Saigon
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Onsdag 8 april

Dag otte, vi startede tidligt vi skulle spise morgenmad kl. 6.30 og køre kl 7. Vi besøgte Cu Chi tunnellerne og flere oplevede at kravle igennem nogle af tunnellerne hvorfra Vietcong førte krig mod amerikanerne. John fandt at det var en stor oplevelse.
Cu Chi

Mere om Cu Chi

Vi sprang lidt over de propagandafilm der køres fordi vi skulle videre til Cao Dai templet og opleve bønnen kl 12. Templet huser flere religioner, så som buhdister, hinduister og kristne. Det var en meget flot oplevelse. Vi spiste frokost i byen ved Cao Dai.
Tay Ninh Cao Dai
Mere om Cao Dai

Indehaveren er en dame hvis datter er gift med en dansker, hun arbejder i Bilka og lever på Sjælland. Vi fik den triste nyhed, at manden havde forladt hende og at hun nu bor i København. Vi kørte tilbage til Saigon hvor vi skal bade og købe lidt ind til togturen i aften. Vi tager ud at spise kl. 20 og kl. 22 kører vi med bus til banegården. Toget kører kl. 23 og vi forventer at være i Da Nang i morgen den 9. April kl. ca. 14. Vi skal køre med tog i sovevogn og i 4 mands kupeer med aircondision. Lige nu sidder jeg i receptionen på Orient Hotel i Saigon og får en kold øl. Klokken er her 19.15, jeg har badet, men det kunne faktisk have været ligegyldigt for sveden hagler triller stille og roligt ned ad ryggen. Vi er imidlertid rene, så vi lugter ikke.
Vi så også det tidligere præsidentpalads, Vi kan ikke nå, at komme ind, men der kan fotograferes udefra. Det var her en nordvietnamesisktank kørte igennem gitterporten, da krigen var slut 30/4 1975. 20 års lidelse var slut, nu skulle landet genopbygges. Der var dog mange problemer i starten. Pol Pot fra Cambodia besatte en del af Sydvietnam. Han mente, at Vietnam var meget svækket. Der lever mange Khmer, som er cambodianerer i de sydlige provinser. Der gik en måned, så havde Vietnam afsat Pol Pot. Det fik kineserne til at rykke ind i den nordlige provins Lao Cai. Kineserne smadrede hele Lao Cai, før vietnameserne fik drevet kineserne tilbage. Nu kom der nye trængselstider for Vietnam. USA fik hele verden til at boycotte alle varer fra Vietnam. Der blev stor hungersnød. Det var på dette tidspunkt, alle bådflygtningene kom til Danmark 1980-90. I dag er der markedsøkonomi i Vietnam. Vietnam har den næststørste vækstrate i verden, kun overgået af Kina. Vækstraten i Vietnam er over 10% - i Danmark ca. 2,5%. Vietnam er på vej frem.
Dag otte sluttede med at vi kl. 23 steg på toget fra Saigon til Da Nang. Der var lidt panik før afrejsen fordi Henning troede han havde hilst af med Thuys søster Houang men hun var meget besørget for om han var kommet med én af de tre taxaer som skulle køre os til stationen. Lige pludselig hoppede hun ind i vores taxa og talte noget hurtigt til chaufføren som så startede hurtigt med det resultat, at bagklappen gik op og ud faldt min trolje. Den blev samlet op og der var ikke sket noget, så vi farede videre i den tætte trafik og vi forstod ikke rigtigt hvad der foregik indtil hun spurgte hvor er Henning. Jeg prøvede at forklare, at han var i en taxa foran os. Det var hun ikke tilfreds med, så jeg ringede til Henning og fik bekræftet, at han var på vej til stationen. Så var Hoang beroliget, hun sagde noget hurtigt til chaufføren hvorefter han vendte om og kørte tilbage til hotellet og satte hende af. Der er kun ca. 15 min kørsel til stationen så vi var der en halv time før afgang.Vi fandt vores kupeer, dvs Svend, Inge Lise, Kaj og Ingrid skulle først have fjernet en vietnamesisk familie, der havde taget fejl af vognene vores var nr 10 og de skulle sidde i nr. 9. Kupeerne var 4 mands sovekupeer, soft med aircon så det var udmærket. Vi fik lidt gin og tonic og en enkelt øl før vi gik til ro ca. 01.00.
Aftenspisning hos Haang
På restaurant i Saigon

Torsdag 9 april
Dag ni startede med at vi vågnede op i de udemærkede gemakker. Der var ikke som i 2001 morgenmad, så det skulle vi selv købe i restaurationsvognen som lå i den anden ende af toget. Nogle købte til den svimlende pris af ca. 6 kr. og andre spiste deres medbragte.Vi forventer at være i Da Nang kl. 13.05 ifølge Svend hvor vi tidligere fik 14.15 så nu ser vi hvad der passer.