Hanoi
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Fredag 17 april

Dag 17. Pludselig kl. 04.00 om morgenen blev dørene til kupeerne lukket op og en konduktør sagde Hanoi. Alle fik øjne og hoppede ud af køjerne, jo, jo, vi ligger skam ikke på den lade side. Khao fik fat i taxaer mm. Og vi ankom til hotellet Camellia4, 44 Hang Giay Street i midten af Hanoi, kl. 05.00. Der var mørkt over det hele, men Henning fik banket et par fra hotellet op og selv om de var søvnige var de utrolig hjælpsomme. Vi fik 5 værelser, hvilket var en meget stor gestus fra hotellets side. Kun Henning og jeg manglede Henning og jeg fik en varm øl af hotellet, tiden skulle jo gå med noget indtil vi kunne få morgenmad kl. 6.30. Før det gik vi ned til Hoa Kiem søen for at se på den morgengymnastik der er hver morgen. Da vi havde fået morgenmad mødtes vi udenfor hotellet kl. 7.15 og gik en samlet tur rundt om Hoa Kiem søen før vi kunne få vore cykler. Da vi havde fået udleveret cyklerne cyklede vi rundt i det indre Hanoi for at gøre os lidt fortrolige med trafikken og hvor vi befandt os. Frokosten blev indtaget på Little Hanoi, en restauration nær ved hotellet. Svend og jeg fik byttet vore cykler da de første var meget lave. Eftermiddagen blev brugt til en længere cykeltur rundt om den store sø der hedder West Lake.
Gadebilled i Hanoi

Det var en længere tur og vi holdt pause ved en stor flot restaurant der har til huse på en stor flod båd. Vi var hjemme så alle havde nogle timer fri før vi igen skulle mødes og gå til en tagrestauration nær hotellet. Vi spiste tidligt fordi vi havde billetter til en forestilling i vand teateret kl. 20. Forestillingen varede ca. 1 time med musik og dukketeater. Dukkeforestillingen opføres i vand. Vi var tidligt hjemme og kunne indhente noget af den søvn vi manglede fra togturen.
Vand dukketeatret
Videoklip fra vandteater i Hanoi. Højreklik evt.

Lørdag 18 april

Dag atten. I dag har Ingrid fødselsdag. Hun fik en lille fødselsdagssang ved morgenmaden, og pigerne havde sørget for gaver i form af øreringe og et tørklæde i en farve hun ikke havde i forvejen. Så startede dagen med cykeltur til Ho Chi Minhs mausoleum. Vi skulle først parkere cykler og dernæst blev tjekket som i en lufthavn. Vi måtte ikke fotografere i mausoleet så nogle måtte aflevere. Alle skulle være ærbart påklædt så mænd skal være i lange bukser. Der var lange køer så det tog lang tid. Vi så også hans bolig, det tog også lang tid. Der var utroligt mange mennesker. Herefter besøgte vi nationalmuseet, en stor og flot bygning fra ca. 1996. Næste stop var ved det gamle universitet eller litteraturmuseet. Her var også mange mennesker og det var også en flot, spændende og anderledes oplevelse. Vi spiste frokost på gadebørnenes restaurant. I tidligere tider har en fransk dame lavet et koncept hvorefter gadebørn blev uddannet i at arbejde på og drive en restaurant. Der er flere steder i Hanoi hvor restaurationer drives af tidligere gadebørn. Vi fik igen noget dejlig mad. Herefter cyklede vi tilbage til hotellet og eftermiddagen var fri. Vi mødtes igen kl. 20 og vi spiste på Little Hanoi. Ingrid gav øl fordi det var hendes fødselsdag. Hotellet havde givet Ingrid en flot lagkage for at markere fødselsdagen, så vi sluttede dagen med kaffe og kage på 404 hos Ingrid og Kaj.
Ho Chi Minh mausolæum

Ho Chi Minh museum

Mere om Ho Chi Minh

Stentavlerne ved litteraturmuseet

Søndag 19 april

Dag nitten. Dagen startede flot, fantastisk vejr og en dejlig morgenmad. Kl. 8 kom Thuy med en bus og hentede os. Hun havde to venner med. Først skulle John lige give Thuy noget tøj til hendes lille datter.
Thuy og hendes mand Hien

Vi skulle først have en rundtur i det nye Hanoi. Det er et stort område hvor der er indhegning og vagter så ikke alle kan komme ind. Det er jo både godt og ondt at adskille befolkningen i rig og fattig. Vi kan jo ikke forstå som danskere at det skulle være en fordel på længere sigt. En vigtig ting er jo altid, at samfundet hænger sammen og at bevægeligheden fra fattig til rig er en mulig ting. Skellet mellem rig og fattig skal altid være fornuftigt så alle samfundsmæssigt er aktive. Vi besøgte senere Sai Templet. Det var en meget lang køretur ud på landet, så langt at selv chauffør og Thuy havde svært ved at finde vej. Henning var rimelig tavs selv om han havde været der før, så det var langt ude på landet. Vi spiste frokost et sted ude på landet i en lille by hvor Thuy arbejder på en skole. Endvidere bor hendes bror Nam i samme by. Han arbejder ved jernbanen. Efter frokost skulle vi besøge hans hjem. Det var en oplevelse med vand med isterninger og hans hjemmelavede snaps. Det var sjovt for alle. Vi skulle nå at besøge det etniske museum hvor der vises alle de 54 etniske grupper der er i Vietnam. Udenfor var alle de forskellige boligformer der er i Vietnam idet der var bygget de forskellige boligformer. Vi havde afsat 2 timer men skar det ned til 1½ timer for at få lidt fri tid. Efter en dejlig fri eftermiddag ankom Oanh og søster Hang kl 18
Oanh

Der var stor gensynsglæde. Kl. 18.10 kom pigerne fra Mai Chau, Thu og Hoa. Lige pludselig havde Henning meget travlt med at udveksle gaver og hilse på. Kl. 18.15 havde han endnu ikke badet så det blev en stram tidsplan. Vi skulle mødes kl 19 for at gå ned til restauranten ved søen hvor vi skal spise Hennings fødselsdagsmiddag hvor der er 1 amerikaner, 9 danskere og ca. 30 vietnamesere. Det bliver sjovt.
Henning gav den første øl i anledningen af sin fødselsdag og det gik bare derudad med sang og glad samvær. og hendesen sluttede og vi gik hjem til hotellet. Dem der ikke havde pakket havde travlt for vi kører til Mai Chau i morgen tidlig kl. 7.00