Hoian
Hoi An

Vietnam 2010

Torsdag 8 september

Vi havde en behagelig togrejse. Et tog larmer og ryster, især de vietnamesiske, skinnerne er smallere end i andre lande, det giver større rystelser, men det vil koste for meget at lave skinnerne om samt lave 2 spor. Når togene skal passere hinanden sker det på jernbanestationerne. Det kan give lidt ventetid. Toget, vi kørte med fra Saigon til Da Nang, var på 12 vogne, vi var i vogn 10.Vi var præcist fremme kl. 14. Denne gang havde hotellet sendt tre piger med blomstrer, meget festligt. Thao ”travelling” var på hotellet for at tage imod os. Hun kørte mig rundt, så jeg kunne lave aftaler. Vi er her i mange dage, men der er også meget vi skal nå. Nu er alle aftaler på plads. Gruppen slappede af og hentede cykler, medens jeg lavede aftaler. Jeg havde bestilt bord ved havnen. Cyklede en lille omvej for at undgå trafik. Desværre rendte vi ind i meget trafik på havnen, især af gående. Vi må ændre det de næste par dage. Igen en indholdsrig dag.

Fredag 9 september

Strandtur. Efter morgenmad kørte vi alle til An Bay stranden kl. 0900. Robert, Diems mand tog med. Høj sol, 35 grader, ja det er lidt varmt. Der er mange restaurationer, men vi har en, vi altid besøger, og da vi var tidligt ude fik vi den bedste plads: En stor sofa gruppe lige ud til vandet. Da Robert var med, var gruppen blevet til 6 personer. "Traveling" Thao ville komme senere, ca. 1215. Alle var i vandet flere gange. Det var skønt, mere end 25 grader, jeg tror 28 grader. Det var dejligt at slappe af ved vandet. Da Thao ankom bestilte vi bord. Vi fik forskelligt dejligt mad. Tilbage til Hai Yen k. 1315. Efter hurtigt skift besøgte vi Mao og hans fabrik med specielle riskager, meget velsmagende, Vi så produktionen vejledt af Maos svigerdatter. Peter og jeg købte en pakke riskager hver. Vi kørte så til Le Lai 41, hvor de fremstiller flotte syede billeder af silke og fint silketøj. Jeg købte en skjorte og Lis købte et smukt lilla tørklæde. Le Lai 41 er et spændende sted at besøge. Derefter til Lac Viet, hvor Thao har sølvbutik.Jeg købte bestillingsvarer, Lis og Johannes købte en del og Peter købte også noget. Efter aftale ringede jeg til "Traveling" Thao, som kom fra sit kontor og ville vise os en spændende coffee restaurant, som betjenes af døve. Lan fra tøjbutikken kom også. Hun vil flytte til Erfurt i Tyskland, hvor hun skal giftes med sin tyske kæreste. De skal giftes i Danmark, men hun ved ikke hvor. I morgen vil hun lave en lille demonstration af sine varer på vores hotel, Hai Yen. Så var det på tide at vende tilbage til hotellet, hvor der kun var 45 min. til bad og omklædning. Vi spiste på en fin restaurant ved floden, hvor der på trods af virkelig god mad ikke var så mange gæster. Vi var 7 til spisningen: Lis, Johannes, Dorte, Peter, Henning, "Traveling" Thao og Robert.

Henning spiller smart på stranden i Hoi An

Produktion af spiseligt rispapir med sesamfrø

Pupper af silkeorm

Der produceres silketråd af pupperne

På café for at drikke spændende kaffe.

Lørdag 10 september

Vi har bestilt "Cooking Class". Vi skulle være fremme ved Cooking Class Kontoret inden kl. 8.00. Vi cyklede alle, uden problemer. Vores guide tog os med på en lille bådtur til markedet. Her gennemgik hun mange grøntsager, krydderier og meget der har med madlavning at gøre. Vi gik rundt på markedet i mere end en time. Hun var en dygtig guide. Efter denne grundige gennemgang havde vi en smuk sejltur til en ø i deltaet. Her havde man arrangeret undervisningen, en lang og grundig undervisning hvor vi hver især fremtryllede lækre, vietnamesiske retter. Da vi var færdige kl. 15.00, var vi godt trætte og mætte. Vi cyklede til vores hotel, hvor Lan ventede. Hun havde tidligere en tøjbutik i Hoi An. Der blev købt en del. Kl. 18.00 kom Thaos bror for at hente os. Dorte fik et lift bagpå hans motorcykel, da hun er bange for at cykle i den heftige trafik i mørke. Resten cyklede de 8-10 km til Thaos hjem. Undervejs på motorcyklen samtalte han med Dorte, alt i mens han gestikulerede med den ene arm, af og til tjekkede sin mobiltelefon og underholdt Dorte med hvor farlig trafikken er i Vietnam. Ikke just nogen beroligende motorcykeltur for en bange og forsigtig Dorte. En i familien havde fødselsdag og der var inviteret flere fra familien. Alle sad på gulvet og spiste. Det var kun Dorte og mig, der sad ved et bord. Det er en af de få fordele man har af gigt i leddene :) Efter 1 1/2 time måtte Lis og Johannes give op, så de kom op til vores bord at sidde. Det er ikke nemt at spise på gulvet. Men sådan gør de det i Vietnam. En spændende dag var ved at rinde ud, og vi var godt trætte af de mange indtryk.

Peter kværner ris til rismælk, som vi skal lave rispapir af

Lis arbejder koncentreret med at fremstille rispapir til at lave forårsruller af

Johannes var den bedste til at flytte det tynde, våde rispapir fra klædet

Dortes forårsruller blev gode, ikke mindst fordi hun drak den lokale øl, Larue under arbejdet

Aftensmåltid på gulvet i Thaos hjem

Søndag 11 september

I dag går turen til Camp Island, som er en ø ca 15 km fra Hoi An. Vi blev hentet i minibus og kørt til vores speedbåd, som er til 15 personer. Nogle er speedbådene er lidt større. Vi sejlede hurtigt til Camp Island. Johannes, Lis og Peter ville gerne snorkle, så Dorte og jeg blev sat af på stranden. Vi havde god tid til at bade. Snorkleholdet var først tilbage ved frokosttid, men de havde jo også badet samtidig med snorklingen. Frokosten var ikke stor, men velsmagende. Efter frokost var der 40 min til at bade i. Vores guide ville have os hurtigt tilbage til fastlandet, da vejret trak op. Han ville være sikker på at få alle med tilbage; man sejler ikke hvis det blæser for meget. Sejlturen tilbage var lidt vild. Det havde blæst lidt op, så der var en smule bølger som speedbåden fræsede henover i stor fart. Det gav nogle sprøjt og skyl af havvand indover os. Dorte og en hel del andre syntes det var sjovt, for vandet var jo ikke koldt. "Travelling" Thao ringede og ville have os med på kaffebar. Thao, Kenneth og Jesper, som bor her i Vietnam, mødte op på hotellet. De kørte i taxa, vi cyklede til en cykelparkering, og vi gik alle 8 på kaffebar. Vi skulle derefter have set hvor Thao boede, men klokken nærmede sig 18, og så bliver det mørkt. Dorte ville ikke køre i mørke, så det gik tilbage til hotellet for at blive vasket. Vi har fest i aften. Her kommer der 28 som er indstillet på fest og farver. Mao, som vi besøger i morgen, kunne rigtig sætte gang i det med smuk og medrivende sang. Peter stod for den danske underholdning; vi sang nogle sange med et let omkvæd, som i hvert fald Thao kunne synge med på. En lang dag med spændende oplevelser var slut.

Et kommende brudepar var ved at få taget bryllupsbilleder til deres bryllupsbog på den tagterrasse hvor vi drak kaffe.

Udsigt fra caféens tagterrasse i aftensolen

Hygge på tagterrassen

Mao sang ved Hennings fest med smuk røst

Maos hustru gav også nogle numre

Kenneth og Jesper

Lan og Thao sang også en lille sang, hvor de støttede sig til teksten på deres mobiltelefon

Fra festen

Mandag 12 september

Vi besøger skolen for døve børn samt udsatte børn. De døve børn blive undervist på skolen, mens de øvrige børn undervises på skoler i Da Nang. Skolen har eksisteret siden 1993. Navnet på skolen er Village of Hope. Der er 116 elever, hvoraf 23 er døve. Det har været et frygteligt regnvejr i dag, hele dagen. Vi plejer at gå rundt på skolen, se computerrum, bibliotek, systue og andre aktivitetsrum. Men vejret tillod ikke at vi kunne se disse ting. Vi besøgte sovesalene og undervisningsarealet. Kl. 11 spiste vi et let måltid med børnene. Bagefter pjattede vi lidt med nogle af børnene. De viste deres rokketænder, og Dorte ville vise dem at hendes tænder ikke kunne rokke. Så fik de øje på hendes guldtænder pg ville gerne have at hun rokkede en af dem løs og gav dem. Kenneth og Thao blev i Da Nang. De skulle hente deres ting sendt fra Hanoi, bl.a. en motorcykel, som de ville køre tilbage til Hoi An på. Det måtte de opgive pga. uvejret og i stedet tage en taxa tilbage. Vi fik vores taxa til at køre til Maos hjem (riskagemanden). Vi skulle spise frokost hos ham. Vi gik tilbage til hotellet med besvær, da der var oversvømmelser overalt. Middagen var hos Sys familie. Han har et flot hjem. Planen var at vi ville gå derhen, men det blev taxa pga. vejret, både ud og hjem. Igen en dag med mange oplevelser.

Village of Hope

En døv pige viste os hvordan man folder en fin fugl ud af papir

En dreng fra Village of Hope

En pige fra Village of Hope

Vi havde 4 sække ris med til skolen

Fra spisningen

Om aftenen var der så oversvømmet overalt, at bare tæer var det fornuftigste fodtøj, hvilket Peter her demonstrerer.

Tirsdag 13 september

Efter de voldsomme skybrud og storm i går var vi lidt nervøse for vores cykeltur i dag. Vi blev glædeligt overraskede, lidt blæst men ingen regn. Sys søn Anh var vores guide. Vi cyklede på mange små øer, som i dag er forbundne af broer og dæmninger. Traveling Thao var med os, så vi var 7. Det var strålende vejr, så alt var tilrettelagt til en god og meget smuk tur. På sådan en tur møder vi næsten ikke turister. Vi havde et behageligt tempo, hvor alle kunne følge med. Der blev lavet små stop undervejs. Tiden var nøje afpasset, så vi kunne være på vores frokost restaurant, "Bull Vell" kl. 1230. Her ville "Sølv Thao" møde os, det var hende, der gav frokosten. Igen god og velsmagende mad. Alle ville gerne se Traveling Thaos hus, som er meget pænt og godt indrettet. Det er meningen, at Kenneth også skal bo der, der er god plads til 2 med 2 soveværelser, 2 badeværelser, et stort køkken, sofagruppe samt spisestue. Kenneth mener, han kan styre firmaet her fra Hoi An, han har jo også god hjælp af "Traveling Thao". Jesper skal så styre Hanoi kontoret. Da vi nåede tilbage til hotellet havde vi cyklet godt 27 km. Vi spiste aftensmad hos Luu, "Traveling Thao" hjalp hende med middagen. Det var en fin middag. Luu har beskadiget sin venstre arm, og hun går til behandling på hospitalet. Chau og hendes mand kom også samt Phuc. På grund af det dårlige vejr kunne Phuc ikke komme til "Village of hope" i går, så jeg afleverede brev + T-shirt til ham og tog billeder. Han var kørt til middagen på sin motorcykel helt fra Da Nang, hvor han læser. Mens vi spiste styrtede det ned, men regnen var ophørt, da vi forlod huset ved godt ni-tiden. Jeg var så mørbanket efter cykelturen, at jeg valgte at tage en taxa for 1U$. De andre gik hjem. I morgen gælder det Hue.

En velfortjent ølpause under den 28 km lange cykeltur

Den japanske bro

Luu og "Traveling" Thao bød os velkommen med tegning af Den lille Havfrue og en pagode som tegn på venskab Danmark/Vietnam