Mai Chau
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBaAfslutning

Mandag 23 april
Tidlig afgang fra hotel Camillia kl. 7 for at køre til Mai Chau dalen. I udkanten af Hanoi ser vi et silkevæveri, hvor vi får forevist alle stadier i produktion og forarbejdning af silke. Først larverne, der bliver fodret med blade fra morbærtræet. Pupperne, der hænger på et trådnet. Spinding af tråden og vævning af stoffet. Nogle af ormene bliver overhældt med risvin og giver lidt ekstra smag til snapsen. Vi får lov at smage, og vi får også ”lov” at købe tørklæder og andet. Videre frem står den på bjergkørsel til Mai Chau, der er den større by i dalen. Vores landsby hedder Ban Lach, og vi skal bo hos Hoa og hendes mand Thu. Beboerne er en minoritetsgruppe, hvid thai, som er indvandret fra Thailand for 300 år siden. Alle taler vietnamesisk, men der er særlige skoler for minoritetsgruppen. Vi skal bo i et stort fælles rum på 1. sal, dog adskilt fra guiden og chaufføren af et forhæng og et moskitonet. Om eftermiddagen tager vi vores første cykeltur gennem de små landsbyer, og vi går en indkøbstur gennem landsbyen. Næsten alle huse har sengepladser til overnatning, og mange sælger diverse souvenir. Vi spiser godt hos Hoa og Thu. Om aftenen bliver middagen serveret på 1. sal med udsigt over rismarkerne og bjergene.
Silkelarve snaps
Her bodede vi i Mai Chau
Her boede vi Mai Chau
Mai Chau dalen
Grønsagsmarker
Dame med te og snaps
Skolelærer fra Mai Chau

Tirsdag 24 april
Om morgenen går cykelturen opad, opad og opad ca. 10 km til en skole, som der er tradition for at besøge. Det er meget varmt, og stigningerne er skrappe, så vi må trække cyklerne flere gange. Det er ikke nemt at køre bjergkørsel på en gammel, knirkende havelåge! Vi bliver modtaget med te og frugt på lærerværelset, inden vi får en rundvisning til klasserne. Børnene synger for os, og vi tager billeder. Hjemad går det strygende, når vi bare husker at bremse kraftigt. Vi sunder os lidt, og er så klar til frokost og en lille lur. Om eftermiddagen tager vi endnu en lille cykeltur, men noget mere afslappende. Hoa fortæller os, at der har været 36 grader i dag, så det er ikke svært at holde varmen. Om aftenen syner folk fra landsbyen og danser gamle traditionelle danse for os, og vi bliver inviteret til at prøve at danse mellem bambusstokke, som flyttes i en bestemt rytme. Showet slutter med at vi bliver inviteret til at drikke sød risvin af en krukke, hvor bambusrør er stukket ned som sugerør. Endnu en nat på 1. sal. Denne gang på tre lag madrasser, så det er lidt mindre hårdt end første nat.

Lærerpersonalet vinker farvel
Hoa danser
Vin med bambusrør

Onsdag 25 april
Vi tager afsked med Mai Chau og Thu. Hoa og hendes svigerinde benytter lejligheden til at køre med os i bilen til Hoa Binh. En tur på ca. en time i bil, hvor de ellers havde måttet køre en drøj tur på scooter. Deres hjemtransport vil så ske med public bus. I Hoa Binh så vi det store kraftværk, som leverer strøm til en stor del af Nordvietnam. Ved anlæggelsen og opstemningen af floden måtte mange landsbybeboere evakueres, og nye landsbyer opføres højere oppe. Khoa viste os sin lejlighed i udkanten af Hanoi. Han og hans kone, Man, venter deres andet barn til august. Så kommer det til at knibe med pladsen, og Khoa har planer om at bygge et ekstra værelse til som en balkon. Lejligheden bruges også som kontor for Khoa´s rejsebureau, og søsteren arbejder der som bogholder. Khoa gav frokost på en restaurant i nærheden med udsigt til sø og grønne områder. En gentagelse: Det er virkelig meget varmt, men vi klarede en langsom spadseretur rundt om Skildpaddesøen, Hoan Kiem. Om aftenen spiste vi på Little Hanoi, og sluttede med en øl på hjørnet for rygsækrejsende. Her er der altid tæt med mennesker, der udveksler rejsehistorier. Man sidder på små skamler langt ud på gaden, selv om der er livlig trafik af motorcykler og biler. Pludselig var idyllen slut. En politibil med hornet i bund fik hurtigt ryddet hjørnet, men en af restauratørerne var ikke vågen nok, så det kostede en bøde. Efter lidt forhandling om bødens størrelse (med eller uden kvittering) forsvandt politibilen, og i løbet af sekunder var siddepladserne etableret på gaden igen.

Rygsækrejsendes hjørne
Rygsækrejsendes hjørne fra 2010

Torsdag 26 april
I dag vil vi gå på museum. Først ser vi Army Museum, der først og fremmest viser slaget ved Dien Bien Phu, hvor franskmændene måtte give op. Vi er for få til at få vist filmen med engelsk tale, så vi ser den sammen med en flok kinesere. Der må vi give fortabt over for sproget, men må nøjes med at se billeder. I en anden afdeling vises slaget om Saigon, der endte med amerikanernes hovedkulds flugt fra Vietnam. Derfra går vi til Kunstmuseet med vietnamesisk kunst gennem tiderne. Det er meget interessant at følge udviklingen til i dag, hvor kunsten er meget inspireret af Vesten. Som en selvstændig afdeling findes Etnografisk Museum med redskaber, dragter, smykker m.m. I morgen skal vi til Sa Pa, og turen starter med nattog i dag fra Hanoi til Lao Cai.