnamkrigen. Mens vi gik rundt derinde, så vi en stor flok vietnamesiske veteraner blive vist rundt iført uniformer og medaljer. Eftermiddagen var fri indtil kl. 15, hvor vi skulle se vand-dukketeater, men da vi kom derhen, var forestillingen ganske enkelt aflyst på grund af for få tilskuere. Det var dog ikke nogen katastrofe, for vi fik billetter til den næste forestilling og satte os ned til søen så længe. Vi blev flere gange kontaktet af studerende, der gerne ville øve deres engelsk og høre lidt om vores land, men også hvad vi syntes var det bedste ved deres land. Vandteatret er en gammel vietnamesisk tradition, som turisterne valfarter ind for at se. Vi kunne også fint følge med, da afsnittenes handling havde en overskrift, som var skrevet ind i programmet. Et morsomt og fint show. Derefter skulle vi hen at spise, så vi kunne være klar til afrejse fra Hanoi kl. 20.30 for at rejse til Sa Pa. Denne gang var Khoa med os, så vi fyldte lige to kupeer. Birgit og jeg var begge meget trætte, så vi fik ro i vores kupe ret tidligt, mens de øvrige samledes i den anden kupe. Togskinnerne lader meget tilbage at ønske, for det var mildest talt en meget urolig rejse, hvor det kneb med at sove. Det var selvfølgelig mørkt, da vi kørte ud af Hanoi, så vi så ikke meget af byen, og da vi kom udenfor byen var alt mørke det meste af tiden.

Army museet i Hanoi

I nærheden af Hoa Kiem søen
Vand dukketeatret
Vand dukketeater
Video fra Vand Dukke Teater i Hanoi.