Cambodia
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Onsdag 1 april
Første dag var en succes. Vi startede alle hjemmefra og tog med toget til Kastrup. John Fifer var kommet fra USA og vi mødte ham i lufthavnen. Bookningen gik perfekt og vi havde en dejlig tur med flyet fra København til Bangkok. Vi landede planmæssigt i Bangkok og havde ca. 2 timer til at komme videre til Phnom Pehn i Cambodia. Vi booked ind og havde en dejlig flyvetur til Cambodia. Vi havde et lille problem, een af os havde mistet sit boording pas til Bangkok-Phnom Pehn under flyveturen fra København til Bangkok. Det er dog ikke noget problem i dag fordi det hele kører på edb. Biletterne var bestilt og printet direkte så de printede bare et nyt boording pas. Vi blev modtaget i lufthavnen af Sambath og hans moder Sarun.
Ankomst til Phnom Penh: Rantha,Sambath og deres mor Sarun

Vi havde en dejlig oplevelse i kongepaladset og med en tur i byen tæt på hotellet. Vi fik blind massage, som nærmest var en gang trykken på og massage på steder hvor musklerne var for stive.
Nu er klokken 24.00, vi har fået en dejlig øl for natten og vi går nu til ro. Vi skal i morgen ud på landet og opleve den fattige del af befolkningen. Alle har det godt og turen er kommet godt i gang. Vi håber alle i Dk har det godt og vi vil sende her fra Cambodia og Vietnam.
Kongepaladset

Torsdag 2 april
Så er anden dag ved at vare slut. Vi har lige fået godnat øl på terrassen og vil gå til ro. Den anden dag startede kl. 9 med at Sambath hentede os med en bus. Vi tog ud på landet hvor han stammer fra. Der bor en stor del af familien stadig og de tilhører den fattige del af befolkningen. Vi havde ophold på hans broders farm, som er et lille stykke land med grønne trær og lidt dyrehold. Vi vandrede lidt rundt i landsbyen. Sarun havde lavet dejlig mad og efter det fik vi lige en time på øjet.
Mums datter, Rathas mand, Ratha og Henning

Efter at have hvilet blev alle de fattigste i landsbyen samlet for at få udleveret en pakke med mad og et stykke tøj fra Danmark. Det var en fantastisk oplevelse at se alle de glade ansigter og store smil. Sambath styrede begivenhederne og Henning udleverede til stor glæde og moro fra både børn og voksne.

Vi besøgte senere en pagode på toppen af et bjerg. Vi var hjemme ca kl. 5 til lidt afslapning og et bad for vi skulle være klar igen kl. halv otte. Vi skulle fejre at Ratha var blevet gift og det skete med en bedre middag på et godt spisested hvor et fire mands orkester med sanger og 2 sangerinder underholdt under spisningen.

Der var flere af Rathas familie med til spisningen. Senere var der kareeoke og een af Rathas veninder var på scenen sammen med Henning. Det har været en rigtig god dag, så vi ser frem til i morgen.
Ratha
Videoklip fra fest for Ratha. Højreklik evt.

Mum Ratha's søster Mum's børn Rathas veninde 'sanger'

Fredag 3 april
Tredje dag vågnede vi igen til en dejlig varm dag. Vi spiste morgenmad kl. 8, og blev afhentet af Sambath og bussen kl. 9. Vi startede med at besøge den største pagode i Phnom Pehn. Denne ligger på et bjerg midt i byen. Det var en flot oplevelse og så oplevede vi aber i byen. Denne dag skulle vi også besøge Det gamle tortur fængsel under Pol Pot styret. Det er faktisk en tidligere skole, ja man kan nærmest forestille sig en stor kostskole fra gamle dage.
Toul sleng fængslet

Gaveuddeling i landsbyen

Rummene var helt ens, med klinker og pussede vægge. Det historiske er at her blev mange tortureret til døde og der var billeder af ofre osv. Før frokost besøgte vi det russiske marked hvor man kan købe alt. Det er et kæmpe område under tag og meget varmt. Vi kørte hen til et meget fint sted, hvor vi skulle have frokost. Det varsom sagt et meget fint sted udelukkende med buffet. Dette kostede 7,5 dollar alle syntes det var for meget mad i forhold til hvor sulten vi var. Sambath kender mange steder, så vi kørte til et lille hyggeligt sted hvor vi også kunne få mere vestligt mad. Jeg fik karry suppe, frisk salat med mango og kylling og en ginger ale sveppers. Det var ikke så ringe endda. Efter frokosten besøgte vi et af de mange henrettelsessteder der var under Pol Pot. Her var et stort bygningsværk fyldt med kranier fra de dræbte. Vi vandrede rundt i området og kunne fornemme den uhygge der er forbundet med stedet. Ikke alle bryder sig om oplevelsen, men det er en oplevelse man bør have med når man er i Cambodia. Vi var hjemme ved hotellet igen ca. kl.17 og kunne hvile og tage bad til vi blev afhentet kl. 19.30. Vi spiser i aften hos Sambath mor Sarun og samtidig hygger vi på den sidste aften i Phnom Pehn. I morgen tidlig går det videre til Siem Reap og Angkor.

Lørdag 4 april
Jeg har fået gang i det trådløse netværk på hotellet i Siem Reap så det kører bare. På fjerde dagen skulle vi tidligt op. Vi skulle i bus køre til Siem Reap, ifølge Henning en tur på ca. 3 timer. Sambath var og hilse af og vi startede kl. 7 om morgenen. Hennings hukommelse er nu ikke hvad den har været. Vi kørte og vi kørte og vi kørte. Vi kom til hotellet midt på eftermiddagen. Det skete dog ikke uden endnu en oplevelse. Buschaufføren kendte ikke vejen til hotellet så Henning anviste i vanlig sikker stil hvilken vej han skulle køre. Vi endte faktisk næsten i den anden ende af byen. Så var gode råd dyre. Henning fik fat i en Tuck Tuck en knallert med anhænger og han førte os til hotellet. Det gjorde lidt ondt på Henning fordi det kostede 3 dollar. Da vi kom til Mandalay Inn, vores hotel stod alle og tog imod os, og efter en hurtig indkvartering kørte vi videre med en minibus ud til Angkor fordi vi skulle opleve solen gå ned. Der var skyer på himlen så det blev ikke den oplevelse vi havde håbet, men vi hyggede os og prøvede de mange trapper op på bygningen. Da vi kom tilbage til byen spiste vi på en god restaurant og fik en dejlig middag som alle roste.
Henning og jeg fik en øl på terrassen og havde et lille møde med Cheiv, vores guide til næste dag. De øvrige gik tidligt i seng for vi skulle tidligt op og køre kl. 5 for at opleve solopgangen.

Solopgang over Angkor Wat

Meget stejle trapper i Angkor Wat

Bajon templet

Søndag 5 april

Dagene går hurtigt. Femte dag skulle vi tidligt op og køre med 5 tuck tucker til Angkor for at opleve solopgangen. Vi blev lidt skuffede fordi det var for overskyet til at se solopgangen rigtigt, men vi var da kommet tidligt op og havde en god oplevelse med at køre i tuck tuckerne i mørket. Vi spiste morgenmad ude i Angkor området. Det var udemærket blot var kaffen ikke til at drikke. Herefter besøgte vi det ene kloster efter det andet. Cheiv viste os og fortalte os meget om Cambodias historie. Vi spiste også frokost ude i området for vi skulle se mange paladser eller datidens slotte om man vil. Vi sluttede af med Angkor Wat som der det største palads i området der er ca. 34 km på hver led. Angkor Wat er ca. 1,2 km på hver led.. I aften spiser vi på Mandalay Inn og får besøg af vore venner her i Siem Reap. Cheiv kommer sammen med sin kone og to børn. Sophal og måske hendes familie kommer også. Vi ser alle frem til en hyggelig aften.
Mere om Angkor Wat

Angkor Wat

Sopal

Mandag 6 april

Dag seks skulle vi mødes med Cheiv, køre til hans moders hjem. Hun har en internetcafe som Chievs kone passer. Vi fik afleveret alt det tøj og billeder som Henning havde med. John havde også blyanter med til børnene. Derefter kørte vi til Cheivs hjem og så hans 16 krokodiller, som gik i et muret bassin. Det var noget af en oplevelse.
Chhiev og kone

Chhiev's 2 døtre
I chhievs hjem og hans husdyr krokodiller

Vi besøgte også Ta Phrom templet med de store træer
Ta Prom
Bajon templet
Munke ved Angkor Wat

Tirsdag 7 april

Vi kørte videre med tuck tuck til Sopals hjem. Hun var ikke selv tilstede fordi hun var på arbejde som guide. Herefter kørte vi videre forbi marker osv. Vi var på vej til den store Tonle Sap sø hvor vi fik en dejlig oplevelse med sejltur og vi spiste frokost på een af de flydende restauranter der ligger ude på søn. Vi så de fangede de fisk vi skulle have til frokost og det var som alt andet mad vi har fået indtil nu en fantastisk dejlig mad og en god oplevelse. Efter frokost sejlede vi ind til bretten igen og kørte med tuck tuck tilbage til Mandalay Inn for at bade og gøre klar til at køre til lufthavnen. Vi skulle flyve kl. 17.30 ifølge billetten, men i lufthavnen stod der 17.50. Da vi som de sidste kom ombord var klokken 17.20 og så fløj vi alligevel kl. 17.30. Vi landede planmæsigt efter en behagelig tur i Saigon eller HCM som det også hedder. Thuys søster Haang kom stormende Henning i møde. Hun havde sørget for minibus til os. det var en pudsig oplevelse fordi Haang er ikke så god til engelsk og chaufføren kunne ikke engelsk. Vi blev indkvarteret på hotellet Orient og det var en oplevelse hvor flere råbte og det gik bare derudad, sjovt. Vi var indbudt til at spise i Haang og Hops hjem.
Haang, hop og Trang

Vi aftalte tidspunktet til 20.30. Vi undlod at tage en taxa da hjemmet lå lige bag hotellet. Hop var ikke hjemme men ellers var hele familien der, børnene Trang og Thang Hops yngre broder og yngre søster. Henning fik afleveret en del tøj til familen og de havde det sjovt med det. Familien havde lavet en virkelig velsmagende middag til os, vi fik mange retter og der var de øl vi kunne drikke.
Efter en hyggelig aften gik vi lige rundt om hjørnet og hjem i seng. Vi skulle jo tidligt op dag otte onsdag morgen.