Halong Bay og Cat Ba
Forside
Saigon og Hoi AnHueHanoiSa Pa og Bac HaMai ChauHalong Bay og Cat Ba

Bemærk billeder vedr. Halong Bay under linket : Fang flyvende drage...
Tirsdag 08.05.2001
Dagen startede som sædvaligt tidligt, morgenmad kl. 6 og vors luksusbus til 22 prs og aircon kørte kl. 7 mod Halong Bay og Cat Ba.
Havneparti i Cat Ba
Undervejs stoppede vi ved et humanitært center for handicappede børn. Her kan de udvikle sig med at sy, brodere, passe cafeteriet, sælge deres produkter til turister m.m. Det var både en spændende og stærk oplevelse.
Ved Cat Ba
Lidt fra den 7 maj, der er lidt koks i sytemet lige nu. John og Bodil havde aftalt med vores guide, at han ledsagede dem ud til til er dentallab, så Bodil kunne opleve de forskelle, der er mellem udviklingen i DK og Vietnam. Det var en spændende oplevelse. Klinikken var på et hospital, og det foregik nærmest som hos os i 60-erne har jeg forstået. Ulla, Henning og jeg nåede aldrig ud på tæppevæveriet. Det var meger varmt, og da vi skulle pleje vædskebalancen undervejs mødte vi noget, der var sjovere. Henning fik den helt store behandling med hårvask, studset skægget og massage for, hold jer nu fast 10.000 v.dong, hvilket svarer til ca. 6 Dkr. og jeg fik studset skægget for 2.000 v.dong. v.
Drikkepause
Det er nogle helt fantastiske arbejder de fremstiller, og vel at mærke ikke under forhold, som vi kender dem i DK. Nogle fik købt lidt ind, og vi fortsatte turen, og vi stoppede ved et kæmpe kraftværk. Det er et dæmningsværk så stort, at det kan forsyne det meste af Vietnam og vist endda eksportere el. Under arbejderne fra 1990 til 1994 omkom ca. 200 russere og 80 vietnemesere, så vi så også et stort bedested til æra for de omkomne.
Pause
Vi fortsatte til Halong Bay, hvor vi gik ombord på vores egen båd. Undervejs til Cata Ba spiste vi frokost med alt godt fra havet. Det var pragtfuld og på trods af primitive forhold ombord gav det ingen maveproblemer. Hvad siger I til flere varianter af blæksprutter? Sidst på eftermiddagen badede vi fra båden. Nogle var mere vilde med vandet end andre. Efter indkvateringen på et dejligt hotel med udsigt ud over havnen, nød vi aftensmaden, den sene aftenssol og livet på havnepropromonaden.
Sejltur
Onsdag 09.05.2001
Dagen blev brugt til en heldags trekkingtur i Nationnalparken på Cat Ba. Iflg. Henning er Samariekløften det rene vand sammenlignet med, hvad vi blev udsat for her. Turen var på 12 km i jungleagtigt bjergterræn. Vi havde til tider svært ved at følge , hvad der skulle være en sti. Vi måtte regulært sagt klatre op og ned ad klipper. Turen gik over 6 bjergtoppe og vi var meget brugte, da vi efter ca. 5 timer kom ud af terrænet på den anden side. Så var der arrangeret en let frokost før vi gik de sidste ca. 3 km ned til en ventede båd, der skulle bringe os til Cat Ba Town. Vi badede igen fra båden vi nød igen aftenlivet på øen.
Jens Erik på vej gennem den vanskelige kløft
Torsdag 10.05.2001
Vi forlod øen Cat Ba kl. 8 om morgenen for at sejle tilbage til fastlandet. I Halong Bay holdt vores fantastiske og altid smilende chauffør og kørte os ca. 300 m til en lille hyggelig restaurant, hvor vi fik frokost. Pigerne på restauranten var helt vilde med Henning og hans foto- og videoudstyr. Endnu en kontakt var i hus. Vi fortsatte mod Hanoi og undervejs besøgte vi en keramikfabrik. Det var helt fasinerende at se hvordan tingene blev fremstillet helt fra bunden. Man kan som dansker godt undre sig over meneskenes arbejdssituation. De sad i mange og lange rækker og arbejdede og alt blev håndlavet og håndlavet helt fantastisk. Der var indlagt et besøg mere, men vi var så brugte, at vi afstod. Så kom vi endelig tilbage til Hanoi, og jeg troede jeg lige kunne ajourføre siden, men ak, min meget gode ven og uvurdelige hjælper Erik havde samme tanke, så vi sad og ajourførte siden samtidig.
Fredag 11.05.2001
Alle på nær Henning sov længe. Det er ligesom om gassen er ved at være af ballonen. Jeg tror alle glæder sig til gensynet med Danmark. Vi 6 sad længe og nød morgenmaden. Kl. 12 spiser vi frokost sammen med vores guide Kung og tager afsked med ham. Henning har fået lavet en forstørrelse til ham for at vise vores tilfredshed. Kl. 17 skal Henning hilse af med familien Tang, og vi andre skal bare ose lidt rundt i gaderne. Der er ingen, der har flere penge og ej heller plads i kufferten. Vi glæder os til hjemturen.
Dette var de sidste ord skrevet herude fra vi ses derhjemme.