Hue
Forside
Saigon og Hoi AnHueHanoiSa Pa og Bac HaMai ChauHalong Bay og Cat Ba

Fredag 20.04.2001
Vi havde valgt at leje en minibus fra Hoi An til Hue (250.000 indbyggere) via Havan-passet 135 km. Turen tog ca. 4 timer. På toppen af passet gjorde vi holdt for at blive overfaldet af meget agressive sælgere. Priserne var helt oppe under skyerne. Henning vil ALDRIG holde pause der mere uha, uha, da,da. han var hidsig.. Vi ankom efter en varm tur til et dejligt hotel "5 Le Loi" der ligger perfekt ved Perfumefloden. Hotellet er et luksushotel men prisen for os var kun 25 $ gor et dobbeltværelkse med morgenmad. Efter indkvarteringen lejede vi cykloer og kørte rundt i ca. 2 timer i den gamle by. Vi skabte furore , da vi inviterede chaufførerne ind på en øl. Det havde de aldrig prøver før, fordi de tilhører de laveste. Vi sang for dem både på dansk og vietnamesisk. På vej tilbage kørte jeg min cyklo. Også det havde de aldrig prøvet før, fordi det ikke er lovligt. Alle vi mødte hujede og pegede, det var meget sjovt. Efter et brus gik vi over den store bro og spiste vietnamesisk hos "de Døve". Klokken blev igen lidt sen.

Henning og Jens Erik

Her er et par cykloer med chaufører.
Lørdag 21.04.2001
Vi lejede cykler for at køre ud til stranden m.m.(ca. 30 km ialt). Det startede dog med at Henning efter ca. 500 m i det meste trafikkerede kryds trådte den ene pedal af, og sikke et udbrud, Han måtte gå tilbage til hotellet for at bytte cykel. Henning kørte med det danske flag oppe, hvorefter vi næsten blev anholdt, fordi vi ikke måtte flage. På vores vej kørte vi forbi en skole Henning tidligere havde besøgt. Da det var lørdag var der ingen børn, men nogle unge piger der vistnok var børnehavelærerinder. Efter lidt forvirring blev vi guidet hen til en anden skole, hvor lærerne havde samling. De var meget interesseret i at snakke med os og om vi evt. kunne hjælpe dem med.

Skole i Hue

Vi cyklede videre mod stranden. Det var meget varmt, så vi gjorde holdt ved et lille sted. Vi lærte dem lidt om markedsføring og fortalte dem, at der skulle være et skilt ved vejen med Cold beer. Kalte bier og Kolde øl, hvis skiltet var oppe, når vi kom tilbage ville vi holde ind. Jeg ved ikke om de fattede budskabet, der var intet skilt, så vi kørte forbi på tilbagevejen. Efter stranturen kørte jeg hen for at skrive dagbogen, men forgæves. De andre kørte til Citardellet, hvor Ulla blev klædt ud og fotograferet som dronning. Hun må have set godt ud for fotografen leverede billedet på hotellet om aftenen. Henning kan stadig ikke sove om morgenen, han jagter stadig kontakter. Ulla har heller ikke kontaktproblemer, som en frodig kvinde vækker hun opsigt, nogle har lyst til at føle om hendes lår er ægte. Vi nyder tilværelsen og fjoller lidt rundt og snakker med mange mennesker. De oversætteler vi har til vietnamesisk gør stor lykke. Hvis Thao fra Føtex Vesterbro kan læse dette, en stor tak til hende. De smertestillende piller Pamol blev givet til de fattige flodfolk og landbefolkning i Hoi An. Hvis Casper læser dette vil du give beskeden videre til Thao. Vi har sunget meget , således har vi sunget Mester Jacob på vietnamesisk så meget at vi næsten kan den udenad.
Søndag 22.04.2001
Vi følger stort set programmet. Efter morgenmad cyklede vi lige rundt om hotellet til Perfume floden, hvor der ligger husbåde bestemt for turisterne. Vi havde cyklerne med. Familien ombord var en lille kernefamilie med to børn, båden er på 25 kvm alt incl. De kunne ikke så meget engelsk men en søster til konen var med for at sælge sine varer. Kan I gætte det, hun havde som så mange herude en shop med næsten alt. Vi så kongegravene, pagoden Thien Mu, Minh og Kai Dinh mausolæet. Vi spiste middag ombord med alt godt fra havet, og det til en pris af ca. 12 kr pro næse. Ulla fik købt lidt ombord, og Henning brillierede med at overse at bådfarten var med i regningen, så han var stor mand og betalt 12 $ ekstra. Da vi andre opdagede det blev han mobbet, hvor var det dejligt - for os andre.
Vi cyklede ca. 12 km tilbage til Hue, det var varmt. Nogle kørte tilbage til hotellet andre besøgte den enorme markedsplads. Det kan ikke beskrives, det skal opleves den er bare enorm stor. Efter en skylning kom Ulla i tanke om at hun vist ikke fik købt nok på husbåden, og ditto Henning så jeg cyklede derned. Det vakte opsigt. Alle børn og unge flokkedes omkring mig, og konen på vores husbåd kom hen sammen med en pige, der kunne engelsk. Vi aftalte et handelsmøde kl. 20.00 lige før vi skulle ud at spise. Mens børnene på båden sov under fluenet fik Ulla og Henning købt ind, igen, igen. Vi spiste dejlig mad på vores stam restauration hos "De Døve". De ventede os og vi havde vores bord ude på fortovet lige midt i et lyskryds, dejligt så vi får hele stemningen med. Aftenen sluttede som så ofte før med hygge og en godnatøl på et værelserne. Hotellet er dejligt.

Citadellet

Mandag 23.04.2001
Nogle cyklede 5 km til stranden, nogle tog på bytur og jeg prøvede en sidste gang at komme på nettet i Hue, men det var håbløst. Kl. 12.30 spiste vi frokost hos de døve og efter et brus var der afgang til banegården med cyklo. Vi skulle med tog i 16 timer og var spændte på kvaliteten. Henning har allerede fremkaldt mange billeder. Toget var ikke helt samme standard som det første, men iflg. Morten var det OK. Vi sov i 4 pers. kupeer og vi hyggede os. Selv Henning der var placeret sammen med to vietnamesere og en engelsk pige.
Tirdag 24.04.2001
Jeg glemte helt at fortælle at Henning jo farer rundt og plejer sine kontakter med forstørrelser af nogle billeder. Jeg siger jer han er en populær mand her ude. Alle synes at han er meget venlig og morsom. Han er en god ambasssadør for danskere. Vi fik mad på toget og natten i toget gik fint, togture er dog nok ikke for sarte sjæle og slet ikke for brokkere, men for personer der tager livet som det kommer, så er det sjovt. Vi ankom planmæssigt kl.08.30 til Hanoi og hottelet var på pladserne med taxaer. Af hotelkonsorties hotteller kom vi til at bo på Phan Thai Hotel. Et lidt billigt hotel end Camellia (14,7 $ for et dobbeltværelse pr. nat) men hotellet er udemærket og prisen er meget billig. NB hotellet er højt så der er mange trapper. Vi bor på 3 og 4. etage. Det var begyndt at regne om natten, så vi var spændte på om vi skulle købe regnfrakker, nogle har købt andre ikke. Da vi ankom til hotellet ca. 9.30 gav de morgenmad det var dejligt.
Som aftalt via nettet stod cyklerne parate til os. Først skulle vi dog lige have alle aftaler på plads, så mens de andre slappede den efter en lang og trættende togtur med 2 flasker vodka og øl, kørte Henning og jeg til Queen. Selv om alle aftaler var på plads via nettet har jeg dog føelsen af, at jeg skulle starte næsten forfra. Vi finjusterede turene lidt, så vi fik egen bus, cykler med til Mai Chau m.m., så det blev lidt dyrere end, hvis vi havde fulgt deres turprogram sammen med andre. Vi cyklede lidt rundt og så bla. B52 bombeflyet i søen, Henning kørte os lidt rundt vel..
Jens Erik med sin cykel
Vi kunne ikke ringe til Hennings bekendte familien Tang - fordi der manglede et ciffer i det telefonnummer på Hennings seddel - kan I gætte hvorfor. Een fra hotellet kørte ham derud ca. 15 km og efter ca. 2 timer fandt de adressen og aftalen til næste morgen faldt på plads. Vi andre gik på nettet og det var en hel befrielse at opleve en virkelig god netforbindelse hos Queen's og nogle hurtige maskiner. Det er lidt svært , når der ikke kan ske en jævnlig opdatering af siden. Hotellernes netforbindelse kan ppa. hastighed kun bruges til e-mail. På anbefaling fra hotellet spiste vi på "Little Hanoi". Et fortrindeligt spisested til 25 kr. incl øl og drikkepenge. Vanen tro godnatøl og hygge på et af værelserne.