Mai Chau
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Mandag 20 april

Dag tyve. Vi startede dagen med at stå tidlig op. Khao kom med bussen kl. 7, vi skulle til Mai Chau, en tur på ca. 130 km. Med i bussen var også Oanh, den døve pige som vi mødte første gang i 2001. Endvidere var også vores værtinde i Mai Chau, Hoa med i bussen hun havde været med til Hennings fødselsdagsfest og skulle derfor retur sammen med os. Bussens chauffør er Khaos svoger, hans kones broder. På vejen besøgte vi en silkefabrik, så produktionen, det var spændende at se alle de gamle maskiner. Igen og igen blev der handlet en del. Der var en perfekt aircondition i bussen og vi havde en dejlig tur ind i det bjergrige landskab som omkranser Mai Chau. Vi kom frem ca. 13.30 og blev mødt med frokost. Efter frokosten fik vi tjek på cyklerne og den knallert som Khao kørte på sammen med Ingelise. Vi tog en cykeltur rundt i området, besøgte en skole og var tilbage i vores gæstehus nr. 1 kl. 17.00 Cyklerne var ikke noget at skrive hjem om men det gik nogenlunde. Efter en øl og lidt afslapning og et bad fik vi en dejlig aftensmad. Nogle havde en dejlig oplevelse med at spise en form for kakerlakker, hvilket jeg som den eneste ikke deltog i spisning af.

Skolelærere
Kakerlakker

Thu's søn

Aftenen sluttede med at vi fik kaffe, en cognac der ikke var så ringe endda og så lidt gin og tonic. Det var heller ikke så ringe endda. Dagen efter var der lidt ”muggeri” på en sød og rar måde. Nogle havde siddet lidt længere end andre og det kunne holde dem der var gået i seng lidt vågne. Så vidt jeg husker gik de sidste i seng omkring kl. 1, men det er svært at huske helt præcist.
I en skoleklasse
Rektor på  skolen

Tirsdag 21 april

Dag enogtyve. Vi stod tidligt op fik morgenmad og startede cyklerne op. Turen gik rundt i området og vigtigste akt var at cykle ca 10 km opad i terrænet og besøge en skole hvor vi skulle aflevere to medbragte globusser. Vi havde virkelig en god oplevelse på skolen. Vi deltog i engelskundervisningen, det var virkelig sjovt og børnene der var fra 12 til 15 morede sig meget over vores besøg. Turen hjemad var lidt problematisk fordi det gik meget nedad og der var ikke gode bremser på cyklerne. Nedturen gik fint og vi kom alle i god behold til frokost. Vi havde hvilepause til kl. 15 hvor vi igen skulle på cyklerne på en lidt længere tur rundt i dalområdet. Vi var kommet godt derudad da Khaos knallert pludselig punkterede. Han spurgte sig for og fik at vide at der var en cykelsmed i området og tæt på. Vi trak med cyklerne til smeden hvor knallerten fik en ny slange i baghjulet. I hjulet sad en gammel slange som ikke kunne holde til Ingelises vægt, tror jeg. Udskiftning af slange og slangens pris udgjorde den formidable sum af 50.000dong som er ca. 17 kr. eller under 3 US$. Det er ikke til at forstå at det kan gøres for de penge med slange og arbejdsløn. Vi fik vores rundtur og var tilbage kl. 18. Vi fik et bad og gjorde os klar til middagen og den efterfølgende opvisning af dansere fra landsbyen. Vi fik igen god mad og senere en opvisning i traditionel vietnamesisk dans som hvid thaierne praktiserer det. Vi sluttede aftenen med kaffe på terrassen, en cognac og en enkelt øl. Klokken er nu 24, vi skal sove for bussen kører tilbage til Hanoi i morgen tidlig kl. 7.30.