Mai Chau
Forside
Saigon og Hoi AnHueHanoiSa Pa og Bac HaMai ChauHalong Bay og Cat Ba

Torsdag 03.05.2001
Vi startede igen tidligt. Vores kufferter skulle igen ned i receptionen til opbevaring. Bussen kørte kl. 7.00. Vi skulle køre 176 km mod vest. Af hensyn til de købelystne skulle vi undervejs i udkanten af Hanoi gøre holdt ved et silkevæveri. Tidspunktet gjorde, at trakfikbilledet lignede noget, der var løgn, værre end New York, Manhattan, ikke til fods men på cykel eller knallert, alle skulle til arbejde. Det kan simpelthen ikke beskrives.
Vævepige med barn
Udgangspunktet for besøget på silkevæveriet var et kort besøg og måske lidt køb. Slutresultatet blev at alle pigerne købte stort ind. Efter frakørslen til Hoa Binh oplevede vi en utrolig flot bjergtur. Vi ankom til Mai Chau til frokost ca. 13.30. Herefter gik vi byrundtur med Kung. Han viste os mere end Henning kunne. Byen Lac har ca. 100 huse, og der er mange spændende ting. Vi besøgte nogle af de familier Henning kender. Bla. pibemanden, der gav demonstration af armbrøstskydning og vandpiberygning Vi fortsatte til en naboby med 45 huse. På turen rundt så vi opførslen af et nyt pælehus, hvor ca. 50 voksne mænd deltog, 10 arbejdede og 40 så på. Nogle tog tilbage til hytten andre besøgte endnu to vieske familier. Der var ikke så mange turister i den lille by, og vi var ret populære.
Pibemanden og Henning
Ved besøget ved familierne fik Ulla naturmedicin imod diarre. Det var brygget på rødder, og senere så det ud til at virke.
Vævepige
Fredag 04.05.2001
Bodil forårsagede, at hanen gol kl. 2. Hun skylder stadig en omgang. Jytte havde glemt ørepropper, så hun stod op kl. 4.30. Efter mornenmad kl. 7.30 besøgte vi børnehaven i Lac, afleverede et verdenskort og Henning optog, at børnene sang for os. Skolen som vi skulle besøge i nærheden fangede Ulla lige i tide før de skulle hjem til frokost. Ulla blev omringet af børnene, de følte på hendes lår og hårene på benene syntes de var meget spændende. Det kan skyldes, at også de voksne mæns synes, at danske mænds ben er spændende, fordi de er kraftigere end deres og så er der hår på. Lærerne på skolen var meget gæstfri, selv om de var på vej hjem til frokost. På vej tilbage til frokost besøgte vi markedet i Mai Chau by. Om eftermiddagen cyklede vi ad ufremkommelige veje rundt i området og måtte til tider bære cyklerne. Vi cyklede på høfterne imellem rismarkerne, så det var med at holde tungen lige i munden. Det lykkedes ikke helt for Jytte, hendes forhjul røg lige ned i rismarken, ha, ha for der skete ikke noget.
Skole
Herefter cyklede vi ad grusveje til en dæmning, hvor Jytte holdt pause. Stien rundt om dæmningen til en lille landsby var ca. 1 m bred, og der var et godt stykke til vandlinien. På vej tilbage, da vi skulle op på grusvejen, lå Henning lige pludselig på vejen, og cyklen lå i fem dele.
Manden må have revet for meget i styret. Forgaflen var knækket i røret. Ved fælles hjælp fik vi cyklen gjort så køreklar, at Kung kunne køre på den, selv om alle kuglerne var spredt ud over grusvejen. Hjemturen var på ca. 13 km, med utrolig flot natur så langt øjet rækker. Det gik godt, og vi fik en velfortjent aftensmad og råhyggede os til ca. 24.
Dansepige

Lørdag 05.05.2001
Vi startede kl. 8.30 på cyklerne. Vi skulle cykle ca. 15 km til floden, sejle lidt og vandre rundt i en landsby, der sjældent møder turister. Jytte havde en rigtig opfattelse, vi sejlede for lidt og gik for meget ud i rismarkerne. Vores cykeltur rundt i området er noget af en oplevelse, alle siger hello og farvel. Aftenvandringen gik til nogle studerende, der holdt fest i området. Vi fik lidt brændevin m.m.. Senere på aftenen besøgte 3 unge os ved vores bosted. Det var hyggeligt. Jeg glemte helt at oplyse, at Henning ikke kom først hjem, og at han syntes, at lige præcis hans cykel var ubrugelig. Alle var kvæstet af varmen og cykelturen, så eftermiddagen stod på afslapning.
Rismark

Søndag 06.05.2001
Vi er heldige med vores chauffør og guide. Det er umuligt at leje bil uden fører. Vi valgte at forlade Mai Chau allerede om morgenen og spise frokost på turen. Vi besøgte en Moung landsby på vejen og spiste frokost in Hoa Binh. Turen gik over stok og sten ad en rimelig landevej selv efter danske forhold. Vores chauffører er suveræn til at sno sig i trafikkken og til at undgå hullerne i vejen. Efter en dejlig tur med vores to vietnamesiske hjælpere landede vi i Hanoi ca. 14.00. Straks afleverede vi film til fremkaldelse og gik til Queens for at ajourføre siden. Det er faktisk kun på Queens, jeg har oplevet at internetforbindelsen virker rimeligt. kl. 20 skal vi ud at spise på slangerestaurant og dagen i morgen står på afslapning. Ellers virker subnet perfekt herude, så en tak til Morten for vejledning. Vi spiste på den mest berømte og flotteste slangerestaurant man kan forstille sig, og vi havde inviteret vores guide og chauffør med, jeg tror de nød det meget. Kung havde aldrig prøvet at spise på slangerestaurant før.
Alle på nær een skulle prøve den lækre menu. Det startede med slagtning af nogle slanger. Blod og galde blev tappet fra til at komme i snapsen. Alle prøvede snapsene på nær to. Jeg glemte helt at skrive at hele menuen var slangeretter og meget lækkert. Bodil ville overhovedet intet smage, og Ulla veg udenom snapsen. Aftenen sluttede over en kop "vin" på et af værelserne.
Mandag 07.05.2001
Nu begynder dagene at gå hurtigt. Vi fik en dejlig nats søvn, og alle på nær Henning virker afslappet og bereder sig på den sidste tur til Halong Bay og Cat Ba i morgen tidlig. Om formiddagen kører vi ud til et tæppevæveri, der ligger ca. 12 km udenfor Hanoi. Vi skal også have bekræftet flybilleterne til hjemturen. I dag er det forøvrigt første gang at tilslutningen har virket fra hotellets pc.
Jens Erik ved computer på Queens
John og Bodil havde aftalt med vores guide, at de skulle ud at se et dentallab. Først var de på det franske hospital, men det viste sig, at de kun havde en tandlægeklinik, men Bodil fik en adresse på et privat dentallab. Det var en spændende oplevelse at se udviklingen indenfor dentallab. Iflg. Bodil er udviklingen nærmest, som vi havde det i 70-erne.