Cambodia
Contents
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauSa Pa/Bac HaHanoi 2Halong BayHanoi 3

Fredag 9/9
Svanholm har nu hentet os alle, jeg som den sidste, stemningen er høj. Poul Erik delte dr. Nielsen ud i bussen. Tæt på Billund blev en af deltagerne (Grethe Pedersen) køresyg. Vi når til Billund, skal have Bordingkort til Amsterdam. Kufferterne skal til Siem Reap. Første problem. Der er kommet en ny ordning. De kan kun sendes til Bangkok, hvad så? Hvordan får vi så kufferterne? Det var vi meget spændt på. Damen i Billund fortalte kun, at de ville stå i Bangkok, ikke hvordan , vi fik dem videre. Men det måtte vi jo løse. Alle 10 fik tjekket ind og gik gennem securiti tjek. Vi fik en kop kaffe og en af deltagerne blev meget dårlig, kunne ikke stå på benene og pulsen faldt. Der blev tilkaldt en lufthavns ambulancemand. Efter lidt tid måtte vi konstatere, at deltageren ikke kunne fortsætte. Da sad vi i flyet og havde en ekstra kuffert med. Personalet på flyet blev tilkaldt, vi kunne jo ikke have, en ekstra kuffert i Bangkok. Det lykkedes os at få den stoppet. Vi tjekkede ind til Bangkok og fik en dejlig middag, samt senere natmad.

Lørdag 10/9
Vi er nu landet i Bangkok, hvad så med kufferterne. De ville jo køre rundt på rullebåndet. Vi prøvede at komme ud gennem paskontrollen forgæves. Så henvendte vi os i informationen, som sagde at vi skulle have fat i China Airlines. Tilbage igen, en venlig dame sagde, at vi skulle kontakte Bangkok Air. Vi var der ikke før kl. 6.00. Nu var klokken blevet 7.15. Vi gik til vores loungs. Kl. 9.00 fik vi vores Bordingpas og håber på, at det kunne løse vores kuffertproblem.. Det hele gik nemt og smertefrit. Dårlig information i Billund. Havde vi bare fået at vide der , hvordan vi skulle gøre, så havde vi ikke haft de spekulationer. I loungen skrev vi vores visa til Cambodia. Det var godt at vi ikke skulle sidde med det i flyet, der er ikke meget plads. Vi blev hentet af 2 taxaer. Var ved Mandalay In kl. 1.00. Bestilte en taxa til Angkor til kl. 5.00 eftermiddag. Vi ville se solnedgangen. Kl. 15.00 mødtes vi, vi skulle til 'blind massage'. Der var 5 brikse, da Christian ikke tog med. Poul og jeg sad over. Vi gik på markedet. Alle 5 der fik massage, syntes at det var godt. Det varede en time. Poul og jeg vil have det i morgen. Kl. 17.00 kørte vi til Angkor. Først måtte vi have vores turpas. Stedet hvor vi skulle se solnedgang hedder Non Bakain. En meget svær opstigning, som trak kræfterne ud af os. Men alle kom op. Da jeg var her første gang, var der 50 menesker. Det er 4 år siden. I dag er der flere end 1000 menesker. Det var blevet et tilløbsstykke. Vi så solen gå ned, et smukt syn. Kl. 19.30 kørte vi tilbage, blev sat af ved markedet, hvor vi fik mad på rigtig Cambodiansk vis. Aftenen sluttede på Mandalay Inn, hvor vi sluttede dagen med en whisky. Vi sad ude, temperaturen var faldet fra 38 grader til 27 grader. Det begyndte nu at regne, vi flyttede ind. Der var ikke gået mere end 10 min, før der rigtig kom troperegn. I morgen skal vi tidlig op. Vi kører til Angkor kl. 17.00 morgen. Nu er det solopgang.

Søndag 11/9
Vi kørte fra Mandalay Inn kl. 05.15. Første stop solopgang over Angkor Wat.
Angkor

Det havde regnet hele aftenen, den foregående dag, så vi kunne være skeptisk over om vi kunne se solen. Men det blev en solskinsdag. Vi så først solen 06.20, men et flot syn. Der blev taget mange billeder.
Solopgang over Angkor
Når folk kommer til disse arrangementer om morgenen og aftenen , er der fredfyldt ro. Mange menesker er i en euroforisk stemning. Morgen og aften er der flere tusinde med den samme indstilling. Efter at vi havde set solen, spiste vi morgenmad i Angkor. Næste stop Angkor Thom. Der er mange templer i Angkor Thom.
Hay Chhier og Henning
Den vigtigste er Bayon Templet. Her prøvede Christian at vælte et tempel. Jeg troer næsten at det lykkedes. Vores guide Hoy fortalte meget om det tempel med de mange ansigter.
En budda figur i Angkor wat
Vi så mange vægfriser, med Angkors historie. Vi kan efterhånden se på vægfriserne hvike folkeslag der var i krig med hinanden. Efter Bayon besøgte vi et tempel, hvor man er ved at restaurere det.
Henning ved Ta prom
Der bruges meget tid på det. Nu har man arbejdet på det i over 10 år, det er ikke halvt restaureret endnu. Vi besøgte nu paladset. Vi så de store svimming pools. Et for mænd og et for kvinder. Nu kom vi ind fra siden og gik ud af hovedindgangen. I starten af hovedindgangen så vi stedet, hvor elefantkampe fandt sted. Der var igen store vægfriser, som afbillede historien. Vi kørte nu til Ta Prohn, som er et helt andet tempelområde. Her har man ikke fjernet de store træer. Det gør stedet meget spændende, at se de stoe træer og træernes rødder gror mellem stenmasserne. Der blev taget mange billeder.
Taphrom templet med træer
Christian ved Taphrom templet med træer
Sulten var ved at melde sig. Det var frokosttid. Efter frokost så Angkor Wat. Det største tempel i Asien. I Angkor er der flere tusinde af templer. Man skal se for at forstå, hvor stort det er. For 1000 år siden levede der her 1 million memnesker og samtidig i Paris 20.000. Den franskmand der i 1850 fandt Angkor, var ikke klar over, hvilken fantastisk sensation det var. På dette tidspunkt var hele området dækket af regnskov. I Angkor Wat var der igen mange vægdekorationer. Man skal passe på når man går fra den ene etage til den anden. Trapperne går næsten lodret op. Det afholder mange fra at gå op og se udsigten. Nu var alle mættet med indtryk.
De stejle trapper i Angkor Wat

Vi var tilbage ved hotellet kl. 15.30. Her gik mange på markedet eller tog en To To taxa og kørte rundt i byen, som er meget smuk. Her er mange imponerende bygninger. Vi havde vores guide og hans kone med til middag samt hans ene datter på 6 år. Vi skal besøge hans hjem i morgen. Det er også dagen hvor vi flyver til Vietnam, Ho Chi Minh City.

Mandag 12/9
Sidste dag i Cambodia. Vi skal på rundtur i Siem Reap og slutter med frokost i Ton Le Sapsøen. Kl. 08.00 kommer vores guide Tay og taxaen. Først kører vi til Killing Fields monumentet til minde om de 2 millioner menesker, som Pol Pot myrdede fra 1976 - 1979. Der er et monument med kranier. Efter at folk blev dræbt blev deres hoved hugget af, kroppen kom i massegrave.
Killing Fields Pol Pot myrdede over 2 mill
Der er bygget en berømt pagode, som passes af munke, som også undervises området børn. Nogle børn boer på skolen. Disse skoleelever er meget kontaktsøgende.
Der er bygget em smuk pagode, vi ser piger
Vi er i vores guide Hat Chhiers hjem. Pigen i blå trøje er hans ældste datter , den anden pige på 4 år er hans yngste datter.
Hay Chhiers hjem
Det var et spændende besøg. Vi kørte nu til guidens svigermors hjem. Her var hans smukke kone og hans 2 børn. Et spændende men kort besøg. Vi skulle nu ud til Ton Le Sapsøen.
Piger sejler rundt på Tan Le Sap søen i små gryder
På vejen dertil besøgte vi Hoy's hjem. Han havde et pænt hjem men ikke stort. Han havde nogle spændende husdyr. Krokodiller, jeg talte dem ikke, men der skal nok være have været 20 krokodiller. Han havde dem i en stor muret indhegning med et lille vandhul. Ca 10*10 meter. Han havde også 2 hunde. Inden vi kom til Ton Le Sapsøen havde vi et besøg mere hos guiden fra marts måned Sopal. Jeg havde sendt 2 breve som hun ikke havde fået. Hoy's familie består af hans kone på 24 år,hans døtre på 6 og 3 år. Hoy er 31 år. Vi havde lejet en båd for at komme ud på søen. Som så meget anderledes ud her i september end i marts måned. Den restaurant vi skulle spise på ude på søen, var et helt andet sted end i marts. Jeg troer at den var flyttet 10 km. Her i september måned er søen blevet 5 gange større. I i oktober/november bliver den igen flere gange større. Vi er i slutningen af den første regntid. Vi spiste lunch ude på søen. Rejer og Cat fisk samt suppe. Et dejligt gensyn på restauranten. Det er 4. gang jeg besøger den. Det er meget friske råvarer vi spiser. Cat-fisken bliver fangt lige før vi spiser og det samme med rejerne. De svømmer rundt i nogle store fiske damme ved restauranten. Det er også dagen hvor vi skal flyve til Vietnam, Saigon. Vi fik et hurtigt bad på hotellet. Der var ingen forsinkelser. Vi landede kl 18.35 i Saigon, som planlagt. Thu Ha stod og tog imod os. Blomster til alle og en meget flot buket til mig.
Henning, Thu Has niece og Thu Ha

Efter indtjek gik Thu Ha og jeg programmet for 13.09 og 14.09 igennem. Thu Ha henter os kl. 07.00 i morgen. Da alle havde fået kufferter op på værelset, gik vi ud for at spise.