Cambodia og Vietnam 2005-2
ContentsCambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauSa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

Henning har planlagt og guider turen til Cambodia og Vietnam 09.09.2005 - 12.10.2005 og udnytter kontakter fra tidligere besøg i Cambodia/Vietnam. Deltagerne er på billedet øverst fra venstre Christian, Anh, Birthe A., Poul Erik og Henning. Forneden Birthe V., Poul ,Jonna, Ingelise og Ebba.
Gruppen 2005
Facts about Vietnam
Facts about Cambodia
Takt og tone i Vietnam
Fang dragen med musen og få fakta om Vietnam
Video fra Vietnam
Vietnam news
Facts about 54 ethncic minorities
Vietnam maps
Danish Vietnamese society

CAMBODIA OG VIETNAM 09/9 - 12/10 2005.
€ Det er 95 % sikkert.
* Det vil også ske, måske ikke på det tidspunkt i programmet som skrevet.

Fredag 09/9

Vi flyver fra Billund.

Lørdag 10/9

€Vi ankommer til Bangkok. Vi flyver fra Bangkok til Cambodia Siem Reap, ankommer og taxa venter. Vi kører til vores hotel, får vores værelser. De som har lyst går til "blind massage". "Blind massage" er massage givet af blinde personer. Jeg viser det lokale marked. Middag på torvet kl. ca. 20.00. Vi skal meget tidligt op næste dag!

Søndag 11/9

€Afgang fra hotellet kl. 5.00 til Angkor. Jeg løser turpas. Efter at have set solopgangen i Angkor spiser vi morgenmad i Angkor. Vi har vores bil til rådighed, så vi kører fra sted til sted. Vi koncentrerer os om fire steder. Angkor Wat, Bayon, kongepaladset Angkor Thom, Ta Prahm. Det er bedre at koncentrere sig om få steder. Angkor er utrolig stort 20 x 20 km. Vi spiser frokost i Angkor. Jeg regner med, vi er ved hotellet kl. 15.00, middag kl. 20.00 i byen. Der er mulighed for blind massage før middag.

Mandag 12/9

€Vi kører med taxa til Ton Le Sap søen, sejler ud på søen. På vejen dertil kører vi gennem meget store lotus plantager. Vi spiser frokost på vores hotel. Vi spiser morgenmad kl. 7.30, kører kl. 8.00. Efter frokost skal vi forlade vores værelser. Vi tager en Totto taxa. Det er en motorcykel med en lille 2-personers vogn efter. Vi tager til en spændende pagode opført til minde om ofrene efter "De røde Kmerer". Vi kører tilbage til hotel. Vi kører til lufthavnen kl. 16.45. Vi flyver kl. 18.25 til Ho Chi Minh City, ankomst kl. 19.25. Vi bliver indlogeret på Hotel Bong Sen ca. kl. 21.00.

Tirsdag 13/9

€Afgang på tur kl. 7.00. Vi besøger først Cu Chi tunnellerne bygget af Vietcong. De første bygget under franskmændenes besættelse. Under amerikanerne blev de udbygget og gjort mere end dobbelt så store. Man mener, der er ca. 250 km tunneller. Vi skal videre for at se den religiøse sekt Cao Dai. Vi skal være der kl. 12.00. På dette tidspunkt starter processionen, varer 1 time. Men vi skulle gerne være på plads, når præsterne kommer ind. Vi spiser frokost derude. Jeg glemte helt at fortælle, at Thu Ha tager med os. Jeg sponsorerer hende. Hun arbejdede på en keramik fabrik i Dong Trueu 80 km nordvest for Ha Noi. Hun skulle tjene penge til sine studier. Hun har læst til børnehavelærer. Nu bor hun i Saigon hos sin tante. Vi besøger hendes hjem på hjemvejen. Vi får et værelse stillet til rådighed af hotellet Bong Sen til at tage bad, inden vi spiser på hotellet kl. 20.00.

Onsdag 14/9

€ThuHa viser os rundt i Saigon. Vi kører fra hotellet kl. 22.00. Toget kører kl. 23.00 til Da Nang. Vi har 1. klasses sovevogn. Vi får morgenmad/frokost i toget. Ankomst Da Nang kl. ca. 13.00.

Torsdag 15/9

€Da Nang. Her står Nha og venter på os. Vi kører først til marmorbjerget, mange trapper. Vi ser en pagode bygget af kejser Ming Mang. Vi ser hans mausolæum i Hue senere. Hvis der er nogle meget ambitiøse, kan vi stige op gennem bjerget. Der er en fantastisk udsigt. Men besværligt. Hvis nogle vil med, går jeg med. Vi kører nu til Hoi An, bliver indlogeret på Hay Yen. Vi spiser aftensmad på Dong An, en af de bedste restauranter i Hoi An. Ejeren Mao, ser vi mere til. Han og hans kone kommer til vores fest. Måske spiser Nha sammen med os. Hende ser vi også mere til.

Fredag 16/9

€Vi kører fra hotellet kl. 8.00 til Village of Hope, en skole for handicappede og forældreløse, næsten alle sponsorerede af udlændinge. Jeg sponsorerer Chau, 11 år. Vi overværer undervisningen. Måske bliver vi inviteret til at spise med. Vi kører tilbage til Hoi An, besøger en herre-dameskrædder. Jeg kører med til stranden. Vi cykler ca. 4 km. Alle har fået cykler om morgenen.

Lørdag 17/9

*Kl. 9.00 cykler vi ud til Luu's skole, bruger hele formiddagen på cykeltur. Jeg køber billetter til seværdigheder i Hoi Ans centrum. Middag hos Si eller Nha eller Li én eller Luu.

Søndag 18/9

*Vi cykler kl. ca. 9.00 fra hotellet ned til en high speedbåd med plads til 22. Vi skal til Camp Island. Det er en ø ud for Hoi An, ca. 20 km ude. Der er en meget venlig befolkning, som meget sjældent ser turister. De bor på den nordlige del. Vi går gennem byen, hilser på dem, tager billeder. Det er meget spændende at komme der. Det er som at komme til et sted, hvor man aldrig har set turister. Man er meget velkommen. Vi har nok en 6-7 vietnamesere med på båden. De er taget med for vores skyld. Efter at have gået rundt i byen et stykke tid, går vi ombord i vores båd. Sejler hen til en uberørt strand på sydsiden af øen. Vi føler os som Robinson Kruso. Vilde bananer, en strand kun for os, vi bader, spiser frokost, synger og har det dejligt, en stor oplevelse. Når vihar fået nok, sejler vi hjem til Hoi An. Middag hos Si, Luu, Nha, Le én.

Mandag 19/9

*Cykeltur. Vore vietnamesiske venner tager os med på en cykeltur. Det er dejligt ikke at spekulere på, hvor vi er eller have ansvaret. Frokost på Dong An. Husk, vi har billetter til 5 seværdigheder, eller strand, prøve tøj, eller gøre noget helt andet. Middag hos Si, Luu, Li én, Nha.

Tirsdag 20/9

*Bådtur med Thao. Vi besøger et træskæreri på en ø. Jeg har købt havemøbler der sidste år. Jeg kan fortælle om omkostningerne. Vi besøger også en keramiklandsby. Efter besøg cykler vi til Hoi An, vi har cykler med på båden. Thao finder et godt sted, vi kan spise. Over middag kan vi tage på stranden, se på byen med seværdigheder, eller prøve tøj, men husk at afhente bestilt tøj. Vi tager til Hue næste morgen. Middag hos Si, Luu, Li én, Nha.

Onsdag 21/9

€Vi tager fra Hay Yen hotel og Hoi An kl. 7.30. Vi skal til Hue. Der er mange for at tage afsked med os. Vi har mange venner i Hoi An. Der er mange, der vil sige, kunne vi bare blive 5 dage mere. Nu er gruppen blevet til 10 personer. Nha følger med os til Hue. Vi kører over Ha Van passet efter at have passeret Da Nang, en meget smuk tur. Vi er i Hue kl. ca. 11.28. Vi bliver indkvarteret i 5. Le Laye, ligger lige ud til Duftenes flod. Jeg sørger for cykler. Kl. 13.00 cykler vi fra hotellet, vi cykler til en restaurant, hvor vi betjenes af døve, anbefalet af "Lonely Planet". Efter frokost cykler vi først til Kejserpaladset, det er under rekonstruktion, blev meget ødelagt under krigen. Derefter cykler vi til det store marked. Her bliver vi så længe, vi har lyst. Vi cykler hjem til hotel 5. Le Laye, når vi har lyst. Kl. 19.15 går vi ud at spise. Der er bestilt bord.

Torsdag 22/9
€Vi skal på bådtur på Duftenes flod kl. 7.00. Vi cykler ned til båden. Der er 5 minutters cykeltur. Vi sejler først til Ten Mu pagoden, en meget berømt pagode, derefter til Ming Mang mausolæet, derefter over floden, cyklerne af, vi cykler til Kai Diem mausolæet ca. 2 km. Efter besøg her tilbage til båden. Cyklerne bliver på land. Vi sejler ud midt i floden, kaster anker og spiser frokost. Efter frokost sejler vi ind til land. Vi har nu 2 muligheder. Vi kan tage båden tilbage, eller vi kan cykle tilbage ca. 12 km. Dem som kommer først får nøglen til det rum, hvori vi kan bade en efter en. Kl. 16.00 har vi fire cykeltaxa til vores bagage. Der er 400 meter til banegården. Toget kører kl. 17.22 til Ha Noi. Hue, Sy og Anh tager med til Ha Noi. Vi har nu en lang togtur foran os til Ha Noi. Vi er i Ha Noi mellem 05.00 og 06.00 om morgenen.

Fredag 23/9

€Vi er i hovedstaden Ha Noi, vi kommer så tidligt til hotellet, det er muligt, vi ikke kan få alle værelser. Vi mødes kl. 12.00. Vi spiser frokost på Little Ha Noi. Jeg har bestilt cykler til alle efter frokost, rundtur i Ha Noi. Middag ved Vestsøen. Kaffe ved Hoa Kim søen eller andet.

Lørdag 24/9

€Vi cykler til Ho Chi Min mausolæet kl. 08.00, ser parken. Der er altid mange mennesker ved mausolæet. Derefter besøger vi Litteraturmuseet "Det gamle Universitet". Frokost på Little Hanoi. Vi mødes kl. ? Vi skal i vandteateret. Kl. 19.30 går vi til en meget fin restaurant ved Hoa Kim søen. Kaffe på en tagrestaurant.

Søndag 25/9

€Vi skal til Mai Chau. Vi kører kl. 07.00 om morgenen. Kufferterne skal i receptionen. Vi har pakket en lille taske eller nogle plasticposer. Vi skal forlade værelserne. Vi er væk i 4 dage. Der skal huskes lommelygte, regnslag, sleeping bag + personlige ting. Vi har cykler med fra Ha Noi. Først besøger vi en silkefabrik. Vi kører gennem Hoa Binh, byen med det store kraftværk. Vi skulle være fremme i byen Ban Lack ca. kl. 12.15. Her bliver vi indkvarteret i Hvid Thai hytterne. Der er frokost efter indkvarteringen. Vi laver nu en rundtur i de to byer, som hænger sammen. Middag kl. 20.00 på gårdspladsen.

Mandag 26/9
€Vi cykler ud og besøger en skole, der er ca. 10 km. Vores bil tager gaver med. Jeg tror ikke, vi kan have det på cyklerne. Efter skolen cykler vi hjem. Frokost kl.12.30. Ca. kl. 14.00 cykler vi rundt mellem rismarker, ser mange små landsbyer. Middag kl. ca. 20.00.

Tirsdag 27/9

€Vi besøger en børnehave i Ban Lack kl. 08.00. Vi har lidt gaver med. Vi kører nu ca. 14 km vestpå på cykler til en lille landsby. Her lejer vi både, sejler ca. 1 time, kører så igen tilbage til vore Hvid Thai værter. Vi spiser frokost ca. kl. 13.00 Der er en mulighed mere. Vi har en bil, som kan køre os ud til landsbyen, hvor vi går ombord i bådene. Kl. 15.00 tager vi den sidste cykeltur i Mai Chau, rundt i rismarkerne og landsbyerne. De fleste landsbyer er Hvid Thai, der kan også være Dzau. Middag kl. 19.30. Efter middagen vil landsbyens damer danse for os. Der er også musik til. Vi må komme med et nummer. Jeg har et forslag.

Onsdag 28/9
€Vi tager fra Ban Lack, Mai Chau kl. 8.00 om morgenen til Ha Noi. Når vi kører gennem Hoa Binh besøger vi kraftværket. Det er den Sorte Flod, der er dæmmet op. Vi går ikke ind i kraftværket. Frokost i Hoa Binh. Vi er i Ha Noi ca. kl. 15.00. Middag i byen.

Torsdag 29/9

*Vi cykler Vestsøen rundt. Det er den store sø. Besøger en kendt pagode. Thang inviterer os sikkert på en større frokost. Vi tager en taxa ud til hans hjem. Om aftenen kører vi i taxa til en slangerestaurant. Vi har vores guide Khao med. Det er spændende at spise slanger og drikke slangesnaps. Husk næste morgen tidlig op!!!

Fredag 30/9

€Kører fra hotellet kl. 05.00 om morgenen, samme procedure som til Mai Chau. Kufferterne ned i receptionen. En lille taske til 5 dage eller plasticposer. Regnslag, en trøje, lygte og personlige ting. Hotellet har sat lidt mad frem til os, resten må vi tage undervejs. Vi skal til Sa Pa - Bac Ha. Der er 10 timers kørsel, 400 km, så det er en lang tur, men en smuk tur. Sa Pa ligger tæt på den kinesiske grænse. Vi kommer til at køre ca. 10 km langs den kinesiske grænse. Vi laver et fotostop. Vi kører gennem byen Loa Cai, der også er provinsens navn, nu går det opad til Sa Pa. Vi er fremme ca. kl. 16.30. Der er mange etniske minoriteter, specielt Rød Dzau og Sort Mung. Sa Pa har i 2003 haft 100 års jubilæum. En ung student Tue, som går på universitetet i Ha Noi, har forklaret, at Sa Pa er et af Vietnams mest specielle steder. Tue tager med til Sa Pa. Der er romantik i luften for unge mennesker, især lørdag aften. Vi er der lørdag aften. På pladsen foran kirken siger man, her er "loving market". Tue siger også, i Sa Pa har vi fire årstider på en dag: morgen/ formiddag = forår, middag = sommer, sen eftermiddag = efterår, nat = vinter. Nu skal man ikke tænke på vores temperaturer. Lad mig tage et gæt. Morgen ca. 16º, middag ca. 23º, sen eftermiddag ca. 19º, nat efter kl. 24.00 ca. 13-16º. Middag i byen på Mimose restaurant.

Lørdag 1/10

€Vi kører fra hotellet kl. 8.30, vi skal besøge en Rød Dzau landsby, kørsel 20 minutter. Frokost i byen. Efter frokost besøger vi en Sort Mung landsby. Vi går ned gennem en slugt. Efter besøg i nogle huse ender vi ved et vandfald. Herfra er der en brat opstigning på trapper. Vi tager det stille og roligt. Vi går på tværs og en lille nedstigning. Vi kommer frem til et lille udsalgssted, øl, sodavand. Nu er der en kraftig opstigning, 4 km!!! Rolig, jeg har bestilt 8 motorcykler, som kører op op til Sa Pa. Middag i byen. Efter middagen vandrer vi hver især rundt i byen. Næste morgen kører vi til Bac Ha.

Søndag 2/10

€Det er meget vigtigt, at vi kommer tidligt afsted. Vi skal nå Bac Ha i god tid. Her er det nordlige Vietnams største marked. Starter kl. 06.00 og slutter kl.13-14.00. Hav nok af film med. Det er igen etniske minoriteter, der er flest af. De to største grupper, H. Mong - Flower Mong, der er ikke meget forskel, Bac Ha Dzau og en mindre gruppe Tay, ikke sort Thai eller hvid Thai, men Tay. Frokost på restaurant. Kl. 13.30 laver vi en lille bjergvandring. Vi besøger først en spillemand H. Mong, derefter et jernstøberi. Her smelter man jern, som man gjorde for 1000 år siden og støber det til landbrugsredskaber. Hvis der ikke skulle være gang i essen søndag, besøger vi det mandag. Middag i byen.

Mandag 3/10

€Alle turister tager tilbage til Ha Noi. Vi er de eneste. Vi starter kl. 7.30. Vi skal besøge 2 børnehaver og 2 skoler, derefter se en forfalden H. Mong kongebolig. Frokost i byen. Efter frokost tager vi en lille vandretur på den anden side af byen. Vi skal besøge en Tay familie. Middag i byen.

Tirsdag 4/10
Vi kører fra Bac Ha kl. 07.00. Der er lang kørsel til Ha Noi. Vi er i Ha Noi kl. 17.00. Middag i Ha Noi.

Onsdag 5/10

*Cykeltur i Ha Noi om formiddagen, frokost, indkøbsdag, middag i byen.

Torsdag 6/10

€Vi kører fra hotellet kl. 07.00. Samme måde som de to foregående gange, kuffert i receptionen. Vi skal til Ha Long Bay og Cat Ba. Familien Thang plejer at være med. Første stop bliver en tekstilfabrik, som er lavet for handicappede børn. Anden generation som har været udsat for USA's orangebombning. Derefter videre til Ha Long Bay. Vi spiser frokost i Ha Long Bay, derefter går vi ombord på vores båd til 40 personer, så der er plads nok. Der er kun os med. Vi laver stop ved 2 grotter, meget store. Der bliver også lavet et lille badestop. Cat Ba. Indkvartering ca. kl. 16.00. Hvis der er interesse for det, arrangerer jeg en lille havnerundfart i små både, ca. 4 i hver, varighed 1 time. Vi spiser i byen.

Fredag 7/10

*Kl. 8.00 laver vi en lille trekkingtur. Vi vandrer ca. 3-4 timer, sejler ud til en strand, bader og nyder det. Middag i byen.

Lørdag 8/10

€Vi forlader hotellet kl. 08.00, vi skal tilbage til Ha Noi. Vi sejler nu fra Cat Ba mod Ha Long Bay, der bliver 1 badestop undervejs. Frokost i Ha Long Bay. Vi kører nu mod Ha Noi, et stop ved en keramikfabrik. Her arbejder Thu Ha's mor og søster. Der kan købes keramik. Vi er i Ha Noi kl. 16.00. Middag i byen.

Søndag 9/10

€Vi skal i dag på en 1-dags tur til Phu Cu. Vi skal besøge en spændende familie. Far ingeniør Khue alder 53 år, mor Hang alder 48 år skoleleder gymnasium, speciale biologi og kemi, den ældste datter er journalist 27 år Thue, mellemste datter 25 år Huy, landsbyskolelærer, den yngste Hien 20 år går på universitetet i Ha Noi. Vi kører fra hotellet kl. 07.00 om morgenen. Der er 80 km til Phu Cu, kørsel 2 timer. Vi laver rundtur i byen med Khue som guide, naboer og familien laver en stor frokost til os.

Mandag 10/10

Vi bor hos familien Khue. Vi kører til Ninn Binh, sejler i små både, ser nogle flotte bjerge. Middag i Ha Noi.

Tirsdag 11/10

€Afrejse. Vi kører fra hotellet kl 06.45. Vi flyver til Bangkok og ankommer ca. 12.00. Herefter bytur i Bangkok og flyver fra Bangkok onsdag kl. 02.20.

Onsdag 12/10

€Vi ankommer til Amsterdam om formiddagen og kl. 13.30 flyver vi til Billund og er der ca. 14.30.