Hue
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiSa Pa m.v.Mai ChauHanoi 2Halong BayHanoi 3

Fredag 25/3

Vi startede turen til Hue kl 07.30. Det er desvaerre ikke saa godt vejr, lidt regn. foerste stop var Village of hope, vi skulle hente Chau. Nu er gruppen vokset fra otte til tyve personer, naar Anh stoeder til i Hue bliver vi 21. Vi ankom til Hue kl 12.00, efter et lille hvil cyklede vi til vores frokostrestaurant, De doeves restaurant. her spiste vi frokost. Vi havde nu et spaendende besoeg i Kejserpaladset. Kejserpaladset blev delvist ødelagt under Tet-offensiven i 1968, men er nu næsten helt restaureret.
Kejserpaladset

Klik på nedenstående billede og få et større billede.

Anh er nu kommet til saa han viste rundt. Efter besoeget, koerte vi tilbage til hotellet, nogle slappede af, andre koerte til det store lokale marked. Kl 19.45 koerer vi til vores specielle restaurant. Vi blev alle klaedt ud i mandarintoej, der blev valgt en konge og en dronning som sad til hoejbords, der blev taget mange billeder.
Nha og Henning i mandarintøj

Jeg tror alle blev maette efter 11 retter. Vi skal meget tidligt op i morgen, vi har et stort program. Alle gik tidligt i seng.

Lørdag 26/3

Afgang fra hotellet kl. 6.30, hvor vi cyklede ned til baaden. Vi var 17 personer - 8 danskere og 9 vietnamesere. Vi havde en dejlig stor baad, saa der var masser af plads til at gaa rundt paa baaden og til at sidde ude foran og nyde solen og udsigten.
Foerste stop var en meget smuk pagode (Tien Mu) liggende ned til Duftenes Flod. Denne pagode er beroemt fordi en munk i 1963 herfra koerte til Saigon i sin bil. Derefter steg han ud af bilen og satte ild til sig selv og braendte sig ihjel i protest mod tilstandende i Vietnam i den periode. Idag er det et meget fredfyldt sted i meget smukke omgivelser. Tien Mu blev blev bygget af fyrst Nguyen Hoang(1524-1613).Man kan sidde paa en baenk og meditere, og mere fredfyldt kan det naesten ikke blive!
Tien Mu pagoden

Klik på nedenstående billede og få et større billede.

Vi sejlede derefter videre i en times tid og kom derefter til Ming Mang mausoleet. Det blev påbegyndt 1840 et år før Ming Mangs død og fuldført 1843.
Ming Mang mausoleet

Dette er placeret i en smuk park, hvor man kan tilbringe mange timer. Vi havde ikke saa meget tid saa noget af den blev brugt paa en elefanttur, hvor jeg gav Chau og Anh en tur til deres store begejstring.

Klik på nedenstående billede til venstre og få et større billede.
Chau, Anh og Henning på en elefant Chau, Anh og Henning på en elefant

Chau syntes ligeledes det var en spaendende oplevelse at gaa rundt om hele mausoleet. Derefter sejlede vi over floden og naeste stop var Kai Diem mausoleet. Det blev fuldført 1931. Mere end noget andet ligner det et europæisk slot, hvis arkitektur er en blanding af øst og vest. Den er lavet af jernbeton.
Khai Dinhs mausoleet

Klik på nedenstående billede og få et større billede.

Her skulle alle cykler af, da der er ca. 3 km dertil. Dette mausoleum er en blanding af europaeisk og asiatisk arkitektur. Stilen er mere raa og udsmykningen paa stenene er anderledes en hvad vi ellers ofte ser. Der er mange trapper foer man naar toppen. Herefter cyklede vi tilbage til baaden, og satte efter frokost ombord dem af som hellere ville dase end at cykle hjem. Turen var ca. 10 km lang langs floden...og tog noget kortere tid end vandvejen. Cykelholdet kom derfor foerst hjem og begyndte badeseancen paa vores ene vaerelse med vores bagage. Kl. 15 gik turen til banegården.
Vi havde lejet 4 cykeltaxaer til bagagen - alle vietnameserne fulgte os til banegaarden. De kunne ikke naa at vinke farvel til os, da de havde bestilt taxa hjem til Hoi An kl 1530, og vores tog var lidt forsinket. Men vinkene blev der virkelig ikke sparet paa...langs hele den 10 vogns lange perron vinkede og vinkede de. Der var dog lige et enkelt problem med Anh, idet han var meget behjaelpelig med at faa vores bagage med i toget, men naermest ikke naaede af da toget pludselig begyndte at koere. Han naaede dog i fin atletisk vietnamesisk stil at springe af...og vi saa ham vinke. Det betragter vi som et godt tegn.
Vi havde to kupeer ved siden af hinanden og alle var traette, men vi naaede dog liiige at dele en flaske rom og hygge lidt inden vi hoppede i koejerne.