Afslutning
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBaAfslutning

Mandag 7 maj
Vi fik et godt måltid i flyet og morgenmad før landing i København. Hele gruppen undtagen Henning, der blev lidt længere i Vietnam, anvendte jernbanen hjem. En spændende tur med mange fantastiske oplevelser. Det er slående så venlige, elskværdige, glade og imødekommende cambodianerne og vietnameserne! er. Landene som sådan byder på rigtig mange naturoplevelser.

Tirsdag 8 maj
Gruppen er taget hjem i går. Khoa og Henning tager nu til Khoas hjemprovins Ninh Binh, ca. 100 km fra Hanoi. Vi startede med at sejle i små både på mindre floder end Tam Coc. Derefter besøgte vi Vietnams største pagode Chua Bai Dinh. Den er bygget på et bjerg 3 niveauer. Hele vejen op er der statuer af kendte budhister gennem tiden. I år er det 2556 år siden Budha blev født i Indien. Statuerne er i menneske størrelse og der er mere end 1000 af dem. Alt er storslået i denne pagode. Klokken er så stor at der er bygget et specielt hus til den. Højden er 15 meter og diameteren er 10 meter. Pagoden er færdig, men gæstehusene og parkering er ikke færdig endnu. Vi spiste til aften hos Khoas mor, hvor vi også sov om natten. Jeg fik en seng at sove i med lamelbund og en stråmåtte. Her var der aircon og temperaturen var 40 grader om dagen og om natten var der kun 26 grader.

Vietnams største pagode

Onsdag 9 maj
Efter morgenmad kørte vi til Ninh Binh og fik et lille hotel. 25 km fra Ninh Binh var der bygget den største kirke i Vietnam Phat Diem. Phat Diem er hjemsted for en berømt katedral (1891), hvilket er bemærkelsesværdigt for sine enorme dimensioner og fantastisk kinesisk-vietnamesiske arkitektur - med et strejf af europæisk forbinding for god foranstaltning. Arkitekten havde respekt for at det var i Vietnam. Den skulle opføres, så den har fået en pagodelignende facade. Inde i kiurkerummet er det sten og træ. Jeg har kun set en kirke, der har været større: Peterskirken i Rom. Vi overværede en begravelse. Det var spændende at overvære menighedens arrrangement. Vi spiste middag samme sted som frokost og fik grill kylling. Khoa blev ringet op af sin broder, der spurgte om vi ville være med til at feste med ham og hans venner. Klokken 4. om morgenen skulle han på firma ferie til Da Nang. Der blev festet igennem.
Vietnams største kirke

Torsdag 10 maj
Efter morgen mad kørte vi mod Hanoi. Jeg overnattede tæt på Khoas hjem. Vi spiste middag på en barbecue restaurant. Vi fik kylling og små fugle. Man og Minh Chau var også med. Khoa boer i et hyggeligt kvarter omkring en stor sø.

Fredag 11 maj
Man og Minh Chau var med da vi besøgte Thu fra Mai Chau. Thu styrer hvid thai gruppen i et center med mange aktiviteter fra hele Vietnam. Der er enn hvid thai afdeling, dans og musik og fremvisning af væveteknik. Der er mange afdelinger: Sa Pa, Hoi An, et stort område med m,ange fisk i 50 forskellige basiner. Der er delfin show og mange andre aktiviteter. Der er kunstnere, som kan male et portræt af dig. Dert tager 14 dage at lave det. Jeg blev kørt tilbage til Camilia hotellet i Hanoi.

Lørdag 12 maj
Det var meningen at jeg skulle have været sammen med Thuy, men hun var blevet syg, så jeg ringede til Hang. Vi var på en lille udflugt omkring Vestsøen. Det blev en dejlig tur. Det lufter rigtig meget, når man kører på motorcykel eller bare cykler. Hang skulle på arbejde klokken 14.00

Søndag 13 maj
Efter morgenmad ringede Oanh og vi lavede en lille udflugt sammen med hendes veninde. Oanh er ansat i et rejsebureau. Middag på Little Hanoi.

Mandag 14 maj
Efter aftale blev jeg hentet på Camillia klokken 7.30. Vi skulle til bryllup. Khoas kones søsters datter skulle giftes. Festen startede søndag den 13 maj. Khoa havde været med. Nu var der en pause til klokken 9.00. Her var der ca. 200 mennesker, da vi mødte op. Bruden var der også uden brudetøj. Klokken 10.30 blev hun trukket lidt væk og nu kom der en frisør, som sminkede hende og satte hendes hår op. præcis klokken 12.00 kom brudgommen med sin familie på cirka 100 mennesker. Det var her bryllups cerimonierne startede og der blev holdt taler og skålet. Klokken 1,00 kørte fanmilien til mandens hjem, vi var vel også cirka 100 mennesker. Her blev vi også beværtet og der blev skålert. Bruden og brudgommen blev i hans hjem. Vi tog tilbage, men klokken 18.00 var der igen stor spisning, men kun for familen og mig. Nu blev der festet igennem. Alle ville skåle med mig enten i øl eller whisky. Jeg sov i Khoas sviger families hjem.
Bruden sminkes
Brud og brudgom

Tirsdag 15 maj
Næste morgen efter morgenmad kørte vi tilbage til Hanoi. Hang hentede mig klokken 10.00. Nu skulle vi besøge hendes hjem, Hendes far og mor er fattige landmænd. De havde gjort alt for at det skulle være så indbydende som muligt. Der var bygget en ny mur omkring huset. Der var også bygget et nyt køkken og badeværelse, så der var sat mange ressourcer af for at jeg kunne befinde mig godt. Jeg fik forældrenes seng. Hangs far og Hangs ven sov hos naboen. Jeg sov ikke så godt om natten, så jeg stod op for at findes deres køleskab. Jeg fandt det ikke og spurgte dem næste morgen, hvor de havde deres køleskab. De havde ikke haft råd til et sådant.

Onsdag 16 maj
Vi havde lejet en bil til at køre os til stranden. men først besøgte vi Hiens skole. hun er 10 år og Hangs yngre søster. Det var igen et festligt besøg. Vi kørte nu til stranden, som ikke havde samme kvalitet som i Hoi An og Da Nang, men den var en god og spændende strand. Vi spiste frokost og fik mange fiskeretter. Vi var også i vandet mange gange.

Torsdag 17 maj
Det chokerede mig noget , at der ikke var køleskab, så vi besluttede at køre til en stor by for at købe et køleskab til Hangs forældre. Det lykkedes også og vi fik et flot køleskab med frysefunktion og køle box. Det var en helt omvæltning med køleskab. Forretningen kørte det hjem på en knallert.

Fredag 18 maj
Nu skal vi tilbage til Hanoi. Vi var i Hanoi klokken cirka 01.00. En spændende tur var afsluttet.

Lørdag 19 maj
Thuy ringede og ville afhente mig og ville give frokost og aftensmad. Hun ringede til Khoa, så han kunne hente mig hos Thuys familie. Afgang til lufthavn klokken 18.00.

Søndag 20 maj
En spændende tur er afsluttet.