Hue
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauSa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

Onsdag 21/9
Afsked med Hoi An og Hai Yen. Det blev en festlig afsked. Næsten det halve Hoi An var mødt op for at hilse af. Sy, Vi, Mao, Dien, Boui, Thao, Phi, Moi, Mi Mi var i skole, Luu, Nha, cykeltaxamanden Tan og hans kone, direktøren for hotellet og alle i receptionen. Alle havde fået en t-shirt af hotellet. Boui , tøjdamen havde købt brød og mange bananer. En meget festlig afsked. Tuyen havde taget turen fra Da Nang for at sige farvel. Vejret var høj klar solskin. Turen gik til Hue via Da Nang og Hawanpasset. Her fik vi lidt at drikke og nød udsigten. Vi var i Hue kl. 11.30. Alle fik gode værelser, men dårlige cykler, så vi må takle det på en anden måde. Vi spiste som vi plejer frokost hos de døve. Herefter gik vi over til Kejserpaladset. Det er jo altid et storslået syn.
Kejserpaladset

Jeg optrådte som kejser og fandt en ung vietnameser som dronning.
Henning og en vietnameser som kejser og dronning

Festmiddag i Hue Poul er kejser og Jonna er dronning
Festmiddag i Hue. Poul og Jonna som kejser og dronning

3 sangpiger
Vi skulle også have været på markedet, men den store irritation med cyklerne gjorde at vi cyklede og gik hjem. Der kom nye cykler men stadig dårlige. Nu er alle gået op for at hvile sig og tage bad. Vi skal besøge en fin restaurant. V har valgt Kejser og dronning nemlog Jonna og Poul. Alle mødte op kl. 19.30. Til min og alles store overraskelse stod der nu 6 cykler, som kunne bruges. Vi cyklede til restauranten ca. 3 km. Det var en helt ny restaurant, der var blevet bygget. Vi fik alle tøj, så vi lignede folk fra det forrige århundrede. Poul og Jonna tog kejser og dronninge tøj på. Vi andre var mandariner. Der blev taget mange billeder. Det var et flot kejser par hævet 30 cm over vores bord. Det var et meget flot måltid og mange spændende retter serveret på en spændende måde. Efte de to første retter kom der 3 musikere og 3 sangerinder. De sang og spillede for os under hele måltidet. Vi cyklede fra restauranten i løftet stemning. Det blev Christian, som måtte lægge hus til ved den afsluttende drink. Alle fik noget af Ebbas rom. Der er stadig nok til togturen. I morgen kører vi fra hotellet kl. 07.14. Vi skal med en båd op sf Duftenes Flod. Det er også denne dag vi skal med tog til Hanoi. Sy støder til os på banegården.

Torsdag 22/9
Det er dagen vi skal med tog til Hanoi kl. 17.22. Men først har vi et stort program. Vi kører på cykel fra Hoa Hong Hotel kl. 07.15. Vi har aftalt afgang fra vores båd kl. 07.30. Vi har også denne gang en stor båd, så vi har god plads. Første stop Ten Mu Pagoden. Et meget fredfyldt sted. Det var fra denne Pagode, at en budist munk kørte i bil til Saigon. Han gik ud på pladsen foran Præsident Paladset i Saigon og overhædte sig med benzin og brændte til døde. Det var i 1963. En protest mod præsident Diem og hans broder. Præsidenten var imod budisterne, idet han selv var katolik. Denne demonstration fra munkens side medvirkede til Diems fald. De militære generaler i Sydvietnam afsatte ham ved et militærkup støttet af USA. Ten Mu pagoden har altid haft ry for progressive munke.
Ten Mu pagoden

Når man besøger Ten Mu Pagoden føler man sig hensat til en anden verden med stilhed og fred hviler over den. Den besøges af mange tusinder fra hele verden. Næste stop Ming Mang mausoleet. Det var Ming Mang, der byggede Pagoden på Marmorbjerget i Da Nang. Ming Mang mausoleet er placeret i en park. En meget stor park med store søer med lotus blomster. Der kommer mange turister. De fleste dog fra Vietnam.
Ming Mang mausoleet

Vi sejlede nu over floden. Vi cyklede derefter op til Kai Diem mausoleet. Et helt andet mausoleum. Ligger et stykke oppe af bjerget, ca. 3 km fra floden. Det er en stor stenmasse med masser af trapper. På toppen ligger selve mausoleet, hvor Kai Diem ligger. Det er meget flotte mosaiker og en god udsigt.
Khai Dinhs mausoleet

Nu gik turen tilbage til båden. Nogle ville sejle tilbage. De skulle have cyklern ombord. Andre cyklede hjem til Hue. Når vi går i land, er der flere muligheder. Man kan tage motorcykel op til Kai Diem. Det var der nogle der gjorde. Vi som cyklede kom ca. 1 time før hjem og tog bad først. Jeg bestilte 15 cykeltaxa, 4 til bagagen og 11 til os 9 danske og Sy og Anh. Toget var 1 1/2 time forsinket. Det passede godt, så vi kom først til hotellet kl. 07.00. Vi havde en dejlig togtur.