Hanoi
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igen/Tam CocSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Lørdag 16 april

Vi er nu ankommet til Hanoi 5.30 om morgenen. Vi fik en taxa til hotel Camelia 4. Det er det mest centrale sted i Hanoi. Vi kan først få vores hotelværelse kl. 10.00. Der er et fantastisk folkeliv her. 100 meter fra hotellet på hjørnet mødes mange rygsæk rejsende fra alle nationer. Her kan man få fadøl for 1 kr. Vi foretog en lille rundtur "vandretur" før morgenmad. Det gælder om hurtigt at lære vores nærområde at kende. Vi vandrede ad de små gader ned til Hoan Kien søen. Det er et godt centralt punkt for Hanoi. På tilbagevejen blev der bestilt cykler. Vi har fået cykler og denne gang er Erik tilfreds med sin cykel. Trafikken er enorm i Hanoi.
Video med Hanoi trafik
Idag besøgte vi Ho Chi Minh mausoleum. Efter at have set Ho Chi Minh gik vi igennem parken, hvor der altid er mange mennesker. Alle vietnamesere skal se mausoleum mindst een gang i deres liv. Denne gang måtte vi stå i kø som alle øvrige vietnamesere. Vi var igennem security control, så det ville blive afsløret hvis vi havde bomber med. Folk kommer fra alle egne af landet. Det er også brugt at skoler besøger mausulæet. Vi gik langsomt igennem mausoleum i isnende kulde, man skal gå hele tiden og ingen snak. Det er meget højtidligt. Da vi kom ud og havde fået udleveret vores fotografiapparater fortsatte vi. Det første vi stødte på var en stor gul bygning. Det er den gamle guvernørbygning og senere regeringsbygning. Nu er den gæstebolig ved fint besøg. Vi er nu fremme ved Ho Chi Minhs embedsbolig, som nu er museum. I udkanten af parken ser vi den meget berømte Et benede Pagode. Den en benede pagode er bygget 1049 af kejser Ly Thai Tong. Pagoden ligner en lotusblomst og er en tak for at han fik en søn.
Den en benede pagode

Længere fremme er Ho Chi Minhs museum, som også er meget velholdt. Næste sted vi besøgte var Litteraturmuseet, som er Hanois gamle universitet. Igen var der mange mennesker. I Litteraturmuseet er der mange stenskildpadder at løbe langs med dem og røre ved dem. Men det kan man pludselig ikke mere. Der var sat blokeringer op så man ikke kunne nå dem. Vi spiste frokost på Little Hanoi, som er under kraftig ombygning.
Inde i parken ved Ho Chi Minh mausuleet

Inde i Ho Chi Minhs bolig

Ho Chi Minh mausolæum
Ho Chi Minh mausoleum

Video fra flagnedtagning i Hanoi.
Ho Chi Minh museum
Mere om Ho Chi Minh

Little Hanoi
Litteratur museet med skildpaddere
Litteratur museet med skildpadder

Søndag 17 april
I dag søndag blev vi hentet at Thuy og en af hendes studenter(sang) på motorcykel. Det var eget spændende at sidde bag på en motorcykel og sno sig ind ud af i trafikken og lidt anstrengende. Vi kørte ialt 72 km.(Forerunner 205). Først kørte vi til det moderne Hanoi.
Moderne Hanoi

Vi gjorde herefter pause i Thuys lejlighed hvor vi fik en forfriskning. Herefter ad små veje til Sai Tempel, som er en meget gammel tempel/pagode ca. 2000-3000 år gammel. Den er ligeså gammel som Keops pyramiden i Ægypten og for vitnameserne er det et udflugsmål, som har stor historisk betydning. Sai Tempel er meget spændende. Der er et levende tempel, og her kommer mange på grund af dets historie. Thuy havde offergaver med. Hun viste os, hvordan man gør, når man har offergaver med. Thuy havde mange ting til ofring. Mange røgelses pinde. Inden vi kørte derfra samlede Thuy ofringerne ind igen. Kun røgelsespinde og papir blev brændt i en ovn. Vi kørte til Thuy og Hihns lejlighed. Vi spiste frokost på en vietnamesisk restaurant, hvor Thuy havde bestilt bord. Vi blev afhentet kl. 19.00 af Thuy og kørte i taxa til Thus lejlighed, hvor vi skulle spise. Thus er Thuys søster. Vi fik et meget flot måltid mad og senere te i et andet rum, hvar man også ser tv. Tilstede var Thu og Thuys forældre, Thus mand og hendes 2 døtre, en kusine til hendes mand og Thuys datter Linh , Thuy og 2 danskere. De bor i et stort hus med mange etager og et flot udsigt fra den aller øverste etage, som er i det fri.
sang og Thuy

Thus 2 børn i prinsesekjoler syet af danskere
Thu + Thuy

Mandag 18 april
Vi cyklede vestsøen rundt . Det var ca. 25 km . Det er er en meget god cykeltur, hvor vi kommer helt med til søen vejen rundt. Hvis man havde troet, at det blev en fredelig tur langs vandet, hvor kun gående og cyklende måtte færdes, så blev man skuffet. Vi skulle igen ud i den enorme trafik af især motorcykler. Selvfølgelig er der også mange biler, men ikke i forhold til en europæisk by. Vi har dog fundet rytmen i cykleriet, fundet vores plads i rækken, holder ekstra tæt sammen i de store kryds, hvor vi skal til venstre, og hvor der ikke er lysregulering. Man forundres over, hvor trafikken glider, for der er nærmest ikke noget med at vente. Det sker kun i lysregulerede kryds, og der er der hele tiden nedtælling for grønt eller rødt. Turen gav mange gange kig til søen, og vi besøgte en pagode, der lå smukt lige ud til søen. Et andet sted gjorde vi holdt ved en lille cafe, hvor vi fik lidt at drikke. Undervejs kom vi igennem forskellige kvarterer, men det er ikke som hjemme, at der langs vandet er lutter pæne og dyre huse. Byen er et sammensurium af smågader med de karakteristiske smalle huse, og foran de fleste er der en lille forretning eller et lille køkken, og så er der de brede, smukke boulevarder med 4 spor og pompøse bygninger. Vi forsøgte at få billetter til Water puppet teater, men der der var udsolgt idag. Vi må prøve senere. Vi fik frokost på Little Hanoi som er er under restaurering. Det er meget forvirrende at der er mere end en Little Hanoi i nær området. Om aftenen spiste vi i nær området om på en god restaurant på 1. sal og denne gang med udsigt ud over det travle gadeliv. Vi fik vestern food.

Udsigt mod øst over West Lake med Hanoi i baggrunden
Vestsøen rundt med Google Earth.

Tirsdag 19 april
Denne dag blev brugt til museumsbesøg. Først cyklede vi en lang lang tur til Det Etniske Museum, som var interessant at besøge. Vi cyklede lidt forkert. Heldigvis er der ikke lige så varmt som i Hoi An. Derefter fik vi frokost på en restaurant startet af en fransk dame, hvor hun oprindelig oplærte gadebørn i restaurationsbranchen. Efter forkost besøgte vi kunstmuseum lige i nærheden. Derefter gjaldt det Armymuseum, som glimrede ved at fortælle om Dien Bien Phu slaget og Saigons fald i 1975. Om aftenen fejrede vi fødselsdagsfest på Little Hanoi, hvor det halve Hanoi kom incl Khoa, som vi ikke har haft brug for her i Hanoi. Følgende var med til fødselsdagen: Hanoi: Khoa, Man, Minh Chau, Thuy, Thuys kusine, Thue, Thang, Kieu Anh + 2 børn, Trangs søn, Thang, Hong, Thue, Kien fætter, Mai Chau: Thue, Hoa, Phu Cu: Huy, Hang, Huys søn Anh, Hien, Hiens mand, Sao do: Oanh, Hang, Hangs svigerinde Og 1 barn, Danmark: Erik og Henning Henning fik rigtig mange blomster og gaver. Store buketter. Oanh måtte desværre gå hjem tidligt på grund af maven. Der blev sunget fødselsdagssang mange gange. Til sidst kom en fødselsdagslagkage.