Hanoi 3
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBa Afslutning
Hanoi 2

Mandag 7 april
Man kan vænne sig til meget, og måske derfor blev togturen tilbage til Hanoi en ganske fin tur søvnmæssigt. KL. 22 lagde de sidste danskere sig under dynen, og derved blev det en ret lang nattesøvn, indtil vi blev purret omkring kl. 05 med besked om, at vi ville være i Hanoi om en halv time. Inden vi var helt fremme, var kl. blevet 06, hvilket kun var en fordel for os, da vi ikke kunne regne med værelser fra morgenstunden. Inden morgenmaden var klar, gik vi en tur rundt om Hoan Kiem søen. Byen nærmest sov, da vi kørte gennem gaderne til hotellet, og der var heller ikke mange folk på gaden, da vi gik hen til søen, men på vej rundt om søen var der fyldt med motionister - ikke unge, men mest voksne mennesker, der gik eller lavede øvelser af forskellig art - mange stod i grupper og fulgte en leder, evt, var der musikledsagelse - flere havde også noget i hånden - f. eks. vifter, som understregede deres øvelser. Tilbage på hotellet fik vi så morgenmad, og i løbet af et par timer havde vi alle fået værelser igen, kufferterne op, og nu er vi så her. Der var lagt op til en fridag, og i første omgang var det nok rart at komme op til eget badeværelse og toilet, dejlig seng og rent vasketøj! Det er blevet til lidt shopping, bestilling af tøj og en teaterforestilling for Anette og Erik. Vi fik lidt regn i morges, men det var imens vi spiste morgenmad, så det betød derfor ikke noget for os. Ellers har det været dejligt vejr- skønt med gode temperaturer efter det lidt kølige Sapa, og byens trafik klarer vi bedre og bedre. Vi spiste til aften på en tagrestaurant i nærheden, hvor vi har spist tidligere.

Morgengymnastik

Tai Chi

Khoas bolig i Hanoi

Tirsdag 8 april
Ingen aftaler om, hvornår vi skulle stå op, eller hvad vi skulle lave, betød, at vi hver især planlagde dagen, som det passede os. Vi kender nu nærområdet så godt at vi kan vandre rundt i byen rimelig hjemmevant, besøge de museer, vi har planlagt, nyde at gå nede ved søen, hvor vi altid har mulighed for at få en snak med studenter, der vil øve sig på at tale engelsk med os og handle lidt. Vi bliver til stadighed opfordret til at købe, men er nok blevet både bedre og hurtigere tl at afslå, hvis vi ikke vil handle. Birgit og jeg ville besøge den katolske domkirke, hvilket desværre ikke lykkedes, men i stedet gjorde vi et bekendtskab med tre søde unge studenter, som også forgæves ledte efter indgangen til kirken. Flere af os har også på et eller andet tidspunkt besøgt en meget dejlig tagrestaurant, som ligger meget fint nede ved søen. Dagens billede er derfra. De reklamerer med europæisk mad og har en flot ret med en steak, der koster mere end 300.000 vietnamdong - deres dyreste ret. Det lyder af rigtig meget, men er i virkeligheden kun godt 100 kr. Det skal dog ses i forhold til, at et almindelig pænt måltid på en anden restaurant ikke løber op over 50 kr, . Da vi mødtes for at spise til aften, var der inviteret to vietnamesiske piger med, som arbejder på det samme rejsebureau - Oanh og Van. To meget søde piger, som vi har mødt engang før og vist også ser til middagen i morgen. De taler begge et ganske godt engelsk, og vi fik en lidt sjov ting at vide af dem. Vi fortalte dem, at vi har lidt svært ved at kende alle de forskellige vietnamesiske piger, vi møder, fra hinanden og spurgte, om de havde det lige sådan med os. Ja, det havde de. De syntes, at Birgit og Anette lignede hinanden, Gunver og jeg var nok søstre, og Henning og Erik lignede hinanden - kun Tom havde ingen makker. Pludselig smuttede de to piger. Hvis de ikke indfandt sig på deres arbejdsplads meget hurtigt, ville deres motorcykler blive låst inde på kontoret for natten! Det betød opbrud for resten af gruppen også - Birgit og jeg gik hjem, mens de øvrige blev hængende på Backpackers Corner til en øl.

Livlig trafik i Hanoi

Bemærk det mylder af ledninger i Hanoi

Grethe og Birgit foran katolsk kirke i Hanoi

Dinner (fra facebook)

Vicedirektør Thu Ha på Universitetet i Hanoi

Sådan er studenterne på universitetet indkvarteret i Hanoi

Henning holder foredrag på på Universitetet i Hanoi

Onsdag 9 april
Igen i dag morgenmad i ro og mag,, og derefter en dag efter eget valg. Henning tog kl. 07 af sted med Thuy til en stor festival, som afholdes til ære for grundlæggerne af den vietnamesiske nation ca 3000 år f.kr.f. Da han kom hjem, kunne han berette, at det havde været en enorm fest med over 200.000 til stede i dag. Os, der blev hjemme, havde hver især ideer til, hvordan dagen skulle tilbringes. Der blev handlet, kvindemuseet blev besøgt, og Hoan Kiem søen ligeledes. Der er der altid mulighed for at få en snak med nogle studenter - ja, det er vist næsten umuligt at undgå, med mindre man da ser meget bøs og utilnærmelig ud. De kommer forsigtigt hen til en og spørger, om man har tid at snakke med dem. I dag var der en masse brudepar, der blev fotograferet nede ved søen - nok fordi det var halv fridag i dag. Birgit og jeg har fået smag for udsigten mod søen fra tagetagen på hotellerne, der ligger op til søen, så vi tog frokost der i dag, Anette og Erik spiste også frokost ved søen, mens Gunver og Tom har været rundt mange steder i byen hver dag. Birgit og jeg tog en halv time på forsædet af en cyklo - noget, som man bliver opfordret til mange gange i løbet af en dag. Vi fik lidt af mandens livshistorie undervejs og så billeder af ham sammen med hans kone og dees tre børn. Han bor alene i Hanoi, mens hans familie bor på landet temmelig langt herfra. Han kommer kun hjem på besøg få gange i løbet af året, og her i Hanoi deler han værelse med ca. 10 andre. Grunden til, at han har forladt tilværelsen på landet, er arbejdsløshed derude. Middagen blev indtaget på Little Hanoi, og som dessert var der indkøbt kager fra Van, som vi spiste sammen med i aftes. Mens vi spiste, kom Thuy og hendes mand for at hilse af med os. Hun kan ikke komme på mandag, når vi rejser hjem, og kom derfor i dag. Kufferterne er igen pakket, og de små kufferter klar til turen til Halong Bay i morgen.