Bangkok
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiSa Pa/Bac HaMai Chau Hanoi 2 Hua Lu Hanoi 3 Cat Ba Bangkok
Cat Ba

Onsdag den 10/10
Vi tog fra Hanoi kl. 7.00. Lidt diset men pænt vejr. Nu gik det mod Halong Bay. Første stop, et handicapcenter. Mange af børnene er ramt af eftervirkningerne af den amerikanske orangegift under amerikanerkrigen. Disse børns mødre fik den under krigen. Det slår igennem hos børnene. Det var på dette center, jeg mødte Orahn. Hun er nu sendt i skole, så hun kan lære noget. En trist situation for mange af disse børn. Næste stop, en keramikfabrik. De unge piger, som malede, inviterede flere til at male keramik. Bodil og Hans Peder forsøgte sig. Det var de rene kunstværker. Bodil ville ikke have, at hendes kunst skulle misbruges, så hun tog den lille vase med. Fabrikken tilbød hende et arbejdet til 200 kr. pr måned. Det var jo fristende. Nu gik det videre mod Halong Bay. Vi skulle ikke vente ret længe, før vores båd var der. Det at påstige sådan en båd, er lidt af en oplevelse. Der er så mange både, at ikke alle kan ligge ved kajen. Man vandre fra båd til båd til man er på den båd, som man skal sejle med. Straks vi var om bord, sejlede vi.
På vej om bord
Vejret var desværre lidt diset. Det at sejle mellem disse kalkstensbjerge er fantastisk. Det er nogle af de smukkeste steder i verden. Efter en time fik vi en dejlig frokost. Vi fik vin og øl til maden. Det at spise frokost på en båd i så smukke omgivelser, er en oplevelse. Vi besøgte berømte Hang Dau Go grotte. Der er mange, men denne er den smukkeste. Den er på over 10.000 m2.
Udsigt fra grotten
I Halogn Bay er der over 2.000 øer, men kun Cat Ba er beboet. Kl. 16.30 var vi fremme. På kajen var James til at tage imod os. Vi kørte 10 min i bus fra havnen til hotellet. Kl. 20.00 middag på en restaurant ude på vandet. Vi blev sejlet derud. Vi fik krabber til forret og en kæmpe cat fisk. Aftenen sluttede på terrassen.

Torsdag den 11/10
Vi startede fra hotellet kl. 8.00. Henriette blev hentet på hotellet for at komme med båden. Bodil ville hellere til stranden. Alle andre var på vandretur. Vi kørte 12 – 15 km væk fra hotellet. Her startede vandreturen. En blød start i terrænet.
Trekking
Vi går af små stier. En fantastisk natur. Khao og jeg viste, at vi skulle over et vandløb. Det er lige med at finde det rigtige sted, hvis der er meget vand, dernæst at ramme stien op ad bjerget. Det er turens vanskeligste punkt. Her er den eneste vanskelige stigning. Ole havde svært ved at få luft. Han skulle nok have haft nød vand med. Vi nåede frem til vores pausested, hos en biavler. Her vik vi øs og vand og grapefrugt. Ole og Sonja tog en motorcykel ud til den bugt, hvor vores skib ventede. Biavleren ligger ca. halvvejs på ruten. Nu er gruppen reduceret til 5, som fulgtes sammen med Khao og hans tante. Vi troede, vi fulgtes. Det er ikke noget problem, når der kun er en vej. Men når vejen deler sig og man aldrig har været der, er der 50% chance for at vælge forkert. De valgte den forkerte vej. Efter vi var kommet frem gik der ½ time, før de kom på motorcykel. På grund af lavvande måtte de op i den anden ende af bugten før, der var vand nok, til at den lille båd kunne komme ind og hente os. Henriette sad på båden og hyggede sig. Vi fik nu frokost. Derefter badetur på Monkey Island ca. 1½ times sejlads fra, hvor vi gik om bord. Da vi ankom, var der ingen aber. De dukkede op senere. Kl. 16.00 senere. På vejen hjem besøgte vi en fiskefarm.
Fiskeopdræt ved Cat Ba
Det var spændende at se, hvordan de driver dambrug her. Der var mange familier i bugten, måske op mod 200. Vi blev sat af ved anløbshavnen ca. 15 min fra Cat Ba. Nogle tog en motorcykel, andre gik tilbage til hotellet. Middag i byen.

Fredag den 12/10
Vi har taget en ekstra dag på Cat Ba, som vi kan kalde en afslapnings/badedag. Næsten alle var på stranden. Henriette og Hans Peder tog en tur på markedet og rundt i byen. De kom forbi stranden senere. Erik og jeg var ude og segle i en losbåd. Vi gav 40 VD for en time, det er 16 kr. Damen sejlede os rundt i havnen. Da vi havde overstået turen, kom solen frem. Efter indkøb af perler fulgtes de fleste ned til stranden. Der er 4 strande, som er forbundet med hinanden via gangbroer, som hænger på klippesiden. Den korteste vej til stranden er strand nr. 2. Vandet og stranden er helt perfekt. Vandet er 23° og ingen sten.
Solnedgang over havnen på Cat Ba
Aftensmaden indtog vi på restaurant Green Mango et lille stykke fra hotellet. De serverede en pragtfuld menu, med brød til, som vores mor laver det. Det fik tænderne til at løbe i vand hos de fleste. Jørgens venner fra Assens stødte til os i dag. De spiste sammen med os.