Hoi An
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiSa Pa m.v.Mai ChauHanoi 2Halong BayHanoi 3

Lørdag 19/3
Efter en god nats søvn fik vi morgenmad i toget - nudelsuppe som alle kender. Vi fik snakket med mange forskellige passagerer og havde en hyggelig, afslappet formiddag. Kl. 1430 ankom vi til Da Nang - Nha stod klar med taxaen som kørte os direkte til Hoi An og Hay Yen Hotel, hvor vi blev festligt modtaget af hotellets personale og Than + hustru - vores egen lille vaskedame foran hotellet. Henning fik en stor buket blomstert og senere en flaske champagne.
Om aftenen havde vi stor fest med 32 deltagere, hvoraf 24 var vietnamesere. Efter Hennings velkomsttale, sang Mao og Anh spillede paa guitar.
Klik på nedenstående billede og få et større billede. Festen 19/3

Senere fortalte Anne Marie om H.C. Andersen og om hans 200 års fødselsdag. Poul og Marie havde skaffet Nattergalen på både engelsk og vietnamesisk og kopieret den med farvestrålende billeder. Anne Marie startede eventyret på vietnamesisk, men overlod det hurtigt til Thao, som læste hele eventyret op. Vi sluttede af med at danse Boogie-Woogie fra bordet til foyeren, hvor vi fik kaffe.

Søndag 20/3
Henning startede som sædvanlig med sin cykeltur til stranden sammen med cykeltaxamanden - Than. Desværre blev det regnvejr. Vi skulle have været til Phu Ninh Lake, men Moin havde glemt at orientere Si og Mao om det, så vi måtte finde på noget nyt. Vi valgte en lang cykeltur som Anh var vejviser på. Vi startede med at sejle med busbåd - vi sider forneden og knallerter og cykler er ovenpå. Det er en tur på 10 minutter og nedenunder møder vi mange Hoi An beboere, som tydeligvis snakker om os, gætter vores alder, rør ved den lyse hud og hvad vi ellers kan finde på. Efter sejlturen cyklede vi rundt og besøgte det træskæeri som Henning har besøgt de sidste 5 år og teglværket hvor han er kommet de sidste 2 år.
Henning medbragte billeder til teglværksarbejderne fra sidste år, hvilket de morede sig meget over!

Det regnede og nu begyndte vejen at blive noget fedtede og mudrede. Anh havde lidt svært ved at finde vej....måske fordi nogle af de intermistiske broer var væk. Broerne er lavet af bambus, der står på bunden, hvor knallerter kører over uden videre. Vi tog ca. 6 broer af denne type på turen, men vi trak dog cyklerne.
Broerne var lidt farlige at gå på...det fik vi syn for ved en af broerne hvor halvdelen af os var kommet over. Så kom der en vietnamesisk dame kørende med sin lille datter. Da der ikke var plads nok på broen, forcerer hun men skrider på motorcyklen lige ved starten af broen. Det fik den konsekvens at den lille datter bagpå faldt i vandet fra broen. 3 supermænd sprang straks til - Anh var den hurtigste i vandet, Villy kom lige efter, men måtte ofre blitzen på kameraet, der tilsyneladende ikke kunne klare vandgangen! Trods disse små udfordringer havde vi en god tur.
Efter frokost på en lækker restaurant ved havnepromaden tog vi tilbage til vores hotel og blev vasket...det trængte vi vist alle til. Kl. 1530 besøgte vi Thao, Phi og MiMi, hvor vi skulle se deres lille søn Kohi, som nu er 1 måned og 12 dage.
Klik på nedenstående billede og få et billede mere med Thao
Thao med sin mand Phi

Thao med søn ,MiMi og Jesper

Thao inviterer os til frokost dagen efter på en speciel vietnamesisk restaurant. Middagen om aftenen foregik hos Si.
Klik på nedenstående billede og få et større billede I Si's hjem

Marianne og Jesper tog på marked og bandt en buket blomster til dem. Vi sad i underetagen af deres meget flotte hus. Menuen bestod af masser af mad - pate, springrolls med friske rejer og grøntsager, dampet fisk og meget mere.
Derefter gik vi ovenpå til te, frugt...og vi spiste alle godt..specielt mangoen var der nogen der gjorde særligt indhug i. Vi gjorde alt hvad vi kunne for at synge og fuldte med så godt vi kunne, men kunne langt fra nå vietnamesernes niveau.
Nha var inviteret og sang en smuk sang.
Nha og Henning

Det var Mao der trak det store læs. Anh spillede. Hjemme på hotellet fik vi en rom og cola.

Mandag 21/3
Igen cykeltaxa til stranden kl 6. Denne gang var Erik, AM, Louise og Villy også morgenfriske. De har fået smag for det - de vil afsted hver dag.
Efter morgenmad tog vi med bil til Village of Hope, som er en skole for forældreløse, handicappede og døve. Her går Chau, Luu' datter, som er 10 år og bor på skolen. 75 % af børnene har sponsorer.
Chau i Village of hope

Vi fulgte undervisningen, så sovesalen, spisesalen, hvir vi sammen med børnene fik mad. På turen havde vi Nha og Chaus mor, Luu, med. Marianne og Jesper fik kontakt til en dreng på 10 år, som er hørehæmmet og netop var ankommet til skolen. Vi mødte op til Thaos tilbud om frokost og fik utrolig lækker mad - selvlavede ruller med rispandekager, kødspyd og friske grøntsager.
Derefter var alle utålmodige (og svedende) efter at nå stranden. Henning havde en del problemer med det næste sæt togbilletter...men nåede dog også stranden efter et par timer. Middag hos Lien, som dog ikke havde det så godt, da hendes far er død for kort tid siden. Traditionen er at man ikke spiser i 59 dage...man får blot vand og den nødvendige mængde føde. Alligevel havde hun forberedt lækker Hoi An middag til os med White Roses og Cao Lao. Vi sluttede dagen af med en drink ved havnen inden vi hoppede i seng.

Det var en meget smuk tur skønt regnen. Vi så vandbøfler, masser af rismarker, små børn fra husene, der råbte 'Hello' hver gang vi kørte forbi.

Tirsdag 22/3
Vi startede kl 9, med en cykeltur i Hoi An. Først besøgte vi Luu's skole, hun var ikke selv tilstede, men vi fik et festligt øjeblik med børnene som sang for os, vi sang også for dem. Vi var der kun i 10 min. for ikke at forstyrre for meget. Vi cyklede rundt på de små veje. Som formiddagspause endte vi på restaurant Rose, som er et godt spisested. Dronning Margrete og prins Henrik samt de to prinser besøgte stedet i 1996. Restauranten er meget lille 4 x 4 meter. Nu skulle vi finde Bic's adresse, vi fandt også huset men der var ingen hjemme. Huset har tidligere været beboet af Mao, som er Bic's far. Vi kørte ud til Mao's nye hjem, hvor vi telefonerede til Bic. Mao's kone og søn kørte med os tilbage til Bic's hus. De havde en nøgle. Vi blev bænket omkring et bord og der blev budt på vand. Pludselig kom Mao og Si, og lidt efter kom Bic, som ejede huset. Der var et spændende Rispandekagebageri ved siden af, der måtte vi ind og fotografere. Si syntes vi skulle se et af hans produktionssteder, hvor han lavede teglsten. Han demostrerede hvordan. Vi gik tilbage til huset, hvor vi blev budt på en større frokost. Her var masser af sodavand og øl, samt rigtig god mad. Der blev spillet europaisk musik under måltidet, bagefter lagde Mao ud med at synge kareoke, så blev det vores tur. Anne Marie, Louise og Henning lagde for, resten var backinggruppe. Bic og Mao's kone gav også et par numre. Vi kørte tilbage til hotellet, herefter kørte de fleste til stranden, Henning skulle foretage nogle indkøb til vores videre fremfærd til Hue og Hanoi. På vores tur til Hue bliver vi 18 personer, vi skal have en stor bus.
i Nha's hjem

Vi spiste middag hos Nha, Marianne havde sørget for blomster. Som tidligere år var der dækket op med danske flag. Nha tog imod os i en smuk kjole og bød på megen lækker mad. vi sluttede af med at synge. Nha sang en smuk sang. Vi sluttede aftenen af med rom og cola.

Onsdag 23/3
I dag gælder det Marmorbjerget i DaNang. Det vil sige, nogle ville hellere noget andet. Så det blev en lille flok på fem, Anne Marie, Louse, Erik, Anh og Henning.
Cykeltur til Marmorbjerget

Marmorbjerget

Vi havde Tan som guide, da det er første gang vi kører denne tur, ved vi ikke præcis hvor lang den er. Landevejen er 32 - 35 km, strandvejen er lidt kortere.
Tan er cykeltaxamand, det er ham jeg kører til stranden hver morgen. Det var en fin vej og der var ikke så langt som vi havde regnet med. Vi parkerede cyklerne ved et sten/marmor huggeri. Der var stejle trin opad. Først kom vi op til en pagode, vi ser en kæmpe grotte, hvor der er bedesteder. Vi gik højere op og nød udsigten til "Kinastranden". Hvis det havde været klar vejr, ville vi have kunnet se til Hoi An. På vej ned af bjerget besøgte vi tårnpagoden. Vi gav os lidt tid til at se nogle stenhuggere i arbejde. Nu var det tid til frokost som vi indtog på en strand. I starten af hjemturen var der nogle misforståelser, som blev klaret efter 40 minutters fejlkørsel. Strandvejen er ca 10 - 15 km kortere.

Da vi var på hotellet trængte vi alle til et bad. Jesper, Marianne, Louise, Villy og Gunhild valgte at bruge dagen på en rigtig dejlig byvandring i Hoi An's gamle bydel. Den smukke gamle del af byen er en en attraktion i sig selv med alle de smukke historiske bygninger. Bl.a. den gamle japanske bro, der er Hoi An's vartegn..
Hoi An's vartegn: Den japanske Bro

Her findes også et væld af spændende restauranter og mange indbydende forretninger. Efter at have besøgt flere af de historike huse/museer spiste vi frokost på en dejlig restaurant lige ud til vandet. Da det blev for varmt kørte vi til hotellet for at skifte til badetøj, hvor efter vi cyklede ud til stranden, hvor Henning og de andre senere stødte til.
I aften skal vi spise hos Luu og Hung, en meget fattig familie. Lue havde gjort meget for at vi skulle føle os hjemme. En luksusmiddag set med hendes øjne. Vi sluttede dagen med champagne og rom og cola.
Klik på nedenstående billede og få et større billede. Luu, Chau og Henning

Torsdag 24/3
Vi har lejet en båd, hvor vi har cyklerne med. Påstigningen af båden var lidt besværlig. Båden kunne ikke gå helt ind til breden. Vi måtte bære cyklerne ud i floden til båden. Vi sejlede rundt mellem øerne i en time og end ved et keramikværksted. Det har eksisteret mange hundrede år. Vi havde en guide til at vise os rundt i landsbyen. Vi cyklede tilbage til Hoi An, hvor vi alle spiste frokost. Derefter havde vi forskellige gøremål. I aften skal vi spise ved vores syerske. Det blev igen et fæstligt måltid, med mange retter og god stemning. Aftenen sluttede med rom og cola. Nu er vores besøg slut her i Hoi An. Dog ikke helt, vi tager en del personer med til Hue. Sy, Mao,Dien,Lue,Chau,Nha, hendes søster og mand. Vi skal gøre status over Hoi An. Vi har spist med så mange venner og købt så meget tøj.
Prøver tøj

Jeg tror det har været en stor oplevelse, helt anderledes end andre steder vi kommer. Nu venter der helt andre oplevelser, når vi når Hue i morgen. Hoi An er måske den hyggeligste af alle byer i Vietnam. Her føler man sig godt tilpas.