Sa Pa m.v.
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiSa Pa m.v.Mai ChauHanoi 2Halong BayHanoi 3

Fredag 1/4

Hotellet havde vaeret venlig at stille lidt morgenmad frem til kl 04.30. Vi koerte fra hotellet kl 05.00. Undervejs fik vi vietnamesisk morgenmad, det er der mere indhold i, end hvidt broed. Vi koerte mange km langs den roede flod. Det var en ny rute Khao havde lagt, meget smuk. Efter frokost begyndte landskabet at blive mere bjergrigt. De sidste 10 km til Lao Cai, som er greansen til Kina koerte vi langs floden som danner greansen til Kina. Vi var tidligt fremme i SaPa, kl 16,00. Det er en time hurtigere end vi plejer. Hotellet vi bor paa hedder Lotus. Det er det bedste vi har boet paa endnu. Jeg kunne desvaerre ikke finde Sho, som er Sort Mong.
Sort Mong

Klik på nedenstående billede og få et større billede.

Det gør jeg i morgen. Vi skal ud og spise paa Restaurant Mimose, vi fik hot Pot, mange ville lave det naar de kom hjem. Vi sluttede med rom og whisky paa hotellets terrasse.

Lørdag 2/4

Vi kan nu konstatere at vejret ikke helt er med os. Vi haabede paa sol og hoejt vejr men kan kun se dis og regntaage. Vi er koert til en roed dsao landsby. Vi kunne fornemme at det ville have vaeret en helt speciel og flot oplevelse at kigge os omking mens vi gik fra bussen til landsbyen, men dels var det meget taaget og det regnede og dels var der mange dzaukvinder omkring os med velvillige paraplyer saa det var svaert at se noget som helst.
Landskab i Sa Pa

Louise havde hele tiden fuld service paa med en paraply over hovedet saa hun tror at udsigten er ternet. Der er problemer med netop denne stamme i Vietnam idet de er nomader og vandrer fra sted til sted i bjergene i Laos, Vietnam og Kina.Myndighederne proever paa at holde fast i dem saa boernene kan blive uddannet og de har mere styr paa hvor folk bor. Vi fik taget mange billeder af de roede dzauer
og besoegt deres hjem, hvor alle bor sammen med et ildsted i den ene side af huset. Rød Dzaoer

Det var svaert at undgaa at koebe noget som vi ikke faar brug for senere.
Efter frokost besoegte vi de sorte mongher. Det foregik ved at vandre forbi markedet og nedad bjerget mod vandfaldet neden for bakken, Vi skal besoege en cat cat landsby. Vejret er stadig skyet og det drypper engang i mellem.
Efter vandfaldet var der en kraftig opstigning og derefter gik det paa motorcykel opad bakken og hjem igen med fuld fart. Vi endte paa markedet hvor folk delte sig op og gik forskellige steder hen. Erik blev klippet paa trappen ved den kendte frisoer og det ser rigtig godt ud selv haarene paa oererne blev klippet af.
Klik på nedenstående billede og få et større billede. I Sa Pa

Vi havde meget sjov paa det etniske marked med de forskellige handlende og fik lov at proeve meget af deres toej. Vi er dog nogle der er helt enige om at det er paenest paa de lokale beboere.
Lige da vi var ved at forlade hotellet for at gaa ud og spise syntes vi det loed som om det tordnede og ganske rigtigt. Det tordnede og regnede hele aftenen for fulde droen med bulder og brag og fortsatte det meste af natten. Guiden sagde at den tunge regn kunne faa skyerne og taagen til at forsvinde saa det haabede vi paa - men nej desvaerre - naeste morgen var det lige saa taaget og overskyet som dagen foer. Saa udsigten maatte vi koebe paa postkort.
Det beroemte Loving Market druknede i regn og vi maatte noejes med Whisky paa terrassen med torden og lynild som baggrundsmusik.
Alt i alt er Sa Pa et interessant sted at besoege og det kunne vaere spaendende at komme tilbage igen og se udsigten.

Søndag 3/4

Naeste morgen koerte vi fra Sa Pa kl 9 om morgenen. Vi troede at vi skulle videre ved at koere nedad bjerget men det var ikke tilfaeldet.Det var taaget og det gik helt op til 2047 meter over havets overflade og vi fik et billede paa det hoejeste sted hvor der er placeret en vej i Vietnam. Vi passerede Vietnams hoejeste vandfald som var utroligt smukt det hedder silver fordi det i solskin ser ud som soelv. Det er et meget oede omraade men meget smukt med variation hele tiden.Det var bjergkoersel det meste af dagen med besoeg paa 2 etniske markeder undervejs og moedte mange forskellige stammer. Vi fulgte Dao floden det meste af dagen. Vi naaede nu til Lai Chau som er en lille landsby og hotellet placeret lidt afsiden og opbygget som en lodge. Det triste ved den er at den forsvinder under vand i loebet af de naeste par aar idet der bygges en daemning i naerheden.
Sort Dzaoer

Befolkningen flyttes til en by 30 km vaek - det maa vaere en speciel og maerkelig oplevelse for dem. Vi gik en rundtur i byen inden aften for at faa benene rettet lidt ud og faa foelelsen tilbage igen. Paa denne tur fik Henning oeje paa en flaske champagne som han straks koebte og for 20 kr og den blev drukket uden problemer samme aften og smagte som muscatvin.

Mandag 4/4

kl.8.30 tog vi afsked med Lau Chai som vi nok aldrig ser igen. Det er stadig diset og taaget. Der er nu 140 km til Dien Bien Phu. Igen bjergtur med mange store kloefter undervejs. Det kraever en god chauffoer og der er meget oede - det er ikke mange turister der kommer forbi eller som vi moeder. Vi moeder stadig mest mong folk og denne gang er det roed mong. Vi har nu baade set sort, roed og hvid mong paa vores tur men ogsaa sort thai.
H.Mong folket
Inden frokost skulle der afvikles et bryllup paa hotellet med 600 gaester. Vi stod udenfor og kiggede paa. Det var spaendende. Efter at have spist forkost paa vores hotel koerte vi til et museum som fortalte om vietnamesernes slag med franskmaendene i 1954 hvor franskmaendene maatte sige farvel til 100 aars kolonistyre. Det var et dramatisk slag naer graensen til Laos som paa museet blev vist i baade lyd og billeder til stor glaede for de maend vi havde med paa turen.
Skyttegrave fra det berømte slag.

Vi saa derefter skyttegravene og nogle af de bakker der havde vaeret afgoerende for slagets forloeb. Slaget varede 39 dage og viser vietnamesernes utraettelige kamp og vedholdenhed idet de slaebte alt udstyret frem paa cykler mens franskmaendene havde meget mere avanceret udstyr.
I 2004 fejrede vietnameserne sejren med stor festivitas. Inden sengetid fik vi middag paa hotellet inden bussen igen koerer videre til naeste stop.

Tirsdag 5/4

Vi koerte fra det historiske Dien Bien Phu til Son La, ca 150 km kl 08.30. Igen en utrolig smuk tur, en meget oede tur med meget bjergkoersel i store hoejder. Det var meget taaget paa de hoejest beliggende steder. Jeg tror vi koerte over 20 km med en sigtbarhed paa ca 5 m. Da vi kom ned paa omkring ca 1200 m var sigtbarheden stoerre. Der var lange perioder hvor vi ingen biler eller mennesker saa. Naar vi saa mennesker var det mest Sort Thai'er. Vi besoegte to markeder og saa flere landsbyer. Der var enkelte Khu Mong folk. Son La er en by som lever i dvale. Men naar det store kraftvaerk kommer bliver den endnu stoerre. Efter frokost, saa vi et gammelt fransk faengsel og et etnisk museum. Vi lavede en lille vandretur i byen, en vietnamesisk by uden besoeg af turister. Der bor ca 50.000 mennesker, men det lykkedes os alligevel ikke at finde en ordentlig restaurant, saa det blev til middag paa hotellet. Vi sluttede paa vaerelset med en lille whisky.