Cambodia
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igen/Tam CocSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Fredag 1 april
Afrejse til Bangkok med Thai Airways kl. 14.30. Vi mødte Tam(vietnameser) i Kastrup lufthavn. Hun havde en del gaver som vi skulle have med i kufferten, så hendes mor og søster i Saigon kunne få dem. Erik fik fornøjelsen at pakke dem ned i kufferten. Vi ankom til Bangkok efter 10 timers flyvning. Vi havde kun kort ventetid i Bangkok.

Lørdag 2 april
Kl. 7.55 rejste vi igen med Thai Airways til hovedstaden Phnom Penh. Her blev vi modtaget af Sambath og Ratha og deres mor Sarun og Rathas datter på 1 ½ år. Sambatch kørte os til vores hotel Royal Star.
Ankomst til Phnom Penh: Rantha,Sambath og deres mor Sarun

Vores hotel Royal Star ligger på flodpromenaden tæt på den gamle Kongepalads. Vi blev checked ind . Sambatch tog os med en tur til flere ting i familiens bil. Først kørte vi til Toul sleng fængslet. En tidligere skole. Den bliver også kaldt S21. PolPot ombyggede skolen til en henrettelsesplads. Der blev henrettet mere end 2. mill. cambodianere på de 5 år PolPot var ved magten. Hver 5. cambodianer måtte lade livet. Det var fortrinsvis de intellektuelle, læger, folk med universitets uddannellse der blev henrettet. Dog blev der i nogle tilfælde også henrettet børn. Vi så cellerne, torturinstrumenter og utrolig mange billeder af de henrettede. En tragedie i Cambodias historie.
Toul sleng fængslet

Erik og Sambatch i gården ved Toul Sleng
Erik og Sambatch foran Toul Sleng fængslet
Herefter besøgte vi det Russiske marked, hvor vi spiste frokost. Vi så også pagoden Watt Phnom , hvor er var en spåmand uden for pagoden. Kongepaladset var desværre lukket i dag, så vi så det kun ude fra. Vi nåede også bind massage i en hel time. Vi var ude at spise med Sambach klokken 20.00. Han kørte rundt i byen og fandt et rigtig godt sted at spise, hvor vi fik en velsmagende ret. Der var levende musik. Der er utrolig varmt idag også efter Sambaths mening. Heldigvis har vi aircondition på rummt.

Søndag 3 april
Sambatch, Ratha og datter og mor kom kl. 8.00 i bil og hentede os. Vi skulle ud til Sambos landsby langt uden for byen. Der var en meget livlig trafik med masser af motorcykler, biler og tuktuk'er men Sambatch styrede os fint igennem trafikken. Sambo er Sambatchs bror og han er advokat. Vi fik dog ikke hilst på ham. Vi skulle uddele børnetøj ude i landsbyen. Sambatch havde fundet de rigtige til at få tøj og de var meget glade for at modtage tøjet. Vi spiste frokost hos Sambatchs kusine, hvor der samtidig var frisørsalon i samme rum. Kl. 14.00 gik Vi over til Kongepaladset. Det ligger lige i nærheden. Deres konge er søn af Sihanuk og lever nu et andet sted. Henning hilste på mange mange mennesker. Der var nogle fra Korea og fra syd Cambodia. De sidste var nogle studerende med deres lærer. Kl. 20.00 var vi ud eat spise med Sambatch. Sambatch har iøvrigt ikke arbejde men håber meget snart at finde det. Han blev gift sidste år og allerede skilt efter 4 måneder. Samatch kom med en motorcykel til hotellet. Det lykkedes os at sidde 3 på den og derefter kørte vi til en resturant. Bilen han havde tidlige var lånt af hans broder. Desværre fik Erik dårlig mave på den resturant og det varer et stykke tid før han skal spise noget igen.
I bilen Ratha og datter og Sarun
Sambatch og Erik på marked.
Sambatch og Erik på marked
Tøj udlevering
Barnet har fået udleveret tøj.
Barnet har fået udleveret tøj
Frokost uden stole
I frisørsalon og restaurant. Sambatchs kusine og kunde i forgrunden
I frisørsalon og restaurant. Sambatchs kusine og kunde i forgrunden.
Sambatchs kusine. Hun mistede fornylig sin mand i en trafik ulykke
Fra tøj uddeling
Fra tøj uddeling. Den lille pige til højre er Rathas datter

Kongepaladset
kongepaladset

Mandag 4 april
Sambatch er inviteret med til Seam Reap. Vi kørte i 6 timer med en ud mærkert bus til Seam Reap. Selvfølgelig skulle Henning spørge de omkring siddende hvor de kom fra. Een var fra Kina formentlig Taivan og nogle fra Australien. Nogle var fra Cambodia men udvandret til Australien. Han har i 3 år mærket PolPot's tortur og tvangsarbejde. Kl. 16.15 af sted for at se solnedgang over Angkor Wat, Det koster 3 $ til taxi. Vi bestiger et lille bjerg med god udsigt. Det hedder Phnom Bakhengi og der er nogle meget stejle trapper tilsidst. Første gang Henning prøvede det var i 2000 var der ca. 200 mennesker, nu 4-5000. Kl. 18 når solen er gået ned og vi kører tilbage til Siem Reap og spiser middag.
Solopgang over Angkor War
Solopgang over Angkor Wat

Ved Angkor Wat
Meget stejle  trapper
Meget stejle trappe

Tirsdag 5 april
Kl. 5.00 om morgen drog guiden Chhiev, Sambatch, Henning og Erik afsted i en Tuk Tuk til solopgang ved Angkor Wat. Chhiev fortalte i øvrigt at han havde været munk i 8 år. Der var masser af mennesker der også ville se solopgang. Vi ventede længe men desværre på grund af skyer kunne vi ikke se det ellers så flotte syn ved Angkor Wat. Derefter spiste vi morgenmad i Angkor. Vi har morgenmad på hotellet, men der er langt til hotellet og af sted igen til Angkor. Så det gør vi ikke. Herefter kørte vi til Angkor Thom. Det er kongebyen med de fine templer. Første stop: Vi vandrer igennem indgangsporten til Angkor Thom. Vi kører til Bajon Templet. Et tempel med mange ansigter. Herefter gik turen til Kongeslottet. Vi kom ind af bagdøren, men inden ser vi et meget stort hinduistisk tempel, som har været under restaurering i 10 år – og der er mindst 10 år igen før det er færdigt. Næst er Kongeslottet, som er meget forfaldent. Vi så Kongeparken med kongens 2 swimmingpools og sluttede af med stedet, hvor de store elefantkampe fandt sted. Nu fandt vi vores Tuk Tuk’er . Vi km nu til Ta Phrom templet med de store træer, og vi skal have frokost- klokken nærmer sig middag. Sidste besøg er det største tempel Angkor Wat. Nogle historiske ting: Her i Angkor levede over 1 million mennesker for 1000 år siden; til sammenligning levede der i Paris 20.000; størrelse som Kejserpaladset Bejing. Der er gået lige så mange sten til som Cheops pyramiden. Vi er tilbage på hotellet kl.14. Henning har nu også fået maveproblemer. Vi mødtes til middag kl. 20.00 på hotellet med Chhiev og hans 2 døtre samt tidligere guide Sophal. Det var hyggeligt at snakke med dem. Det overraskede os lidt at Sophal ikke kendte til krigen i Libyien. Mens vi spiste kørte tv på engelsk på kanalen, der hedder New assia. Det viser sig at det var kinesere der sendte den fra Singapore.
Her var der elefantkampe
Inden frokost kunne vi lige nå at se Ta Phrom templet. Det er templet med de store træer. Selv om Henning har set det mange gange synes han stadig at det er meget imponerende. Hvis man fjernede træerne og de lange rødder ville templet falde sammen.
Erik ved Ta Phrom
Sambatch og Erik ved Ta Phrom
Mere om Angkor Wat

Angkor Wat

Onsdag 6 april
Afrejsedag, men først skal vi opleve mange ting. Desværre måtte Erik blive hjem idag pga af maveproblemer. Vi kørte fra Mandalay Inn kl. 08.00. Vi tog vores tuk tuk. Første stop er et tempel bygget til minde om ofrene efter Pol Pot. Man kalder det et Killing Fields tempel. Her er også kostskole. Herefter skal vi have Chhiev’s kone med, vi ser hendes internetcafé, hun tager med os ud til deres hjem. Vi ser hjemmet og deres specielle husdyr, krokodiller. På vej tilbage til Mandalay Inn besøgte vi Sophals hjem, hvor hun bor med sin mor og broder og søster og mand og datters datter på 140 kvadrat metrer. Der blev nu tid til at sejle på Ton le Sap flode ind i imellem skoler ude på vandet. Tilbage på hotellet var der tid til et bad, så vi var klar til flyveturen til Vietnam. Vi skal flyve kl. 17.30 til Ho Chi Minh City = Saigon kl. 18.30.

I chhievs hjem og hans husdyr krokodiller