Cat Ba
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBaAfslutning

Torsdag 10 april
Tidligt op for at komme af sted kl. 7.30, men desværre blev vi en del forsinket, da Henning pludselig opdagede, at hans kamera og video ikke var, hvor de skulle være. Der blev ledt oppe og nede - ude og inde - men lige lidt hjalp det. Vi måtte køre af sted uden, men efter en times kørsel blev vi ringet op fra Little Hanoi, hvor vi havde spist i aftes, at det stod der. Stor glæde hos Henning - og også os andre - der er brugt lang tid på at tage billeder og optage video. Første stop var på et center for døve, hvor der er salg af mange forskellige ting lige fra de fineste smykker til silketøj. Der blev købt endnu lidt til kufferten, og så hastigt videre. Vi indlagde endnu et stop - nemlig et, vi skulle have haft på hjemvejen på en keramikfabrik, hvor især Anete var optaget af varerne - dog uden at købe! Mangel på plads i kufferten, måske? Så nåede vi Halong Bay. Vi havde haft regn hele formiddagen, men nu var det blevet tørvejr. Vores skib indfandt sig hurtigt, og inden længe sad vi bænket om en lækker frokost. Især var der nogleskønne muslinger og rejserne var også prima. Vi sejlede rundt samen med mange andre og nød den smukke bugt med de fantastiske bjerge, som ligger ganske tæt. Der er masser af skibe hele tiden, og så da vi var inde og besøge en meget smuk hule, som er fantastisk belyst - meget stor og smuk! Derefter var vi i land ved en strand, og Anette, Gunver, Tom og jeg var i land for at bade - det var k o l d t, men fint nok, da vi havde været under. Siden sejlede vi videre og ligger nu for anker sammen med mange andre både - Det ser smukt ud med lysene fra alle skibene rundt omkring os. Om lidt skal vi spise - bordet står smukt dækket med stofservietter, og der er servering på, så jeg vil slutte for i dag!
Oanh arbejder
Handicapcenter
Video med Catba.
Video med Halong Bay

Afslapning på båden

Fredag 11 april
Så prøvede vi at sove i en kahyt om bord på et skib på Halong Bay. Sammen med mange andre både lå vi samlet i en mindre enklave og kunne se lysene fra de andre skibe. Sådan samles bådene i nogle få områder, så hele området ikke plastres til med skibe om natten. Der var morgenmad kl. 08, og det lod til, at alle havde fået en rimelig god nattesøvn. Vi sejlede ikke af sted før efter morgenmaden, og sejlede på et tidspunkt forbi en perlefarm. Om bord havde de også perler at sælge, men de er ganske dyre. Ved frokost lagde vi til i et par timer, og bagefter holdt vi siesta. Det er en fantastisk smuk oplevelse at sejle stille af sted mellem alle bjergene, som bare bliver ved med at dukke op omkring en. Underligt nok så vi ikke mange af de andre turistbåde i løbet af dagen, nærmest kun da vi lagde til ved en strand for at bade. De badende fra i går var klar igen, med undtagelse af undertegnede, der godt nok også var svedig, men alligevel huskede for godt på, hvor koldt vandet var i går. Det var samme temperatur i dag, har jeg fået bekræftet. Senere på eftermiddagen lagde vi til ved en lille fiskerby - 6-7 både, hvor vores kok kunne købe fisk til aftensmåltidet. Vi så bl.a. en stor flot gylden fisk blive halet op i et net og solgt til os. Rejer har vi også fået både til middagen i går og til frokost i dag - også flotte muslinger og østers har vi fået. Nu ligger vi så igen for anker mellem rigtig mange andre skibe. Lysene er tændt på dem alle, det er endu kun tusmørke, men det ser charmerende ud med alle lysene - også genskinnet i vandet og bjergene som baggrund. Bagved mig er der ved at blive dækket bord med fine stofduge og fantasifuldt opsatte servietter. Jo, vi nyder det!

Halong Bay

Flot dekoration

Grotte

Der var mange salgsbåde

Lørdag 12 april
Vores søfart på Halong Bay har været en glidende og stille rejse igennem et eventyrland. Om natten ligger båden stille, men hen på morgenen i dag var der motorstøj fra andre skibe, der tidligt sejlede videre. Vores båd sejlede også videre før morgenmaden var på bordet kl. 08. Vi nød den sidste del af sejlturen blandt disse skøne bjerge, og ved 09- tiden var vi fremme ved en yderst beskeden havn på øen Cat Ba, som tiltrækker mange turister. Vi blev afhentet i en bus, som havde plads til det dobbelte antal og kørte på tværs af øen gennem små landsbyer, der ligesom på fastlandet havde masser af de små forretninger i husene langs den gennemgående gade i byen, hvor en enkelt også sad klar til at betjene evt. kunder. Markerne er sået til med grøntsager i lige rækker, og der er masser af træer langs vejene og ind over markerne. Vi fik hurtigt vores værelser på hotellet og samledes derefter til en lille vandretur i byen. Vi gik hen på markedet, som vi også gik igennem. Der var masser af grøntsager og lugtede stærkt af lokale specialiteter - tror vi nok. Vi sluttede turen af med at se på perler - og købe, selv om sælgerne slet ikke var tilfredse med os. Birgit og jeg havde vovet os op at kigge i et par forretninger på udturen, og de mente bestemt, vi havde lovet at handle med dem, når vi kom tilbage, så de surmulede, da vi kom hen til dem, for nu havde vi jo handlet et andet sted, og de havde slet ingen handel fået. Nå, afslutningen blev nok, at vi fik købt hos de fleste, for der var ikke gang i alle forretningerne i eftermiddag, som der er aften. De ville overgå hinanden i billige priser - fint for os. Frokosten blev spist på en restaurant, som Henning plejer at benytte her på Cat Ba, og den var også til alles tilfredshed. Derefter hed aftalen at mødes kl. 20 til middag. I løbet af eftermidagen var vi alle ude at lufte os. Vi fik en let regn under noget af turen i formiddags, men her i eftermiddag var det tørt og varmt, som vi kender det - og desværre også her uden sol. Aftensmåltidet var også godt, og der var masser af liv på gaden, da vi gik derfra.

Juledekoration på hotellet

Fra markedet Cat Ba

Søndag 13 april
På denne vores sidste hele feriedag i Vietnam smilede solen til os - om ikke fra morgenstunden, så kom den dog frem i løbet af formiddagen. Vi havde bestemt at gå en tur til stranden - og rundt langs klippesiden - til et andet hotel, hvor vi ville slå os ned, hvis vejret var til badning og soldyrkning. Det blev dog kun Henning, Birgit og jeg, der blev ved stranden og lejede solstole, og Henning og jeg var ude at bade. Til min glæde var vandet ikke isnende som sidst, jeg var ude, men behageligt og svalende. Vi blev der indtil over middag, hvor vi gik tilbage til byen, mens Henning tog en motorcykel. Der var ikke fælles frokost, men en aftale om middag kl. 20. Vi mødte dog hinanden i løbet af eftermiddagen, da byens havneområde er der, hvor turisterne færdes. Alle har vist været en tur henne i fiskerihavnen, hvor der lå en del ret store fiskerbåde. Gunver og Tom havde set dem blive tømt for fisk og bl. a. undret sig over, at der blev sendt masser af vandmænd i land. Vi spurgte Khoa, hvad de skulle bruges til, og han fortalte, at det var da til at spise. De smager lidt som blæksprutter. A propos fisk og spisning, så var middagen i dag næsten udelukkende alt godt fra havet: krabber - meget delikate, men lidt vanskelige at åbne, de store gode rejer, som vi har nydt mange gange, en stor fisk - catfish - som var meget velsmagende, og så lige lidt kylling og lidt grønt! Igen et fint måltid. Vi har hver givet lidt penge til Khoa og vores chauffør, og Khoa fik overrakt sine ved middagen med tak for god guidning, mens Dingh først får sine i morgen, da han var gået fra middagen lidt før - måske træt af at sidde til bords længere, når han slet ikke kan tale med os, da han ikke taler engelsk. De øvrige ville slutte af ved havnefronten, mens Birgit, Khoa og jeg fulgtes hjem. I morgen tidlig skal vi være klar til afrejse, og jeg skriver ikke på bloggen igen før efter hjemkomsten til Danmark tirsdag.

Mandag 14 april
Mandag morgen skulle vi begynde vores hjemrejse med en lang rejse fra øen Cat Ba tilbage til Hanoi, inden den egentlige hjemrejse kunne tage sin begyndelse. Inden afrejsen fra Cat Ba nåede vi morgenmad i det fri på toppen af vores hotel med udsigt ud over bugten. Solen var igen gemt bag skyerne, men vi var stadig i sommertøjet. Vi vlev afhentet i bus kl. 08 og nød de sidste synsindtryk af skarpe klippesider, fint tilplantede marker, husene med en lille forretning, hvor en enkelt person sidder og venter på kunder, de frodige træer, og udsigten mod vandet engang imellem, mens turen gik mod den ydmyge landingsplads for skibe til Kat Ba. Efter at have sejlet rundt mellem klipperne i Halong Bay i to døgn har man ingen fornemmelse af, hvor langt Kat Ba ligger fra byen, hvor vi sejlede ud fra, men den var mindre end to timer væk, så ved 10 tiden gik vi i land og startede turen tilbage mod Hanoi. Undervejs var vi på besøg hos familien, der har den søde datter Oanh, som vi dermed igen mødte. Hun og hendes mand var på besøg, og vi fik også lejlighed til at se deres lille datter på 14 måneder. Familien havde en dejlig frokost klar til os, og de bor i et dejligt hus med stor frugthave og adskillige udhuse, hvor de har grise. Som planlagt var vi tilbage i Hanoi kl. 15, selv om der var utrolig meget vejarbejde på den strækning, vi skulle køre og som altid masser af trafik. På hotellet skulle der pakkes kufferter og skiftes tøj med henblik på temperaturerne, når vi kom hjem til det danske forårsvejr. Birgit havde medbragt en kuffertvægt, som blev lånt ud til alle, og den var nok på overarbejde, for da Birgit som den sidste skulle se, om hendes kuffert kunne holde sig under de 20 kg., hvad skete der så? Ak og ve, den stakkels kuffertvægt havde været på overarbejde for mange gange - den kunne ikke klare mere - og gik i stykker. Birgit måtte bruge hotellets køkkenvægt, men alle undgik dog at skulle betale for overvægt, da vi checkede ind! Der var mødt en mindre deputation op for at tage afsked med os - og selvfølgelig mest for at tage afsked med Henning. De vinkede, da bussen med vores gode chauffør Dingh og vores dejlige guide Khoa for sidste gang kørte af sted med vores lille gruppe for at bringe os ud i lufthavnen. Der var afrejse fra Hanoi kl. 20.45 med ankomst til Bangkok kl. 22.35.

Chaufføren Dingh og Khoa

Fra sejlturen

Frokost hos Oanh (fra facebook)