Hue
Saigon Hoi An Hue Hanoi 1 Sa Pa Hanoi 2 Ban Lac Hanoi 3 Cat Ba Afslutning

Vietnam 2010

Onsdag 14. september

Vi tog afsked med Hai Yen i Hoi An. En særlig afsked med vores lille guldfugl, Thao. Desværre ser vi hende ikke mere her i Vietnam. Det var et voldsomt regnvejr hos Luu i går, så vi var spændte på vejret i dag. Solskin og god stemning ved afskeden. Første stop ved "Marmorbjerget". Man må ikke hugge marmor af bjerget mere, så alle værkstederne får marmor mange steder fra, så de kan bearbejde det her, hvor deres værksteder er. Der er mange trin på marmorbjerget, det tager lang tid at komme op og ned, men det var besværet værd. Næste stop Havan passet. Det var klart vejr, så der kunne tages gode billeder. Vi var i på hotellet i Hue kl. 11.45, cyklerne var klar, så jeg cyklede til båden for at orientere om sejladsen i morgen. Derefter til de døves restaurant for at bestille bord til frokost. Lis, Johannes, Peter og jeg cyklede, mens Dorte havde en cykeltaxa. Efter dejlig frokost fik Dorte igen en cykeltaxa til kongeslottet og vi andre cyklede. Lis og Johannes blev udklædt som konge og dronning og vi tog mange billeder. Kongeslottet bliver restaureret lidt hvert år, men det når muligvis aldrig at blive færdigt. Vi spiste middag på restaurant Kangaroo Hue. Der er utrolig mange børn, der løber gennem gaderne og trommer samt optræder i dragekostumer i anledning af månedag den 15. september. Her er stadig utroligt varmt, så vi er godt trætte, når vi går i seng. P.S. Alle templerne på Marmorbjerget er bygget af kejser "Minh Mang". På besøget i kongepaladset så vi en animationsfilm over kejser Khai Dinh, vi ser mausoleet for Khai Dinh og Minh Mang i morgen.

Pagode på Marmorbjerget

Buddha figur i grotte på Marmorbjerget

Lis og Johs som kejserinde og kejser

Optog i anledning af månedag. En slags fastelavn hvor man børn samler småpenge ind.

Oplukning af øl

Torsdag 15. september

Vi havde cykler fra i går. Kun Dorte måtte transporteres på anden måde. Vi startede fra River View Hotel i Hue kl. 7.30. Alle havde været inde på mit værelse med deres bagage. Vi fik hurtigt en cykeltaxa til Dorte. Både ligger på bådpladsen 1249m fra vores hotel. Vi skal sejle på "Duftenes Flod", Song Huong er det vietnamesiske navn. Første stop Thien Mue Pagoden, et fredfyldt sted. Stedet blev kendt over hele verden, da en munk kørte sin bil til Saigon, kørte op foran præsidentpaladset, hældte benzin over sig og tændte ild til sig selv. Billedet gik verden rundt, det var i 1963. Det blev præsident Diems fald; folkeopinionen vendte sig mod krigen. På det tidspunkt var der mere end 750.000 allierede soldater i Vietnam. Nu ånder alt fred og idyl. Næste stop Minh Mang mausolæet. Minh Mang var en af de store kejsere og levede i starten af 1800-tallet. Det er i en stor park. Vi sejlede over floden og cyklede op til Khai Dinhs mausolæum. Han blev den næstsidste kejser og levede i starten af 1900-tallet. Det er et helt andet mausolæum. Mange trapper op. Det er bygget af kalksten. Selve mausolæet på toppen er udsmykket med mange mosaikker. Igen mange trapper ned og cykling tilbage til båden. Bådfolket havde lavet en flot frokost. Oanh Li ringede, hun var lige ankommet fra Hanoi og var på forretningsrejse til Hue, Da Nang og Hoi An. Hun ville komme til hotellet og gå ud at spise med os. Vi tog taxa til Hue Lufthavn og sidder nu og venter på flyet.

Vi sejlede med en hyggelig flodbåd det meste af dagen

Dorte styrer båden

På båden købte vi lækkert silketøj.

Efter sightseeing havde værtsfolkene på båden stillet en god frokost an til os

På sightseeing-ture i land så vi pagoder og mausolæer over 2 kejsere

Spiselige bær som vokser direkte ud af stammen på et træ

Gruppen ved Thien Mu pagoden
Thien Mu pagoden
Mere om Thien Mu pagoden
Den brændende munk i Saigon

Minh Mang mausolæet - et imponerende bygningsværk.