Mai Chau
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenHalong BaySa Pa/Bac HaCatBaBangkok

Onsdag 28/3

Nu har vi kun en lille håndbagage med tøj nok til 3 nætter 4 dage. Som planlagt gik vi fra hotellet til vores bil kl. 07.00 om morgenen. Forinden havde vi spist morgenmad. Bilen var pakket med 8 cykler. Oanh og Khao fik cykler i byen, Ban Lach. Første stop i udkanten af Hanoi ved en silkefabrik, hvor vi kunne se alle silkens faser fra pup til det færdige resultat. Gruppen vidste ikke rigtig om de ville købe noget. Men da de så tøjet, gik de helt amok. Nu vejer det ikke så meget så. Der var liv og glade dage i butikken. Sådanne nogle indkøb får blodet til at rulle. Idet vi steg på bilen, skulle man tro, at alle havde fået narkotika. Der var i hvert fald en løftet stemning. Inden vi begyndte bjergturen, havde vi et lille toilet ophold. Vi var i Mai Chau Ban Lack kl. 13.00. Vi blev indkvarteret på en meget behagelig måde.
Her bodede vi i Mai Chau

Ho-An tog imod os med te. ½ time efter var der en velsmagende frokost. Efter den lange køretur og varmen, var der træthed at spore. Så alle fik en god søvn i ca. 1½ time. Niu havde jeg alle med på en lille rundtur i de 3 små landsbyer, hvor vi bor i den midterste, som også er den største nemlig Ban Lack. Det er Hvid Thai , som boer her og som også taler tailandsk men dog mest vietnamesisk. De har levet her i mere end 300 år. Nord for Mai Chau på vej mod Son Le lever sort Thai. De går anderledes klædt, og man kan tydeligt se forskel på tøjet. Mens gruppen sov delte jeg billeder ud. På vejen traf jeg Thu, som er en af mine kontakter i Mai Chau. Hun har været meget syg, og er stadig ikke helt rask. Ho An og Thu gennemgik tøjet, og ville sørge for at det blev fordelt.
Thu i Mai Chau

Oanh var med til at gennemgå tøjet. Der var 2 bluser, som hun kunne bruge. Oanh er faldet godt til med alle. Da Thu så hende var det et rørende gensyn. Næsten alle var med på et lille hytte besøg, hvor vi fik lokal snaps af en gammel bekendt. Vi fik også set hytten, hvor hun bor med sin dreng og mand. Kl. 18.30 fik vi en velsmagende middag. Igen en lille rundtur. Før vi gik op på vores udsigts terrasse, fik vi kaffe, cappuccino og gin og tonic. Igen en spændende dag.
Thu og Oanh i Mai Chau

Torsdag 29/3

Vi skal besøge en skole, som ligger ca. 10 km fra Ban Lach. Jeg har været på besøg mindst 10 gange. Denne gang har vi kun billeder med. Vi fik fordelt cyklerne igår. Vi cyklede fra Ban Lack kl. 08.00, men blev lidt forsinket. En af cyklerne var punkteret. Den blev hurtigt lappet. Det tog på kræfterne at komme ud til skolen. Det var varmt og det gik opad, så er det så meget nemmere, når vi skal hjem. Vi nåede frem til skolen. Skoleinspektøren var desværre til møde på en anden skole. Så den kvindelige næstkommanderende bød os velkommen. Vi så klasseundervisning, hvor børnnene sang en sang.
Skole i Mai Chau

Skolen har 3 selvstændige afdelinger. Yderst til højre børnehave, i midten børn fra 10 til 15 år og til venstre børn fra 6 til 9 år. Efter besøg i klasserne blev vi inviteret på te, snaps, frisk mango og vandmellon. Der var en pige på 10 år, som lige havde mistet sin far. Hun blev hjulpet denne gang. Ja cykelturen hjem gik hurtigt. Det var ned af bakke. Som altid når vi cykler i Vietnam, er her meget smukt. Især her i Mai Chau dalen. Der er en fred og ro, som en meget stor kontrast til Hanoi. Da vi havde fået frokost, var det hviletid og måske også tid til indkøb. Kl. 16.00 kørte vi næste tur gennem små hyggelige landsbyer. I starten meget små veje, senere blev det cementveje. Over alt så vi folk arbejde i rismarkerne.
Rismarker og vandbøfler.
Landarbejderpige

Efter igen en god middag var vi på besøg hos Ho An, som er søster til Thu. Vi sluttede på terrassen med cappuccino.

Fredag 30/3

I dag skal vi cykle den modsatte vej. Næsten helt ud til enden af dalen 13-14 km. Her lejer vi 1 eller 2 både og sejler på floden. Her er vi tæt på Laos. Vi startede kl. 08.00. Alle var med. Det er et utroligt landskab. Vi cyklede på landevejen gennem smålandsbyer med høje bjerge til den ene side og rismarker til den anden side.
Cykelhold i Mai Chau
Ulla og Lotte på cykel i Mai Chau

Overalt så vi vietnamesere arbejde i markerne. I byen Cu Luong, som vi cyklede igennem, og lidt ned af bjerget ca. 1 km her lejer vi både for at sejle på Ma floden. Det passede med 2 både på sejlturen, som varede en time. Der blev taget mange billeder, og udbrudet 'Hvor er her smukt' blev nævnt mange gange. Efter sejlturen købte vi vand eller cola til hjemturen i byen Cu Luong. Vi var hjemme kl. 11.45 hos vores værtsfolk, som havde lavet frokost til os. Nu var der igen tid til at slappe af eller sove eller gå lidt rundt i landsbyen. Vi startede næste tur kl. 16.00. Det var nok den kønneste af de 4 ture og måske også den mest anstrengende. Vi cykler på små ujævne stier. Nogle steder skal vi bære cyklerne igennem, da der ligger mange klippestykker. På denne tur har vi bjerge på vores højre hånd og floden og rismarkerne på venstre hånd. Her kan der igen tages mange billeder. Det blev der også af landsbyer, rismarker og folk i markerne. Vi kørte 3 km på rismarkshøfter. Det kræver stor forsigtighed. Stien er ca. 1 meter bred, men man kan kun køre på en ½ meter. Der var ingen, der faldt i rismarkerne. Disse rismarker står under vand. Vi sluttede ude ved landevejen, så der var kun 8 km hjem. På denne tur så vi også mange teglværker. Vi nåede hjem kl. 17.45, hvor vi fik et velfortjent koldt bad. Der var desværre ikke varmt vand. Oanh var ikke med på denne tur, idet hun havde fået nok i formiddags. Vi fik middag kl. 19.30. Vi skal nu have Thai dans. 8 unge piger og 6 unge mænd fra landsbyen optrådte for os. Det plejer at være i hytterne, men her er der mere plads foran huset.
Dansepiger

Vi fik en lille gave af Hoa og afregnede for drikkevarer. Vi sluttede aftenen med cappuccino og kaffe på vores 1 sals terrasse. Vi skal tidligt op i morgen. Der er lavet forberedelser. Alle mener at værtsparret i Mai Chau har været en glædelig oplevelse. Jens fylder 60 år, så vi startede med at synge ham op kl. 06.00 om morgenen.
Jens har fødselsdag

Sangere ved fødselsdag

Lidt efter var der der morgenbord. Hele gårdspladsen var pyntet op med danske flag. Kl. 07.00 kom 3 hvid Thai piger og sang. Afgang kl. 7.30. 3 festlige dage i landsbyen Ban Lack var slut. På vejen til Hanoi havde vi et stop ved det store kraftværk i Hoa Binh. Vi var i Hanoi lidt efter kl. 12.00.