Cambodia
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenHalong BaySa Pa/Bac HaCatBaBangkok

Lørdag 10/3
Afrejse fra København med KLM nr 1126 med normal afgang kl. 10.05. Vi blev meget forsinket med afgang kl. 12.00. Inden da var alle trolly håndbagage nægtet adgang til maskinen. Der blev sagt, at vi ville få dem ved gaten. Det holdt ikke stik, så vi måtte ud til bagagebåndet i Amsterdam og hente håndbagagen, men når man går derud, er der ingen vej tilbage, så skal der tjekkes ind igen. Nu var klokken blevet 14.00 og vores fly til Bangkok var ved at læsse passagere ombord, så tiden var knap. Der var ikke tid til at spise frokost eller handle toldfrit. Vi gik lige ombord. allle havde trollyer med. Vi fandt hurtigt Bangkok Airways Lounge. Det blev vores redning i Bangkok. Vi skulle nu flyve kl. 18.15 til Cambodia, men blev igen forsinket. Vi lettede først efter kl. 19.00 og var i Phnom Penh kl. 20.20, men skulle have været der kl. 19.25. Sambath, Ratha og Sarun havde ventet længe. Det forsinkede hele programmet den 11/3.
Ankomst til Phnom Penh: Rantha,Sambath og deres mor Sarun

Sambath og Henning

Søndag 11/3
En langsommelig ekspedition i lufthavnen, som kulminerede med, at der var en kuffert væk. Det var Anna Maries kuffert. Det var meget irriterende og vi var nød til at forlade lufthavnen uden Anna Maries kuffert. Lufthavnen ville ringe til hotellet, når den kom frem. Den kom frem en time senere. Vi kørte ud for at spise en let middag. Blind massage kunne vi ikke nå, men tager det nok i morgen.

Mandag 12/3
Dagen startede efter programmet. Først morgenmad på en tagrestaurant og så afgang fra hotellet kl. 08.00. Sambatch, Ratha og Sarun var her præcis kl. 07.58. Vi kørte nu til Kaompong Speu Provis. Det tager normalt 1 time, men på grund af meget trafik tog det 1 time og 20 min. Vi kørte til Sambos gård. Sambos er en 2 år yngre broder til Sambatch. Vi hilste på den pige, som blev gift sidste år i april. Hun har fået en datter, som nu er 1 måned. Sambatch fortalte lidt om gården og hvad de dyrker. Det er en stille tid. Alle venter på regntiden, som starter om 2 mdr. Vi tog en lille vandretur op på et nær liggende bjerg, hvor der er en lokal Pagode, Wat Phnom Chiey Haphou. Vi hilste på munke, de buddhistiske munke, som lever her.
Munke i Sambatchs landsby

Der er en fantastisk udsigt fra toppen. Mens vi havde vandret havde Sarun og andre fra landsbyen lavet mad. Da Sambath kom i morges, havde han en kasse med vand og øl med. Der var mange af hver slags. Vi fik en dejlig frokost, som vi spiste på gulvet. Nogle ganske få fik stole. Efter frokost var der tid til afslapning. Nogle sov, andre gik rundt i landsbyen. Nu var det blevet tid til at vi skulle ud til Sambatch's landsby, hvor han var vokset op. Vi havde 100 gaver, som blev fordelt ved navns nævnelse, så det gik retfærdigt til. Vi havde også tøj med fra Danmark. På grund af af tidligere erfaring lod vi landsbyens ledere dele det ud senere. De 100 gaver vi havde med var en sarong til hver familie.
Uddeling af tøj
Dame ved uddeling af tøj
Uddeling af tøj i Sambatch's landsby

Det havde været en spændende dag med mange oplevelser. Vi var hjemme ved hotellet kl. 17.00. Det var nu meningen. at alle skulle have blind massage. Det kom desværre til at kikse. De blinde var overbooket. Vi besluttede straks, at vi i morgen ville gå hen til dem. Kl. 20.00 kom Sambatch og Ratha. Vi skulle ud at spise. Vi skulle spise på en restauranten, Sambu. Sambatchs yngre broder havde bestilt til os. Vi fik meget lækker mad samt underholdning, mens vi spiste. En dejlig dag var ved at rinde ud. Vi kørte kl. 20.00 til den restaurant, hvor Sambo havde bestilt bord. En god restaurant. Sambo havde bestilt maden. Underholdningen var lokale, som sang til et bånd. En slags karaoke. Maden var velsmagende. Sambo spurgte om vi ville et andet sted hen og have kaffe eller andet. Vi blev dog enige om at tage tilbage til hotellet. Her bestilte vi kaffe og is. Aftenen sluttede hos mig med rom og cola. Mange indtryk som nu skulle fordøjes.

Tirsdag 13/3
Igen morgenmad på toppen af hotellet. Afgang kl. 08.00. Første stop Royal Palace. Det mindet meget om kongepaladset i Bangkok.
Kongepaladset

Stort og imponerende. Inde på kongepaladset ligger en sølvpagode. Hele gulvet er lavet af sølv. Der blev taget mange billeder. For første gang besøgte vi National Museum. Det var spændende, men var måske ikke den største oplevelse på turen. Vi kørte nu til Wat Phnom. Det er en stor pagode midt i byen. Jeg købte nogle lotus afblomstrede. Men kornene smager som nødder. Alle kunne lide det. Wat Phnom bliver besøgt af mange cambodianere. Især unge mennesker som skal træffe vigtige beslutninger i livet. Man går op og forelægger buddhaen problemet og har lidt offergaver med. Det kan være at problemet er ens kommende kone eller eksamen eller job. Når tingene lykkedes skal man op og takke. Der plejer normalt at være en ekstra offergave. Men der er fornuft i det. Det man ofrer er penge, frugt eller andet er kun symbolsk. Når tingene har stået på alteret en passende tid, henter man tingene. Pengene er kun pagode penge og de bliver brændt i en ovn udenfor. Frugt, øl, vin og andet spiseligt fortærer man ved pagoden. Kl. var nu 12.00 og det var tid til frokost. Derefter var første stop Toul Steng Museum. Vi kortede det lidt ned. Det er jo Cambodias store tragedie. Af en befolkning på 10 mill blev 2 mill dræbt. Man må håbe, at man lærer moget af det.

Killing Fields

Toul Steng museum viser hvor Pol Pot dræbte mange og udsatte dem for tortur og andet nedværdigende. Sidste stop er det russiske marked. Her kan man næsten købe alt. Det blev der også gjort. Efter en time kørte vi tilbage til hotellet. Vi var i 2 grupper. Anna Marie, Dagmar ville gerne have massage på hotellet. Jan ville til blind massage og jeg var også med. Alle var enig om at det var en oplevelse. Jan tog det meget bogstaveligt. Det med blind. Han havde taget solbriller på, da vi skulle derhen. Ja vi kørte faktisk med en tuk tuk. Det var en motorcykel med en lille vogn efter sig, hvor der kan være 4 personer med. Denne caremoni har nogle regler. Kør aldrig ind i nogen gade, hvor der ikke er mennesker. Sørg for at vide hvor hurtigt du kan køre tilbage til familie. Nu havde næsten alle fået massage. Kl. 19.00 kom Sambatch og hentede os til middag i sit hjem. Der var øl og cola og spiritus til til maden. Sarun havde købt gaver til os. Alle fik en gave. Efter middagen havde vi sanglege. Meget festligt. Til slut så vi deres hjem. En meget festlig aften. I morgen skal vi tidligt op. Vi rejser fra Phnom Penh med båd til Siem reap. Det er der Angkor ligger. Det tager ca 6 timer at sejle strækningen. Vi sluttede med rom, cola på Lottes værelse.m

Onsdag 14/3
Tidlig op. Afgang fra hotellet kl. 06.30. Båden sejler kl. 07.00. Det var en lidt anden båd end vi plejer. På dette tidspunkt af året, er der ikke meget vand i floden og søen, som har givet floden navn Ton Le Sap.
Bådtur fra Phnom til Siem Riep

Den lave vandstand i floden gjorde turen lidt langsommere. Det tog næsten 7 timer før vi var fremme. Nogle havde forskanset sig på toppen af båden: Lotte, Dagmar, Anna Marie og Ulla. De sad i mange timer uden hat i 38 grader. Man skal under disse omstændigheder drikke meget og have hat på. Chhiev tog imod os. Hotellet Mandalay Inn havde sendt en bil bagaden. Erik kørte med kufferterne. Vi andre kørte med tuk tuk. Efter at vi havdee fået værelser spiste vi en let frokost på Mandalay Inn. Kl. 17.00 skulle vi se solnedgangen over Angkor Wat.
Mere om Angkor Wat
Der kommer flere og flere turister til Siem Reap. Angkor er verdens største religiøse kulturcenter. Det er utrolig stort og meget udgravet, men ikke nær alt og bliver det formodentlig heller ikke. Det er det for stort til. Det restaureres altid og det vil blive ved med i de næste 100 år.
Anne Marie sammen med udklædte cremere.

Opstigningen til Nam Bay Kay plejer at være meget vanskelig. Men nu er der lavet en ny vej op, som ikke er anstregende. Opstigningen på trapperne er stadig meget vanskelig. Vi så solen, men ikke den fuldendte solnedgang. Middagen fik vi på en god første sals restaurant. Så nu var der ikke mere krudt i os den dag. Det gjorde det ikke bedre at lyset forsvandt kl. 17.00 fra hele bydelen. Det må man regne med her i Cambodia og Vietnam.

Torsdag 15/3

Nu er dagen kommen som hedder Angkor. Vi starter kl. 05.00 morgen. Vi havde 4 tuk tuk. 2 i hver tuk tuk samt vores guide Chhiev. Det første vi oplevede her tidlig om morgenen var solopgang over Angkor Wat.

Solopgang over Angkor

En spændende fredfyldt oplevelse. Når tusinder bare står eller sidder og venter på solen hæve sig over Angkor Wat. Dette tempel som er et af verdens største menneskeskabte vidundere. Der kommer flere til Angkor hvert år. Jeg har aldrig set så mange mennesker. Solopgangen som var stemningsfyldt. Det var ikke en af de største solopgange, men alligevel en oplevelse.
Angkor Wat

Nu var der tid til morgenmad. Første besøg Angkor Thom kongebyen med de 2 store templer, Bayon templet med de mange ansigter og gallerier der viste historien. Der var 2 grupper af unge mennesker, som var klædt i gamle uniformer. Det var et spændende syn og der blev derfor taget mange billeder. Vi besøgte også en spåmand. Ulla, Dagmar, Anna Marie og Lotte blev spået. På vej til kongeslottet besøgte vi det meget store hindu tempel, som er under restaurerering. Det vil det være de næste 10 år og måske længere. Det hedder Bophum. Vi kom ind af bagdøren til kongepaladset, som er meget forfalden. Det er meget svært at komme til tops, men Lotte, Dagmar, Anna Marie kom der op. Kongen havde 2 store swimmingpools. Et for mænd og et for kvinder. Vi sluttede af med at gå ud gennem fordøren.. Det var her de store elefantkampe fandt sted. Kongen sad på store opsat tribuner sammen med de mest fornemme og dem var der mange af. Man regner med at byen var en af de største i hele verden med over 1 mill. mennesker. Til sammenligning boede der i Paris på det tidspunkt 20.000 mennesker. Tuk tuk'erne stod og ventede på os. Sidste besøg inden frokost: Ta Prohm. Templet med de store træer. Det er altid spændende at komme til Ta Prohm. Her er noget for øjet med de store træer.
Taphrom templet med træer

Dette tempel var centeret i Angkor. Nu var det tid til frokost. Vi spiste på en god restaurant i Angkor. Ulla var træt og kunne ikke mere, så hun og Jan tog tilbage til hotellet. Vi havde det sidste tilgode. Det største tempel Angkor Wat. Her er 4 gallerier med Cambodias historie. Der er masser af trapper. Den ene stejlere end den anden. Der var mange mennesker i Angkor Wat. Det var svært at komme op på toppen. Man kan kun gå i en række op og ned. Dagmar og Lotte ville op og jeg tog også med. Alle var trætte, så vi sluttede her kl. 15.30. Vi var hjemme kl. 16.00. Jan, Lotte, Anna Marie og jeg ville have blind massage. Jan og jeg syntes det var tæt på det samme som i Phnom Penh. Men denne gang var det en prøvelse for Lotte og Anna Marie. Lotte følte at hun blev slået rundt på briksen. Det kan være forskelligt fra gang til gang. Vi skal til underholdning i aften i 1 time. Der var mange flotte dragter. Vi kørte derhen med vores tuk tuk. Middagen havde vi skubbet lidt. Vi var 11 til middag samt 2 børn. Chhiev havde sin kone og 2 børn med.
Chhiev's 2 børn

Sophal kom også lidt forsinket, idet hun havde været til spanskundervisning. Hun er guide på samme måde som Chhiev. Hun har spansk og engelsk talende med på sine ture.
Sophal

Vi sluttede med rom og cola.

Fredag 16/3
Afrejse dag. kl. 11.30 forlader vi Siem Reap og Cambodia. Nu gælder det Vietnam. Vi flyver 13.30 til Saigon. Nye spændende oplevelser venter forude. Vi tog en lille middagslur. Vore 4 tuk tuk hentede os ved hotellet. Vi besøgte først en fin pagode til folks eftertanke "Killing Fields".
Her er der mange munke, som fungerer som skolelærere og undervisere. Det er en slags kostskole. Der var desværre ingen børn hjemme. Næste stop ved Chhiev's kones forretning. Hun driver en internet cafe. Hun tog med os, så vi kunne besøge hendes hjem. Chhiev har krokodiller som husdyr. De boer i en hyggelig landsby i udkanten af Siem Reap. Vi fik alle en lille gave. Vi havde lidt tid til overs, så vi kørte tilbage til internetcafeen. Der var mange, som ville sende e-mails hjem. Derefter tilbage til Manday Inn for at tage bad og klæde om og sige farvel til Siem Reap. Vi er nu i Saigon i Vietnam og har fået vores værelser og fået hvilet ud. Jeg har fået togbilletterne af Thuys søster Hoang og har talt med Thuy i Hanoi per telefon. Vi har spist og har fået en kop kaffe på Erik og Dagmars værelse. Desværre havde Ulla et lille maveonde. Vi håber alle, at hun er med i morgen til Cu Chi og Cao Dai.