Hue
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiSa Pa/Bac HaMai ChauHanoi 2 Hua Lu Hanoi 3 Cat BaBangkok

Fredag den 21/9
Afsked med Hay Yen og Horian. Det var en bevæget afsked. Hele hotellet hilste af. Jeg kendte deres venlighed. Nu kender hele gruppen den også. Vi kørte fra Hoi An kl. 7.45. Bilen var forsinket. Nu er gruppen udvidet med en. Vi har Phuc med fra Hoian Hay Yen hotel med os. En lille levende pige. Hendes gode humør smitter af. Første stop, Hayen passet. Kort ophold. Man kører op ad serpentinerveje og det sammen nedad. Franskmændene havde en kanonstilling her. Det samme havde amerikanerne. Passet kunne så let forsvares. Næste stop, de fantastiske strande, kun til fotografering. Vi ankommer til Hue kl. 11.30 og blev hurtigt indkvarteret. Jeg bestilte cykler og kørte ned til bådpladsen, for at bestille båd til i morgen. Kl. 13.00 startede vores tur til Citadellet. Inde i Citadellet ligger kongepaladset. Selv om det mange steder er forfaldent og bombet, er det alligevel imponerende.
Kongebyen
Billeder fra Royal Palace og Citadellet

Phuc og jeg optrådte som konge og dronning. Phuc blev meget glad for at optræde, så hun ville sminkes før fotograferingen. Det var et festligt skue, da vi satte os i kongestolen. Meget er ikke blevet restaureret. Vi koncentrerede os om de steder, som var lavet i orden. Klokken fire kørte vi langsomt tilbage til hotellet. Vi skal til stor middag i aften. kl. 19.30 kørte vi fra hotellet. Vi var 16 til vores gallamiddag. Alle havde mandarin tøj på. Vi havde også en konge og en dronning. Phuc og jeg havde den opgave. Vi fik 12 retter mad, serveret på en meget flot måde. Aftenen sluttede på mit værelse.
Henning og Phuc som konge og dronning

Fra festen. John, Erik, Hans Peder og Jørgen
Underholdning ved festen
Ahns bekendte fra musikkonservatoriet underholder

Lørdag den 21/9

Vi startede kl. 8.00 fra vores hotel Hoa Hong. Vi skal ud at sejle på duftenes flod. Navnet kommer af de mange pagoder, hvor der brænder røgelsespinde.
Sejltur på duftenes flod

Førte stop Ten Mu Pagoden, et fredfyldt sted, der har ord for at avle progressive munke. Det var fra denne pagode, en budistisk munk, kørte sin bil til Saigon og kørte op foran præsidentpaladset, hældte benzin over sig og satte ild til. Det var i 1963.
Tien Mu pagoden
Mere om Ten Mu pagoden

Det er gråvejr i dag med optræk til regn. Næste stop Ming Mang mausoleet. Ming Mangs er en magtfuld kejser med over 100 koner og tilsvarende børn. Det er vel det flotteste mausoleum i Vietnam. Det blev påbegyndt 1840 et år før Ming Mangs død og fuldført 1843. Det Desværre er det begyndt at regne.
Ming Mang mausoleet

Nogle har været forudseende og taget regnslag med. Andre måtte købe nye regnslag. Det er ikke samme oplevelse at se Ming Mang mausoleet i regnvejr, som i solskin. Vi håbede alle, at regnen ville stilne af, men den holdt kun kørte pauser. Da vi skulle have cyklerne af båden, var ikke alle med oppe for at se Khai Dien Mausoleet. Et helt andet mausoleum. Det blev fuldført 1931.

Mere om Khai Dinh
Khai Dinhs mausoleet

Ole, Sonja og Bodil blev i båden. Efter vi havde set Kai Dien mausoleet, fik vi frokost på båden. En stor flot frokost, med mange retter for 2 US$ pr hoved. Vi startede nu hjemturen på cykel: Erik, Jørgen, Phuc og jeg. Det regnede endnu. Den resterende del af selskabet tog med båden tilbage. Nu har vi været hjemme en time, og resten er endnu ikke kommet hjem. Phuc er frisk til at køre på cykel. Selv den megen regn slår hende ikke ud. Nu kan jeg se at resten kommer i en kæmpe regnbyge, så de slap heller ikke. Regnen hørte op sidst på dagen. Aftensmaden fik vi på en restaurant tæt på hotellet med hyggelige omgivelser. Aftenen sluttede på mit værelse.

Søndag den 21/9

Vi skal sige farvel til Hoa Hong Hotel i Hue. Vi bruger dagen på en lille rundtur i Hue. Vi tog en tur til bådfolket. Jeg manglede at tage nogle billeder, samt sige farvel. Henriette havde noget tøj, som var for småt. Vi tog til den store katolske kirke, en stor moderne kirke. Vi havde et lille uheld. Henriette faldt med cyklen. Ikke noget slemt styrt, men det gjorde ondt. Nu var det til marked. Her kan man næsten købe alt. Alle mulige grøntsager, kød, fisk og levende dyr. På 1 sal af markedet var der tøjmarked. Det er utrolige mængder af tøj, som der kan stables sammen på meget få kvatratmeter. Vi tog tilbage til hotellet, hvor vi spiste frokost på en restaurant ved siden af. Jeg har bestilt 14 ciklo ”cykeltaxaer” – 10 til os og 4 til bagagen. Vores tog kører kl 15.51. I morgen tidlig er vi i Hanoi, men først venter en spændende men lang togrejse.
Phuc på vej til banegården