Hanoi igen/Tam Coc
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igen/Tam CocSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Fredag 22 april
Vi kørte fra Ban Lac tidlig morgen med Khoa som chauffør i en Toyota Innova. Vi tog afsked med Hoa og hendes mand. Vi tog en lille drikkepause ved det store kraftværk i Hoa Binh. Her havde vi en kort pause inden turen gik mod Hanoi. Vi nåede frem til Hanoi og fik en forfriskning i Khoas lejlighed. Han har 35 kvadratmeter. Vi spiste frokost(hotpot) i nærheden sammen med Khoa og Man. Minh Chau var i børnehave. Området Khoa bor i er meget naturskønt med nogle søer. Der var fødselsdagsfest på samme restaurant hvilket Henning blandede sig ind i og fik op til flere ricewhiskey på sædvanlig facon. Khoa betalte for frokost. Kl. 14.00 var vi fremme ved vores hotel The Long. Om aften var vi inviteret til smeden Thang. Khoa kom kl. 17.30 og hentede os i den lejede bil. Thang har 20 ansatte i sin smedevirksomhed. Han sparer sammen til at rive sin bolig ned og bygge op samme sted i 4 etager.
På cykeltur i Hanoi

Hos Thang

Lørdag 23 april
Vi kørte fra hotellet kl. 7.00 med Khoa, Man, Minh Chau, Henning og Erik i en Toyota Innova med Khoa bag rettet. Målet er et fiskerleje Kinga, som ligger nær Ninn Binh. Her kommer stort set ikke turister. Vi havde en flodtur op og ned ad floden. Vi havde en flot sejltur. Vi spiste frokost i Kinga og derefter kørte vi til Hoa Lu. Her lå Vietnams første hovedstad i 968-1010. Hovedstaden flyttede siden til Hanoi under navnet Thang Long. Dette navn bruger mange stadig om Hanoi. Her styrede Kong Lee Vietnam . Khoa fortalte lidt om historien. Her er to meget berømte pagoder.
Mere om Hoa Lu
Vi kørte nu til Tam Coc 11,79 km (Forerunner 205) på gode cykler. Det er her vi overnatter. Khoa, Man og Minh Chay fulgte os i bil. Henning og Erik på cykel. Der var en spændende tur i et utroligt smukt landskab. Det er Halong Bay på land. Vi spiste på hotellet og derefter hyggede vi os på terrassen. På terrasen manglede pludselig kameraet. Det viste sig at Henning havde glemt kameraet i restauranten på hotellet. Det kan ikke ske men det skete alligevel. Vi passer bedre på fremover.
Hoa Luu pagode
Erik overtog styringen på floden

Søndag 24 april
Khoa kom kl. 8.00 og vi lejede nogle fine cykler og cyklede rundt i de meget naturskønne omgivelser uden støjende biler og motorcykler. Vi besøgte flere pagoder på cykelturen. Senere prøvede vi en tur med en buffalo car med en buffalo forespændt. Frokost på hotellet. kl. 16.00 blev vi hentet af Khoa, som kørte os til spisning hos sin mor i Ninn Binh. Det var interessant at se hvordan Khoas mor boede. Det var i øvrigt Khoas barndomshjem. Det blev en hyggelig spisning med god mad med Khoas mor, Khoas bror og kone, Man, Minh Chau, Henning og Erik. Khoas bror arbejder indenfor telekommunikation og er 28 år og tjener 100 dollars om måneden. Han har 12 dages ferie om året. Khoa er 35 år og Minh Chau er 4,5 år. Khoas mor er 61 og blev pensioneret som lærer, da hun blev 54 år. Mænd pensioneres som 60 årig i Vietnam. Hun underviste i matematik, fysik og kemi for 12-15 årige. Khoas søster og mand var ikke med til denne middag. Khoas søsters mand er chauffør og Henning har ofte brugt ham, når der er mange med på turen. Khoa kørte os hjem igen efter middag til hotel The Long.
På tur i en buffalo car

Henning og Khoa på en flot cykeltur
Henning, Khoa, Minh Chau, Man, Khoas mor og Khoas bror

Mandag 25 april
Efter morgenmad sejltur med små både med 2 i hver. Vi sejlede gennem 3 grotter. Der var mange at vinke til fra Taivan, Thailand, Vietnam og Frankrig. Når vi mødte nogle fra Taivan hilste vi med Ni Hau. De fra Vietnam blev mødt med Chieng Chau og franskmænd med Hallo. Franskmændene vil helst have at vi siger : Bonjour. Det er en meget populær sejllads. Vi sejlede 1 time ud og 1 time hjem på en af de smukkeste floder i Vietnam. Sejlturen på floden ved Tam Coc er en meget smuk tur, men udover det kan man blive helt euforisk af at se denne del af naturen. Frokost på hotellet og afgang til Hung Yen, der er navnet på provinsen hvor landsbyen Phu Cu ligger. Vi besøgte Hennings adoptive datter Huy på 29 år. Hun bor sammen med sønnen Dan i hendes svigerforældres hus. Hun er skolelærer og hendes mand er ved militæret. Middagen i Huys barndomshjem var vellykket. De havde lavet mad hele dagen. Der var mange spændende ting. Vi drak honningwhiskey. Der blev sagt Mot hai ba, jo (udtales mon tai ba, jo). Betyder 1, 2, 3, skål. Eller chúc suc khoe (Med Guds hjælp !) rigtig mange gange. Tram phan tram ( Djambo djam) lød også flittigt. Khoa havde forsøgt i de meget små gader at køre helt op til huset med det resultat at Thues mand skulle bakke bilen tilbage. Thue er Huys søster, men hun kunne ikke være med pågrund af arbejde. Alt var timet så vi kunne være i Hanoi inden kl. 21.00. Vi var lidt trætte.
Tam Coc sejltur med Google Earth. evt højre klik
Vask tidlig morgen Tam Coc

Bjerggrotte

Erik og Henning ved Tam Coc
Video fra Tam Coc.
Mere om Tam Coc
Vietnamesere med et dansk flag
Tu Anh og Huy

Tirsdag 26 april
Vi afhentes kl. 9.00 af Kieu Anh, hendes mand og Thang og skal se VN-design. Thang kørte udenfor Hanoi til deres firma.
Thang
De gav en gennemgang af deres produktion. Senere gav Kieu Anh frokost på en gammel restaurant i Hanoi fra 17 århundrede. De serverer kun een ret. En slags hotpot. Om eftermiddagen gik vi hen til Historisk museum. Skiltene var på vietnamesisk og meget var på fransk. Herefter blev der tid til at gå i vand teater til kl. 17.00 forestillingen. Der var udsolgt i sidste uge, da vi ville se Water Puppet Teater. Forestillingen varede ca. 1 time med musik og dukketeater. Dukkeforestillingen opføres i vand. Den var noget anderledes end sidste år sagde Henning. Vi talte en del med guidestuderende, som Henning har truffet i Tam Coc. Det endte med at vi spiste i nær kvarteret, hvor vi har kommet en del: nemlig på Quan Bia Minh.
Fabrik VN-design ved Kien Anh
Fabrik VN-design ved Kieu Anh
Pagode samme sted
Henning hjælper til
Henning hjælper til ved produktionen af en buddha.
Kieu Anh og hendes mand
Kieu Anh og Erik under frokost

Vand dukketeatret
Vand dukketeater

Video fra Vand Dukke Teater i Hanoi.

Onsdag 27 april
Vi blev afhentet kl. 9.00 af en guidestuderende Hang og hendes kæreste. De kørte på en lang tur ca. 33 km fra vores hotel til et tempel, der hedder Giong Temple i Soc Son provinsen. De kørte rigtig godt på motorcykel i den livlige trafik. Når Hang bliver færdig med studierne om 1 år bliver hun en meget dygtig guide. Vi fik frokost ved templet. Vi fik kaffe ved Water Puppet Temple, hvor Hang har et job ved siden af studierne. Om aftenen blev vi afhentet af Kieu Anhs mand(Hue) i bil og kørte os til middag i deres hjem. Vi fik god mad som Hue havde tilberedt. Kieu Anhs mor var også tilstede samt Kieu Anhs 2 børn + en søsters søn.
Minh og Erik på motorcykel
Minh og Erik på motorcykel i den livlige trafik