Cambodia
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Lørdag d. 12. april

Efter den lange rejse herned ankom vi i aftes til Phnom Penh og blev i lufthavnen modtaget meget venligt af Hennings bekendte Sambath, Ratha, deres mor Sarun og en niece.
Ratha og Sambath.
Ratha

I to biler gik det så mod vores hotel, mens vi fik et lille indtryk af vores første feriemål. Masser af små motorcykler og masser af biler kørte kryds og tværs af hinanden. Det farligt ud, og vi da også et mindre uheld med en knallert vores vej mod byen. Varmen slog imod os, da vi kom ud fra lufthavnen, og den har vi for alvor mærket i dag! Men også i nat var det meget varmt. Nogle havde aircondition hele natten, mens andre var nervøse for at blive forkølede og derfor udholdt varmen. Vi var naturligvis alle trætte efter rejsen og nød at komme til at ligge ned, det var ikke nogen sen sengetid, men efter en drink og en snak Hennings værelse, gik vi til ro og sov godt. Morgenmaden tog vi tagterrassen, som ligger med udsigt ud over floden. Der var masser at vælge imellem fra små retter til omeletter og frisk ananas. Det var herligt! Dagens program bød en tur ud til en gård, som ligger ca 50 km. fra byen. Ratha og hendes mor var med turen, og vi kunne stige ind i en bil, der lige havde plads til gruppen og starte den lange tur. Det første vi , da vi kørte ud fra hotellet, var, hvor god en adresse vi har -  næsten lige ved siden af kongepaladset, som ser fantastisk pompøst ud. Vi bor også ud til floden og fik for øvrigt at vide straks i aftes, at rejsen til Siem Riep ikke kan foregå som en flodtur, da der er for lidt vand i floden nuværende tidspunkt, en bil er bestilt i stedet for. Det var spændende at komme ud og se byen ved dagslys, men vi var noget nervøse ved den megen trafik. Der er masser af store biler, og er der rigtig mange knallerter eller små motorcykler, der krydser ind og ud mellem bilerne. Det virker, som om den stærkeste bestemmer færdselsreglerne, men alt gik fint, og vores chauffør kørte rigtig fornuftigt af sted med os. Langt ude landet kom vi til et lille hus, hvor vi gjorde holdt, fordi de skulle have noget af det tøj, som vi har med herud. Det var vores første besøg i et hjem. Det var et fattigt hjem med et stort rum for neden, hvor der blev lavet mad, og kunne de sove ovenpå. De modtog gaverne med stor glæde, og da der var et par mindre børn, blev vi enige om, at de skulle have en af de trøjer, vi har med fra Kirsten i Fredericia. De passede ikke børnene for godt, men de var meget glade for dem og stolte af dem. Derefter kørte vi ud til gården som tilhører en bror til Sambath og Ratha.
Fra en landsby nær Phnom Peng

Der fik vi frokost, men først efter at vi havde vandret op ad en stejl sti til toppen af en bakke, hvor der en pagode, som vi kiggede og nød udsigten ud over området fra. Lige da vi kom derop lød der stemningsfuld sang af munkene. Det var en meget varm tur både op og ned ad bakken, men straks da vi kom ned var der frokost, og der var forbavsende svalt inde i deres hus, der næsten kun bestod af et rum. Vi blev anbragt gulvet, men der stod noget, der lignede en drømmeseng, og vi var nogle, der var hurtige og spurgte, om man måtte sidde der, vi har gulvet til gode! Efter frokosten var  der inviteret en stor flok kvinder hen til os, og de fik en sarong forærende. Der kom også mange børn, og efter bedste evne delte Ratha gaver ud til dem også. Alle var glade og vinkede, da vi kørte mod byen igen. Der var stor trafik turen både hen og hjem. Masser af biler og masser af knallerter med både to og tre personer , ja helt op til 5 personer blev set en knallert. Herhjemme igen tog 5 af os til blind massage – massage udført af blinde. Vi tog en tuk tuk, som havde nogle startproblemer og lidt besvær med at køre os hen til det sted, som Henning kendte, men vi kom derhen og var alle vildt begejstrede for vores massage! Varmen er fortsat hård ved os, vi drikker meget, og der bliver hele tiden sørget for koldt flaskevand, det er ingen sag Nu er klokken næsten 6, og kl. 7 mødes vi igen og skal ud at spise efter en spændende første dag i Cambodia.

Søndag d. 13. april

Dagens program startede kl. 9 med besøg i kongepaladset. Ved afgang hjemmefra var Leif J usikker , om han kunne klare dagens strabadser, for hans mave havde det ikke godt. De er kun en ganske lille spadseretur til kongepaladset, han vovede at med. Da vi skulle ind området blev 3 af kvinderne afvist, fordi de havde bluser uden ærmer, mens man ikke havde noget imod at mændene gik ind med shorts! Der var råd for det med de korte ærmer, en tshirt blev hurtigt indkøbt for en dollar. Både Sambath og Ratha var med os som guider, og vi vandrede rundt det store område med meget smukke paladser, flotte planter og masser af blomstrende træer.
Kongepaladset

Vi faldt næsten i svime over nogle gamle træer med orkideer af mange forskellige slags klatrende op ad stammen. Vi var inde og se flere af paladserne, som var rigt udsmykkede. Inde i et af paladserne var gulvet af rent sølv, og der var en Buddhafigur i guld, som vejede 80 kg og havde ca 2000 diamanter indlagt. Vi gav os lidt for god tid derinde, vi besluttede at springe nationalmuseet over og tage videre til den store pagode Wat Phrom. Desværre stod Kirsten og Leif af programmet, da Leif ikke var blevet bedre tilpas. I anledning af nytåret, som fejres de næste tre dage, var der mange mennesker omkring og i pagoden, som ligger højt en bakke. I går var nogle af os forbi pagoden og en elefant der, men den var der desværre ikke i dag. Derefter var det tid til frokost. Vi var inde en restaurant med speciale i fisk. Vi godkendte således den fisk, vi skulle spise, som kom ind i en spand, og som vi senere spiste med stor fornøjse. Der var mange andre lækkerier, men de fleste af os var måske lidt skuffede over første ret, der var hønsefødder! Efter den dejlige frokost tog vi hen til Tocul Sleng Museet. Det var der Pol Pot torturerede mange mennesker under sit rædselsregime. Museet var inden det blev fængsel en skole, endda en meget smuk skole kunne man se. Da vi startede rundvisningen var vi nok også forbavsede over, god plads en enkelt fange havde, men Sambath kunne fortælle, hvordan han havde været inde i sådan et rum kort efter styrets fald og set, hvor uhyggeligt det ud med blod op ad væggene og blodigt tøj liggende derinde. var stemningen lagt, og man mærkede både hos Sambath og Ratha stærke følelser i forbindelse med besøget, som også gjorde et stærkt indtryk os.
Sambath har talt meget med os om det politiske styre, og man fornemmer en håbløshed hos ham. Han har svært ved at forestille sig, at livet bliver bedre.

Fra Tocul sleng

Vi kom ikke det russiske marked, da det var lukket i nytåret, men vi besøgte et mindre marked og fik fornemmet stemningen. I aften skal vi hjem til vores cambodianske venner at spise. Alle er klar. Klokken er 19, det er bælgmørkt udenfor, men stadig meget varmt.
Besøget hos Sambaths og Rathas mor var en interessant oplevelse. De bor et sted i centrum, men da vi var i nærheden, ville det have været umuligt for en ikke stedkendt at finde det. Det gik ned ad små bitte jordveje med masser af huller i. Der var både boliger og små udsalg af drikkevarer og andet småt. Engang imellem mødte vi en anden bil eller en af de utallige knallertet og havde problemer med at komme om ved hinanden. Da vi kom til adressen, var der dækket et langt bord til os plus hele familien i gården.
Mum Ratha's søster og moderen Sarun
Der var sat mange små borde op, og der var plasticstole, som vi kender dem. Vi hilste resten af familien og satte os til bords. Som det plejer ar foregå kom retterne ind i en lind strøm, og vi hyggede os under middagen. Bagefter blev vi enige om at synge et par sange fra vores medbragte sanghefte. Vores værter sang også for os, og en lille pige i selskabet sang også en sang. Alle klappede af alle, og det var meget hyggeligt. Inden vi sluttede aftenen, blev vi inviteret til at se rummene ovenpå i huset. Ganske anderledes end vi bor naturligvis, masser af billeder væggene, og de var glade for deres hjem, mærkede man tydeligt. En dejlig aften og en dejlig oplevelse at komme tæt mange flinke mennesker. Skønt man næsten ikke kan tale sammen, mærker man venligheden stråle imod sig. Hjemme ved hotellet igen var vi nogle stykker der gik hen for at fotografere kongepaladset by night. Der var masser af folk gaden, og da vi sad strandpromenaden og nød det lidt, kom vi straks i snak med en ung fyr. Man mærkede også   ham, som Sambath, at de er meget skuffede over det politiske system i landet og noget modløse.

Mandag d. 14. april

Tidligt op for at køre den turen til Siem Riep. Det var en lang tur, vi begav os ud , men trafikken var god, selv om der var masser af biler og knallerter vejen. Der fejres stadig nytår, og familier både 3 og 4 var vej for at besøge deres familie knallert! Vejen , vi kørte , var god, og naturen helt anderledes undervejs. Der var ganske frugtbart, og vi kom forbi masser af større og mindre byer undervejs. Somme tider følte man, at omrædet var mere velhavende med pæne huse af mursten, mens det i andre områder var meget enkle huse af palmeblade og træbrædder. Fælles for dem alle er, at de er bygget pæle, og at den nederste del ser tom ud, mens de bor ovenpå. Sambath fortalte meget undervejs, og igen mærkede man, at han ønsker mere af sit land, end der sker indtil videre. Blandt andet fortalte han, at de folk, der ejer lidt land, slet ikke arbejder i tørketiden. Da hviler de blot ud, og er det kun i regntiden, der produceres. Efter indkvartering vores hotel tog vi sidst eftermiddagen til det berømte Angkor Wat, hvor vi skulle se solnedgangen.
Angkor Wat

Vi var bestemt ikke de eneste, der havde fået den ide, turen op foregik i en lang række af mennesker. Inden vi begyndte opstigningen, vi elefanter. De blev dog blot brugt som turistmagneter. Der var også masser af unge mennesker og børn, som solgte tørklæder, bøger, tasker og andet. De er meget pågående, og varerne er rigtig billige, det er meget ubehageligt at sige nej, men man kan jo ikke købe det hele alligevel, vi forsøger at gøre os kolde og hårde! Turen op til toppen er let den første del af turen. Først til sidst, når man skal klatre op ad meget stejle trapper, blev vi for alvor sat prøve, men alle klarede opstigningen! Det var meget smukt at stå deroppe og kigge mod solen, som går ned i en et stykke borte. Ud over den udsigt kigger man også ud over et stort område med regnskov og lyden af cikader fyldte luften under hele seancen. Vi kunne dog fornemme, at solen ville ned i en sæk, og da vi var virkeligt mange mennesker samlet toppen, besluttede nogle af os, at vi ville ned, før solen var helt væk.
Mere om Angkor Wat

Alle kom godt ned, og dagen sluttede med en lækker middag en restaurant i nærheden, inden vi skiltes ret tidligt, for vi skal op før dag i morgen!

Tirsdag d. 15. april

Det blev en kort og varm nat - men heldigvis har vi også her aircondition værelserne. Allerede kl. 4.30 ringede vækkeurene, og da kl. var 5 stod vi klar uden for hotellet til at stige ombord i de bestilte tuktukker. gik det igen mod Angkor Wat, men i mørke. Dog var byen ved at være i sving både med arbejdere, der gjorde byen ren og med biler og tukkukker og knallerter vej mod Angkor Wat for at se solopgang.

Solopgang over Angkor

Hvis vi havde glædet os til at opleve en morgenstund som hjemme, hvor temperaturen er nede og luften frisk, blev vi skuffede, for det var allerede varmt, men det føltes rigtig dejligt at køre af sted i de åbne vogne. Masser af mennesker samledes inden for indgangen til Angkor Wat, hvor vi sad på en mur og fulgte solopgangen over templet - et smukt syn, selv om der var lidt skyer for solen undervejs. Efter solopgangen var det tid til morgenmad, som vi kunne få tæt ved, og da den var spist, begyndte vores rundtur i det store område med de mange templer. Det er et meget imponerende sted at besøge - regnskov og store åbne områder med kæmpemæssige bygninger med masser af historie om fortiden fortalt igennem billedfriser, som er meget velbevarede.
Meget stejle trapper i Angkor Wat

Vores guide Chhier var både sød og meget vidende, men varmen kunne han ikke gøre noget ved. Vi tror, at det var langt over 30 grader, og som dagen skred frem, blev det hårdt at i solen. Når vi gik inde i templerne, hjalp det temperaturen. og når vi kørte rundt fra område til område i vores tuk tukker, nød vi den friskere luft - ligesom at køre cykel hjemme en varm sommerdag. Mens vi færdedes rundt var der hele tiden en meget kraftig sang af cikader, og ind imellem hørtes også eksotisk fuglesang, vi var rigtig kommet ud i junglen. Ved tretiden vendte vi næsen mod Siem Riep igen, men en lille flok 5 drog sammen med vores guide diamanttur. Der blev pruttet om priserne og gjort et par indkøb, som vi tror, var rigtig gode! De øvrige tog direkte til hotellet for at holde lidt siesta,gå på marked eller vandre lidt rundt nærområdet. KL. 20 spiser vi middag hotellet.
Træer

Onsdag d. 16. april

Vi startede dagen i Cambodia og slutter den i Vietnam - i storbyen Saigon. Men inden flyveturen havde vi et spændende program i Siem Riep og omegn. Vi blev hentet af tuk tukker ved hotellet og besøgte først en pagode, som kaldes Killing Field's Temple. I nærheden af pagoden var der begravet mange mennesker, som havde været modstandere af Pol Pot regimet, og som derfor var blevet henrettet og begravet i området. Mange af ligene er nu gravet op og begravet, men til minde om den forfærdelige tid, stod en montre med en del skeletdele i, der sammen med billeder fra fængslerne gav stof til eftertanke.

Killing Fields

Derefter kørte vi hen til en internetcafe, som ejes af vores guide, Chhairs kone. 2 huse ved siden af hinanden med en stor baggård med adskillige bygninger blev beboet af hendes familie, i arbejdstiden var 4 generationer samlet under samme tag. Chhairs kone, hendes børn, hendes mor og bedstemor.
Grethe og guiden Chhiev

Næste stop var Chhairs eget hjem. Det er skik i Cambodia, at et ungt par bor hos konens forældre, men det gjorde de to ikke længe, og hvis manden har mulighed for at klare udgifterne til en bolig et andet sted, er det accepteret, at de unge flytter. De har et hus langt ned ad små bitte grusveje. Et fint murstenshus med store teaktræsstole, som var næsten nyindkøbte. Der var stue, køkken og et soveværelse til hele familien 4, og et eller andet tidspunkt skulle der nok bygges ovenpå. Lige ved siden af huset var en stor indhegning med højt rækværk omkring, og skift kravlede vi op ad en stige og ned til hans krokodiller!! Han har en lille farm og har forøvrigt også en lille ejendomshandel, det er en familie med ideer og fremdrift.
Krokodillefarm
I modsætning til Sambath ser han også meget lysere sit lands fremtid, måske fordi der i hans egn er sket meget, siden borgerkrigen sluttede. Vi mærkede under hele besøget i Siem Riep, at det er et turistområde. Vi havde endnu et besøg hos en familie, nemlig hos en af tuk tukchaufførerne - ham, som står for tuk tukkerne, selv er chauffør og måske ejer noget af forretningen. TukTuk
Han var meget stolt over at byde os velkommen til sit hjem, som var et traditionelt træhus bygget pæle. Det var meget velholdt og havde en meget stor stue med mange møbler. Der var et ekstra værelse bygget til nedenunder til en af døtrene og hendes mand, og en anden datter skal snart giftes og også bo der med sin mand. Som hos Chhair blev vi budt noget at drikke - det trængte vi også til begge steder, for det har været meget varmt i dag! Vi fik også frisk frugt af egen avl og var ude at se deres store frugthave bagved huset. Det var spændende besøg begge steder, og vi blev modtaget med stor gæstfrihed. var det farvel til Cambodia og tilbage nethinden står alle oplevelserne, som jeg har skrevet om plus en helt masse andre billeder - f. eks. en mand knallert med tre grise bagpå - en med en masse ænder bundet til styret - en lastbil fyldt med mennesker ladet - en anden bil med masser af folk inde i bilen og en mand i en sofa taget! Jeg kan nemt komme i tanke om mere, men jeg holder her. Next stop Vietnam! Vi er vel ankommer - det er stadigvæk meget, meget varmt, men vi er indlogeret et dejligt hotel og har straks bemærket den store trafik af specielt knallerter, som virkelig fletter ud og ind mellem hinanden. De fleste har nok også været henne og kigge i et indkøbscenter, som ligger i nærheden. Priserne er fantasipriser, og der er mange fristelser, hvis man er i besiddelse af et indkøbsgen. Kl. 19.30 er der samling tropperne og skal der spises, men vi har heller ikke spist ret meget i dag - en sandwichbolle i flyet er, hvad det blev til!