Bangkok
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiSa Pa/Bac HaMai Chau Hanoi 2 Hua Lu Hanoi 3 Cat Ba Bangkok
Hanoi/Bangkok

Lørdag den 13/10
På grund af en frokost hos smeden Thang og Hong kl. 11.00 skulle vi af sted fra Cat Ba kl. 5.00 om morgenen. Op kl. 4.00 James kom og lavede morgenkaffe og te til os. Han havde pakket nogle flutes, noget ost og nogle bananer, som vi fik med. Der kom en bil og hentede os kl. 5.15. Chaufføren skulle lige vækkes. Det var stadig mørkt. Vi havde godt en halv times kørsel hen over øen. Ved havnen lå vores båd og ventede på os. På den måde, kunne vi spare 2 timers sejlas. Kl. 5.45 var vi fremme og steg ombord. Vi sejlede med det samme. Mens vi sejlede, spiste vi vores flutes og i øst stod solen op.
Solopgangen over Cat Ba
Et fantastisk syn. En ildrød kugle skød op mellem bjergene. Der blev taget mange billeder. Kl. 7.00 ankom vi til Halong Bay. Nu gik turen mod Hanoi, med et lille og et stort stop. Det sidste stop var igen et handicapcenter, hvor der arbejdede mange børn, som var blevet skadet af den amerikanske orange gift, som de har fået gennem deres forældre. Vores tidsplan holdt. Vi var fremme ved Thang og Hongs hjem kl. 11.00 som aftalt. Man skal igennem smedeværkstedet, for at komme ind i deres hjem. Ole var nok den mest interesserede, da han har beskæftiget sig med det samme. Vi blev beværtet med frugter og te.
Thang og Henning
Fra frokosten 13/10

Khao lånte en motorcykel og hentede sin kone og barn.
Khao og Man og datter

Vi kørte til Hongs forældre, hvor vi blev mødt af et overdådigt bord med mange spændende retter.
Frokost ved smeden
Der blev serveret øl og slangesnaps, så der blev skålet meget. Den ældste søn boede i et hus foran forældrenes. To huse på hver 4 etager, meget flotte hjem. I sønnens blev vi budt på mere snaps og te. Der blev sunget kareokee. Der var dog desværre flest vietnamesiske sange, meget underholdende. Vi blev indkvarteret for sidste gang på Camelia 4. Der blev straks bestilt en vægt. Nu kom sandhedens time. Hvem har for meget med. Ole og Sonja havde kun 27 kg for meget. Alle har dog lidt problemer med bagagevægten. Vi spiste aftensmad på tagterressen. I morgen går det mod Danmark.

Søndag den 14/10
Afrejsedag. Vi har betalt for at hav værelserne frem til kl. 16.00. Henriette og Hans Peder lejede cykler. De kørte en tur ud til den store pagode ved vestsøen og derefter en tur i botanisk have. Jeg blev hentet af Hihn. Det er Thuys kæreste. Thuy stødte til os ved hendes søsters hus. Det er et helt nyt hus, som ligger i bymæssig bebyggelse. Huset er i 4 etager og endnu ikke helt færdigt. Det bliver et flot hus. Vi kørte ud til en spændende sø Link Dan Lake. Her kommer der mange brudepar for at blive fotograferet før deres bryllup. Man tager normalt bryllupsbillederne ca. 2 måneder før brylluppet. Vejret var fint, så det var hyggeligt at gå rundt om søen. Kl. 11.30 tog vi hen for at spise på en speciel restaurant. Det er en hel gade, hvor der kun serveres grillet andesteg. Det var meget velsmagende. Jeg kunne ikke få lov til at betale. Det ville Thuys ven. Vi havde en hyggelig formiddag og frokost. Hihn kørte mig tilbage til hotellet. Thuy kørte ud for at betale de 2 taxaer, vi skulle køre med til lufthavnen. Jeg var tilbage kl. 14. Sov en time, tog et bad og var klar til at forlade værelset kl. 16.00. Vi havde lånt en badevægt lørdag. Den havde vi hele søndagen. Vejning af bagagen gav mange overraskelser. Alle havde for meget. Nu gjaldt det om at kassere med omhu og tænke kreativt. Det er især kufferterne, som helst ikke må veje mere end 25 kg. Håndbagagen bliver ikke vejet, så mange havde ”næsten” lige så meget håndbagage som store bagage. Vi skulle af sted fra hotellet kl. 17.00. Der var mødt mange, for at sige farvel. Familien Thang og Hong, Kun og Thu, Khao , Man og deres datter, Thuy og Hihn samt hotellets personale. Nu sidder vi i Hanois lufthavn. Alle er kommet igennem uden problemer, men ikke helt uden spekulationer.

Mandag 15/10
Vi ventede 2 timer i Bangkok lufthavn, hvor vi havde besvær med at få siddepladser. Kl. 01.20 fløj vi med Thai Airways TG0950, og jeg fløj på businessclass. Vi var i København kl. 7.25 og tog videre med tog. Vi ankom til Odense kl. 10.20. Alle kom godt frem efter en oplevelsesrig tur. Vi var nok lidt trætte efter de mange indtryk.