Hue
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Onsdag 15 april

Dag 15 skulle vi tidligt op for det var skiftedag. Vi skulle hilse af med hotellet, der nok kommer til at savne os, der sker jo noget når vi er der. Thao, hendes søn og Luu var mødt op for at hilse af med os. Thuy fra hotellet og Ahn tog med os på turen til Hue. Vi kom godt afsted kl. 7.30 og vi havde valgt turen op over Havan passet så vi fik en dejlig køretur i bjergene. Først skulle vi dog lige aflevere pakken til Tran fra Danmark. Det var ikke til at sende pakken fordi den indeholdt penge så Khao hjalp med at ringe til Tran og vi aftalte at møde hendes smukke søster kl. 8 ved Cham museet i Da Nang, det er lige på vejen. Vi mødte hende planmæssigt og hun havde billeder og kaffe med til os. Det er dejligt at have Khao til at hjælpe. Ved Havanpasset var der overskyet så vi måtte nøjes med alle sælgerne og udsigten op og ned ad bjerget. Det var nu også fint nok. Vi landede i Hue kl. 11 paa et dejligt hotel der hedder Hoa Hong Hotel. Vi blev hurtigt indkvarteret og Henning smuttede hurtigt ned til bådfolkene for at anmelde sin ankomst i morgen. I dag skal vi besøge kongepaladset hvor Hans og Ingelise skal være konge og dronning. Hans vil holde en tale til sit folk.
Det blev Thuy og Henning der blev konge og dronning i kongepaladset.
Kongepaladset ligger på et stort område. Desværre blev der kastet bomber under krigen her. Partisannerne gemte sig her. Halvdelen er blevet bombet, men der er alligevel så meget, at der er nok at se på.
Aftensmaden blev indtaget i en fin og spændende restaurant hvor vi alle blev klædt ud. Her blev Hans og Ingelise konge og dronning. Vi fik en lidt finere anrettet menu og som vi har fået indtil nu en rigtig dejlig mad. Vi cyklede en dejlig tur til hotellet og gik tidligt i seng.
Kejserpaladset i Hue
Teglværk

Thuy og Henning
Festmiddag: Ingelise og Hans
Festmiddag: Henning og Thuy
Festmiddag
Jens Erik, Khao, Man og Chau

Torsdag 16 april

Dag 16 Jeg glemte lige, at frokosten dag 15 blev indtaget på de døves restaurant. Man kunne godt opholde sig flere dage i Hue blot for at opleve deres forskellige menuer til uhørt billige priser. Efter en god nats søvn i dejlige senge på et dejligt hotel skulle vi tidligt op. Morgenmaden var nok det bedste vi har oplevet indtil nu. Vi skulle jo som sædvanligt nå en hel masse før vi senere skulle videre med nattoget til Hanoi. Først skulle vi på cyklen igen ned til duftenes flod Song Huong. Her ventede bådfolkene på os og vi fik cyklerne ombord. Straks gik Henning i gang med at udlevere noget af det tøj vi havde haft med i kufferterne. Da det var overstået startede båd folkene deres lille butik af tøj og smykker m.m. Der blev vist nok købt en del og her skal ikke nævnes navne. Vi besøgte de seværdigheder der er på sejlturen op ad floden, først Tien Mu pagoden, Minh Mang mausoleet og til sidst Khai Dinh mausoleet, kedeligt at se på udefra men fantastisk flot indvendigt. Jeg tror det var en dejlig oplevelse for alle.
Det var fra denne Tien Mu pagode, at en munk kørte til Saigon. Han gik ud foran præsidentpaladset og hældte benzin over sig og tændte ild til. Med denne begivenhed kom der så mange protester fra hele verden, at Diem styret faldt. Det var reeelt USA, der afsatte ham. Diem var katolik og de fleste i Vietnam er budhister. Dette skete i 1968.
Næste stop var Ming Mang mausuleet. Det blev påbegyndt 1840 et år før Ming Mangs død og fuldført 1843. Det var Ming Mang, der byggede Pagoden på Marmorbjerget i Da Nang. Mausoleet ligger ligeledes i et smukt sted.
Tien Mu pagoden med Thuy og Man
Tien Mu pagoden
Ming Mang mausuleet
Khai Dinhs mausoleet

Vi spiste frokost på båden, som sædvanligt, utrolig dejlig mad til næsten ingen penge, ca. 16 kr. for mere end man kan spise. Vi kunne vælge at cykle tilbage til Hue eller tage båden tilbage. Ingelise og Annegrethe tog båden. Vi havde en smule travlt fordi vi skulle med toget til Hanoi kl. 15.00 og vi skulle lige friskes lidt op først. Vi havde fået stillet et værelse gratis til rådighed af hotellet og her havde vi al bagagen og kunne bade. Vi havde lejet cykel taxaer både til os og bagagen. Khao var igen til stor hjælp, alt glider bare når han klarer tingene. Toget var ca. 45 min forsinket men vi fik bagage og alle ombord. Vi havde 3 kupeer med fire i hver. Khao, Man og deres datter var med og boede i kupe med Henning og mig. Vi havde dejlig plads og hyggede os i toget med kaffe og en enkelt øl.