Saigon
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igen/Tam CocSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Torsdag 7 april
Vi blev i lufthavnen i Saigon modtaget af Houng og Hope. Houng er søster til Thuy. De kom med kom med en fin ny bil Toyota Innova , hvor vores bagage snilt kunne være. Vi var henne i et stormagesin og spise med Houng kl. 20.30. Houng betalte for det hele. De tog med os på hele programmet. Hope og Houng ville gerne med, så de samtidig kunne besøge begravelsespladsen for Hopes far. Han døde i sepember 2010. Vi startede kl. 07.00 og kørte mod Cu Chi tunnellerne bygget af Vietcong under franskmændenes besættelse, men stærkt udbygget under amerikanerkrigen. Det må have været et helved både for vietnameserne og amerikanerne, når man ser alle de måder, man kunne slagte hinanden på. Der er ca. 250 km tunneller. Der hvor tunnellerne var, var der ingen træer og buske. Amerikanerne smed orange gift ud, så al vegetion forsvandt. Men ingen tænkte på at det også dræbte mennesker. Der er i dag mange børn som er født efter 1975, da krigen var slut, som også har problemer med hørelse og ben. Det var interessant at se disse tunneller.
Houng ved begravelsesplads

Cu Chi

Erik der kommer op af Cu Chi tunnel

Hope og Houng ved Cu Chi

Mere om Cu Chi

Der er et stykke vej til Tay Ninh. Næste stop er Cao Dai, som er en religiøs bevægelse, som er sammensat af kristendom, hinduisme og budisme. Den store indmarch starter kl. 12.00 og varer ca. 1 time. Vi var der kun i 20 minutter.
Tay Ninh Cao Dai

Mere om Cao Dai
Video fra Cao Dai.

Tidligere præsident palads

Vi kørte herefter til en restaurant og fik en dejlig frokost. Værtinden er en gammel bekendt. Det var her vi afleverede nogle pakker vi havde modtaget i Kastrup og fik tilsvarende med igen til Danmark. Det er meget lid rationelt, når man ser hvad de udveksler af gaver. Nu gik det igen mod Saigon. Vi besøgte det gamle præsidentpalads, som nu er museum og kaldes Uafhængigsmuseet. Det var her, at en nordvietnamesisk tank kørte igennem gitteret og afsluttede krigen 30/4 1975.
Præsidentpaladset 30.4.1975

20 års lidelser var slut. Nu skulle landet genopbygges. Der var mange problemer i starten. PolPot fra Cambodia besatte en del af Sydvietnam. Han mente at Vietnam var meget svækket. Der lever mange khmer, som er cambodianere i de sydlige provinser. Der gik en måned så havde Vietnam afsat PolPot. Han nåede dog at dræbe 2. mill af sine egne landsmænd. Det fik kineserne til at rykke ind i den nordlige provins Lao Cai. Kinerserne smadrede hele Lao Cai, som idag har 600.000 indbyggere, før vietnameserne fik drevet kineserne tilbage. Nu kom der nye trængselstider for Vietnam. USA fik hele verden til at boycotte alle varer fra Vietnam. Der blev stor hungersnød. Det var også på dette tidspunkt at alle bådflygninge kom til Danmark i perioden 1980 til 1990. I dag er der markedsøkonomi i Vietnam. Vietnam har den næst største vækstrate i verden og kun overgået af Kina. Vietnams vækstrate er 4 gange større end Danmarks. Vietnam er på vej frem. Vi fik en dejlig middag hos Hoang og Hop. De bor kun 50 meter fra vores hotel. De kørte os også til banegården. Vi spiste til aften hos Houng med hendes 2 børn på 8-9 år og 14 år. Houng havde gjort en del ud af det. Nu skal vi snart med toget til Danang. kl 23.00
Houng og hendes søn i deres hjem

Video med præsentation af hele Vietnam.(Vktour)