Hue
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Fredag d. 25. april
Dagen startede tidligt, da vi skulle være klar til afrejse fra Hoi An kl. 7. Alle fra hotellet stod samlet udenfor, da vi drog af, og det var ikke uden vemod, vi vinkede farvel til vores venner og ferieparadis. Første stop var ved Marmorbjerget i Da Nang, som skulle bestiges.
Marmorbjerget

Der var masser af forretninger med marmor og alt andet ved foden af bjerget, men mon ikke de fleste holdt sig. Det var hårdt at betale regninger i går for de varer, vi har bestilt igennem den sidste uge. Man stiger op ad trapper, og selv om det var først på dagen, var det varmt at komme opad, men på halvvejen var der en fin pagode, og vi var inde i en hule i bjerget. Dem var der flere af, men vi nøjedes med at besøge en af dem. Vi var ikke helt oppe på toppen, men der, hvor vi kom op til, var der en dejlig udsigt ud over havet- med hvid sandstrand og palmer. Derefter gik det mod Hue. Vi skulle den kønne vej - op over Hawan passet - der er også lavet en vejtunnel gennem bjerget. Det var en meget fin tur op over med en smuk udsigt, og på toppen kunne man se både mod nord og syd. Også der var der naturligvis masser af handlende. Dem syntes vi ikke om, for de forsøgte faktisk at snyde flere af os, men lidt postkort blev det måske til? På vej nedad bjerget var der flere biler, men vi dyttede bare og overhalede rask væk. Trafikken glider stadig, men marchhastigheden er mindre end hjemme. Og hvorfor egentlig, for der er ofte ret brede veje og ikke ret mange biler. Det er motorcyklerne, der fylder vejene, men dem er der også rigtig mange af. Indkvarteringen gik hurtigt - dejligt hotel, hvor vi slappede lidt af, inden vi mødtes for at få cykler og prøve vores kunnen af i trafikken, inden vi for alvor skal have vores cykelilddåb i Hanoi! Egentlig var der ilddåb over det for os i dag, for trafikken i en by som Hue er selvfølgelig stor i forhold til Hoi An. Det er forunderligt at opleve, hvor gnidningsløst et venstresving kan tages, når man er en stor gruppe, der skal dreje. Vi trækker mod venstre, viser af med hånden, og kører til sidst helt ovre i venstre side mod trafikken og tager et lille sving. På den nye gade kører vi også mod trafikken, indtil vi kan komme over i den rigtige side. Det er nemt - men ... vi er meget koncentrerede! Vi besøgte kongepaladset, men halvdelen af gruppen var faktisk blevet hægtet af på vejen pga et mindre uheld med en kædeafhopning. Vi fandt dog hinanden og så hele området med kongepaladset. En del af området blev bombet under Vietnamkrigen, men det er ved at blive genopbygget. Man undrer sig over, at det kun er bygninger på godt og vel 100 år, man besøger. Det ligner noget, som lige så godt kunne være 500 år gammelt. Markedsbesøget blev opgivet - vi var trætte og tog hjem og hvilede ud til en kongelig aften. Kl. 19.30 gik det igen af sted på cyklerne - ud til en restaurant, som laver en kongelig happening. Vi blev iført elegante rober og hovedbeklædninger og en konge og dronning af vietnamesisk herkomst udpeget. Vi blev fotograferet og derefter ført ind i et rum, hvor tre musikere ventede os. En meget lækker middag blev serveret, mens der musiceredes, og vi blev faktisk lidt skuffede, da musikken sluttede, og vi fik at vide, at nu måtte vi godt smide de kongelige rober og spise resten i vores almindelige tøj.
Anh og Oanh som konge og dronning Henning og Hoa Rigmor og Henning Thue og Henning
Videoklip fra fest i Hue. Højre klik evt

Der var ingen skålen med vore venner og dem, som vi kender ..., men blandt de vietnamesiske gæster var der to piger, som underholdt med et par sange, inden vi stoppede festen. De studerer musik, og de sang meget smukt. Nu er vi vel hjemme igen og trætte efter en begivenhedsrig dag.
Sangere

Lørdag d. 26. april
Tidligt op og dejlig morgenmad på vores hotel, inden vi kl. godt 7 startede vores cykler for at køre til floden, som hedder Duftenes Flod. Trafikken var ikke vanskelig, og der var flest højresving!! Ved floden ventede et skib, som var hyret kun til os! Det var overskyet fra morgenstunden, så vi satte os indendørs - dog med åbne døre. Temperaturen er faldet en del grader, føler vi. Dog har vi intet overtøj på, og vi har også haft det rimeligt varmt ind imellem. Det var en smuk sejltur med udsigt til bjerge i varmedisen, grønne marker og vekslende landskaber. Der var ikke meget liv på floden, men vi enten mødte eller passerede dog en del både - ofte undervejs med sand, eller de lå og tog sand op fra bunden.
Sejltur på duftenes flod
Grethe og en af bådførerne

Efter en times tid lagde vi til ved en pagode, hvor vi havde valgt den helt rigtige tid til at komme. En meget stor procession skulle netop til at gå op til pagoden. Man fejrede dødsdagen for en berømt munk. Der var flere hundrede deltagere, og vi så dem også bede og synge inde i pagoden. De skulle bespises, så der var dækket op mange steder. Videre op ad floden gik det med besøg ved to mausolaeer. De var meget smukke begge to, det første med et fantastisk parkanlæg omkring, og det sidste, som vi cyklede op til fra båden, var meget pompøst og smukt udstyret med ejendele fra en konge, som havde fejret sin fødselsdag i 1924 - så ældre er mausolaeet altså ikke.
Grethe og Thu
Tilbage på båden var der dækket op til frokost - igen en meget lækker frokost. Derefter valgte nogle at tage turen tilbage til Hue på cykel, mens andre blev om bord og sejlede tilbage. Cykelturen var fin. Det var sjovt at køre i lokalområdet, men det er med at holde koncentrationen, for der køres på kryds og tværs og biler og knallerter dytter ad en hele tiden. Bedst som man tror, man kører godt inde i siden, kommer der en imod en, som man skal vige udenom, så vi blev sat lidt på prøve, men alle syntes, turen var god. Tilbage på hotellet bader vi og gør os klar til togturen til Hanoi. Toget kører kl. 16. Vi bliver kørt til banegården i cykeltaxier, og hvis toget afgår efter planen - og ankommer efter planen - er vi i Hanoi kl. 5 i morgen tidlig!