Hanoi igen/Tam Coc
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBaAfslutning

Fredag 20 april
Vi tager afsked med Wun, som tager med toget tilbage til husbåden i Hué. Khoa, Henning, Georg og Inge kører med bil til et lille fiskerleje Kinga. Vi sejler en meget fredelig og smuk tur på floden. I løbet af den tid, vi har været på rejse, har vi set et utal af pagoder og templer, men her var det stedet for de katolske kirker. På en times sejltur kom vi forbi tre kirker og ét kapel, og ingen pagoder. Efter frokost besøgte vi Nordvietnams første hovedstad fra år 968 til 1010, Hoa Lu. Byen var anlagt mellem bjergene for at beskytte sig mod kineserne. I dag er der kun to templer tilbage, til ære for de første tre kejsere efter Kinas besættelse. I året 1010 flyttede kong Lee hovedstaden til Hanoi. Her er stadig trykkende varmt og fugtigt, men i dag var alle fire på cyklerne ca. 10 lange og sveddryppende km til Tam Coc.

Kinga fiskerleje
Kinga fiskerleje Georg
Hoa Luu pagode

Lørdag 21 april
Overskyet og med et kraftigt fald i temperaturen til 25-30 grader. Herligt! Vi bliver vækket kl. 5.30 om morgenen, når vores vietnamesiske naboer på hotellet begynder at holde palaver på en repos lige ved siden af vores værelse. Om formiddagen kører vi med bøffel og vogn til en pagode ca. en times kørsel fra hotellet. Pagoden ligger højt, og vi må forcere mange trappetrin op ad bjergsiden. Et par unge piger stod klar til at støtte de trætte mænd (mod betaling). Efter frokost tog Khoa os med på en lille, ikke anstrengende cykeltur, og kl. 16 gik turen i bil mod Khoa’s barndomshjem i en lille landsby, hvor moderen nu boede alene i bedsteforældrenes hus. Vi gik en lille tur i landsbyen og blev overvåget af mange nysgerrige blikke. Khoa måtte forklare, og vi hørte ordet Danmark mange gange.
Buffalo safari
Georg, Inge og Khoa
Khoa, Inge og Georg på en flot cykeltur
Henning, Khoa, Minh Chau, Man, Khoas mor og Khoas bror
Frokost i Khoas barndomhjem

Søndag 22 april
Søndag og udflugtsdag for mange vietnamesere. Sammen med en masse unge studerende sejlede vi i små robåde, to i hver, gennem tre bjerggrotter. I alt en sejltur på 1.5 time. Bådføreren fortalte på fransk, så det var med at holde ørerne stive! Så igen ind i en veltempereret bil mod landsbyen Phu Cu i Hung Yen provinsen. Besøget gjaldt Hennings sponsordatter, Huy, 30 år og lærer. Vi fik en rundgang til bistaderne i haven, og så var der dækket op til aftensmad med hjemmebrændt risvin sødet med honning. Videre til Hanoi for en enkelt overnatning, og i morgen tager vi på den næste tur.
Bjerggrotte
Georg og Inge på bådtur
Videoklip fra Tam Coc. Højreklik evt.