Cat Ba
indhold
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenHalong BaySa Pa/Bac HaCatBaBangkok

Onsdag 11/4

Afgang til Halong Bay kl. 07.00. Vejret ere blevet bedre. Det ser også ud til sol idag. Første stop er en fabrik, hvor handicappede børn laver vægmotiver af stof. Det var her Oanh arbejdede. De fleste handicappede børn er hørehæmmede. Dem er der utrolig mange af i Vietnam. Amerikanerne smed "Orange napalm" over hele Vietnam. Denne gift blev optaget i organismen. Når forældrene har fået denne gift, kan det slå igennem hos børnene, som i tilfældet er med Oanh. Nu har jeg fået hende i skole i 2006. Det er en meget smuk tur, som alle er glade for. Vejret er fint og ikke for varmt eller koldt. Det at sejle med bjerge på begge sider og sidde og slappe af var lige noget gruppen havde brug for.

Vi fik en dejlig frokost på båden og fik hvidvin til maden. Khao havde korn whisky fra Bac Ha med. Det kan man nu ikke tåle så meget af. James tog imod os på Cat Ba.

Khaos svigerfprældre
Havnen i Cat Ba

Det var længe siden, at jeg havde hørt fra ham. Vi fik middag på en speciel fiske restauran ude på vandet. Folk fra restauranten hentede os i mindre både. Alle var med til at vælge fisken ud. Der var en løftet stemning, så vi fik en flaske vodka på bordet. Vi syntes, at det var en stor flaske, men den blev alligevel drukket. På turen havde vi Khaos svigerforældre med. Kaffe tog vi på terrassen med udsigt over havnen.

Torsdag 12/4

Lidt gråt her til morgen, men det ser ellers fint ud med tegn på sol i løbet af formiddagen. Vi kørte i bil ud i området ca. 10 km. Det er vores vandretur det gælder. En utrolig smuk tur gennem et spændende landskab. Selve vandreturen tager 3 timer. Det kom også til at passe. Vi havde et stop ved en biavler, hvor jeg er kommet i mange år. Vi fik øl, cola og vand samt vandmeloner. Jeg fik en bisnaps og en slangesnaps. Et hyggeligt stop.
Vandretur i Cat Ba

På grund af meget lavvande måtte vi gå lidt længere, så vi var først på båden, hvor vi skulle spise kl. 12.30. Manden på båden hentede os i en lille bast robåd. Han måtte sejle 2 gange. Vi fik en lækker frokost på båden. Vi kunne købe øl og vand. Efter frokosten sejlede vi til en ø med sandstrand. Den hedder abernes ø. Her lever, som det eneste sted ved Cat Ba, aber. De foregående dage har ikke været så varme, så vandet var kun 18 til 19 grader. Vi er vant til 4-5 grader mere, så vi brugte den meste tid på solbadning. I aften spiser vi på en australsk restaurant, som vores hotel er nabo til. Khaos svigerforældre var med. Vi valgte en vitnamesisk menu. De øvrige: Ulla,Jan, Dagmar, Erik og Lotte spiste forskellige retter. Vejret er blevet bedre, men noget koldere end jeg er vant til. Inden middagen fik jeg hilst af med James, Ha Thu, Fug og James hustru og 2 børn. Vi sluttede på terrassen med kaffe.

Fredag 13/4

Afrejse Cat Ba. Alle var glade for Cat Ba.
På vej til Cat Ba

En helt anderledes oplevelse end Halong Bay. Vi blev igen kørt på motorcykler fra Cat Ba by til nabobyen. Der er den ordning at havnen Cat Ba er forbeholdt både fra Hai Fung, mens både fra Halong Bay går til nabobyen. Igen en smuk tur mellem bjerge. Frokost i Halong Bay. Vi kørte i bil til Hanoi med et stop på en keramikfabrik. Indlogering på Carmilia 4 for sidste gang. Ulla havde travlt, da hun skulle hente sit tøj hos Thuy og prøve det. Der var en enkelt ting, der var for snævert, hvilket hurtigt blev rettet og bragt til hotellet. Jan og Erik klippes og jeg fik massage samme sted. I aften skal vi ud og spise slanger. Khao og hans svigerfar var med. Vi overværede hele ritualet, som jo er spændende.
Slangerestaurant i Hanoi

Først leger de med slangen, og derefter bliver pulsåren skåret over på slangen. Blodet bliver hældt i snaps og derpå skærer man gallen ud og den kommer også i snapsen. Til sidst tager man hjertet ud, som stadig bankende bliver placeret på bordet. Erik skulle have haft det, men han syntes af høflighed at det var bedst at give det til Khaos svigerfar, som skyllede det ned med en blodsnaps. Vi andre fik en blodsnaps og en gallesnaps. Herpå kom der slanger i alle afskygninger. De var i suppe, mange forskellige forårsruller, ris, majskage og i masser af snaps. Der var en løftet stemning. Kaffe fik vi hos Dagmar og Erik.

Lørdag 14/4

Sidste dag i Hanoi og Vietnam. Alle har forskellige gøremål. Jeg bliver hentet af Thuy og Hien, som er Thuys ven.
Hien og Henning

Der bliver nok bryllup i efteråret. Måske mens jeg er der. Vi havde aftalt en rundtur til steder, som jeg ikke har været før. Først en ny bydel i den dyre ende. Den har et indgangsparti næsten på størrelse med Triumfbuen i Paris og imponerende flot. Vi besøgte et tempel, som var et af de ældste i Vietnam. Den er mere end 1000 år og har været renoveret flere gange. Der sidder kloge mænd, som spår dig og giver gode råd om livet. Jeg blev også spået. Thuy oversatte. Vi spiste frokost hos Thuys broder Nam og hans kone. Thuys far var også tilstede. Der var masser af mad, øl og æblesnaps.
Thuys familie

Jeg blev kørt tilbage til hotellet. Lige tidsnok til massage inden Thuy kom og hentede os. Vi skal have middag hos hende. Ulla og Jan fik også massage samme sted. Hos Thuy var hendes ven Hnik, søster Thu, hendes mand og 2 børn og Thuys broder. Thu og Thuys mor havde lavet mad hele dagen. Det var en god oplevelse og en god afsked med Vietnam. Vi sluttede med kaffe på mit værelse.