Hanoi
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauSa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

Onsdag 23/9
Ankomst til hotellet i Hanoi kl. 07.00. Vi kunne ikke få vore værelser før kl. 12.00, så jeg lejede 11 cykler. Men først skulle alle have morgenmad. Det var bedre cykler her end i Hue. Ikke gode men bedre. Jeg lavede en lille rundtur i Hanoi. Der er meget trafik, for nogle var det for meget, så vi må finde andre løsninger. Vi havde to stop undervejs. Var tilbage ved hotellet kl. 12.00. Der var 3 rum færdig og de sidste 1/2 time efter. Nu var det lunch tid. Vi gik til Little Hanoi. Et dejligt frokost sted. Thuy havde ventet ved banegården kl. 05.00, hvor vi skulle ankomme, men vi kom jo 1 1/2 time senere. Jeg håber, at vi støder ind i hende i morgen. Efter middagen havde alle forskellige gøremål. Jeg skulle have mange ting på plads, inden vore ture. Bestilte bord på en restaurant. Jeg havde sagt, at vi selv kunne tage rødvin med. Jeg troede, at jeg havde Thuy med, men hun var på universitetet. Jeg mente nok, at jeg kunne bestille uden hende, men det kunne jeg ikke. Der var for mange sprogvanskeligheder. Jeg gik over gaden og bestilte på en anden restaurant. Noget dyrere men med musik. Kl. 19.30 kørte vi til restauranten. Nogle i taxa, idet det ikke var dyrt. Andre kom per cykel. Sådan vil det bleve fremover, og det er også fint. Alle er tilfreds. Vi fik et festligt måltid med mange retter. Der var underholdning med mange indslag, sang, dans og modeopvisning. Jeg havde talt med Mai, så han viste hvilken restaurant, vi var på. Han dukkede også op med røde roser til alle. Ebbas cykel var punkteret, så det var godt, at han og 2 venner kom. De tog Ebba med tilbage til hotellet. Taxaen tog cyklen. Aftenen sluttede på Ingelises værelse. Vi fik øl og whisky, som Sy havde med. En festlig afslutning.

Torsdag 24/9
Vi skal besøge mausoleet for Ho Chi Minh.
Ho Chi Minh mausolæum
Moi fra Da Nang er med. Han havde sovet på hotellet hos Sy og Anh. Thuy kom kl. 08.00. Vi kørte kl. 8.30. Ebbas cykel var punkteret i går, så Thuy tog hende med.
Nogle var i taxa, andre cyklede. Taxaen kørte til vietnameserindgangen, men den skulle have kørt til den internationale indgang. Thue fandt dem og viste dem rundt. Vi mødtes udenfor Ho Chi Minh museeet. Alle så Ho Chi Mingh. Der er altid mange mennesker, som kommer fra hele Vietnam. Turisterne er i mindretal. mausoleet ligger i en flot park, hvor også hans bolig er.
Den en benede pagode

Den en benede pagode er bygget 1049 af kejser Ly Thai Tong. Pagoden ligner en lotusblomst og er en tak for at han fik en søn.

Vi kørte nu til det gamle Universitet, som er kaldt litteraturmuseet.
Litteraturmusæet

Der er mange stenskildpadder med en klogskabsteksrt skrevet på stentavle 1 * 1 1/2. Her kommer mange studenter og folk fra universitetet. Thue havde været der mange gange. Det bringervisdom, hvis man klapper skildpaddens hoved. Der er nok ca. 30 af dem. Der var 5 vietnamesere, som spillede på gamle instrumenter, alid et hyggeligt sted at besøge. Nu var det tid til frokost, som vi indtog forskellige steder. Jeg havde købt biletter til vandteatret til kl. 18.30. Forestillingen varede ca. 1 time. Thuy sad mellem Christian og mig. Hun levede fantastisk med i forestillingen og forklarede, hvad vi så. Ved nogle af sangene sang hun med. Det var fantastisk at opleve en sådan begejstring. Forestillingen sluttede kl. 19.30.
Vand dukketeatret

Her gik alle til restauranten undtagen mig. Jeg skulle på hotellet for at møde gæster fra Phu Cu. Khue, Tuyen, Hien og Huy.
Klik på billedet og få et billede mere.
Huy med familie

Tuyen lever i Hanoi og er broder til Hang, som er gift med Khue. De har tre døtre. Thu er journalist og Huy er skolelærer og Hien går på Universitetet i Hanoi. Vi var 17 til en meget flot middag. Der var orkester, som spillede for os. Lidt vesterlandsk men mest traditionel musik fra Vietnam. Maden var god og serveringen og dekorationen af maden var perfekt. Nogle ville hjem for at sove. Jeg og vietnameserne tog på cafe i bunden af søen.