Halong Bay
Forside
CambodiaSaigonHoi AnHoi An/HueHanoiBac Ha/Sa PaHanoi igenMai ChauHalong Bay

Tirsdag, den 13. 5.2003.

Vi startede tidligt fra hotellet, allerede kl. 7 var vi klar til at gaa mod bussen. Familien Thrang var naesten praecis, de moedte med 5 personer.
Foerste stop mod Halong Bay var en lille textilfabrik for handecappede, 2. generation efter amerikanernes biologiske krigsfoerelse i Vietnam. Vi spiste frokost i byen Halong Bay, inden vi gik ombord i vores eget skib (plads til 30 personer) og sejlede gennem Halong Bay, et af de smukkeste steder i verden, hvor utallige film er optaget. Bugten med de karakteristiske bjergformationer er paa Unesco's liste over fredede steder. Vi besoegte 2 drypstens huler, den flotteste og den stoerste i Halong Bay. Vi sejlede forbi, hvor James Bond filmen "Manden med den gyldne pistol" er optaget. Nogen af os gik ned i en lille baad og sejlede ind i selve lagunen. Derefter blev der lavet et badestop. Baaden ankrede op, og vi sprang i vandet fra baaden. Vandet var 28 grader varmt og rigtig dejligt.
Derefter gik turen videre til oen Cat Ba. Efter indkvartering paa hotellet og efter at vi havde spist aftensmad, havde vores vietnamesiske guide faaet fat paa en massoer. Massagen foregik paa en stol i hotellets forhal, flere brugte ham og noed det meget.
Bag paa 7 motorcykler koerte vi ud og besoegte James, en af vore vietnamesiske venner. Han havde arrangeret fisketur for 2 af gruppens deltagere til torsdag.
Paa grund af den store vandretur naeste dag fik vi bare en lille rom og cola, inden vi gik i seng.

Onsdag, den 14.5.2003.

Efter morgenmad kl. 7.30 var 5 af gruppens deltagere med paa den store vandretur. Vi skulle gaa tvaers over oen gennem uberoert jungle, som er fredet. Desvaerre startede et voldsomt regnvejr, men gruppen var ikke til at slaa ud, saa turen fortsatte. Selv om vi efter 1/2 times vandring lignede druknede mus med mudrede sko og drivvaadt toej (selv pengesedler i pungen kunne ikke holde farven), var humoeret hoejt. Efter 1 times vandring begynde de foerste vanskeligheder. Vores vietnamesiske guide havde svaert ved at finde den rigtige vej. Efter 1/2 times forgaeves forsoeg i forskellige retninger, lykkedes det at finde den rigtige vej over klippeformationerne. Det var den eneste gang, han var usikker paa ruten. Vi maatte vandre over 7 bjergtoppe. De vanskeligste passager var nedturenen, p.g.a. mudder og glatte klipper. Hvert skridt maatte noeje overvejes. Efter 5 timers vandring begyndte vi at blive traette og dehydrerede. Benene var ikke, som de var i starten. De sidste 2 timers vandring kraevede de sidste resourcer. Da vi kom ud af junglen og skulle de sidste 2 km op til landsbyen, hvor vi skulle have frokost, sagde ingen noget. Alle hastede bare efter hinanden uden en lyd. Derefter gik vi 4 km til baaden, som var ankret op ude i lagunen. Paa sejlturen mod byen Cat Ba begyndte kraefterne at vende tilbage.  Vi var tilbage kl. 19, hvor alle gik med skoene i haanden mod hotellet.
Familen Thrang inviterede paa en sejl/badetur til en oe i bugten, kaldet Monkey Island. Der var virkelig aber! En af deltagerne tog med og havde en dejlig tur, selv om kommunikationen var begraenset, da ingen af vietnameserne talte engelsk. De var dog meget hjertelige og gavmilde, betalte ogsaa en stor frokost paa en flydende restaurant med muslinger og Hot Pot (a la fondue). Resten af turen hjem foregik paa bagsaedet af 4 motorcykler.
Den sidste deltager gik til en dejlig badestrand med frokostpakke fra hotellet og noed stilheden, da hun var helt alene paa sin "Bounty strand".
Middag paa hotellet og drinks paa et af vaerelserne.

Torsdag, den 15.5.2003.

Alle lavede noget forskelligt paa vores fridag (ingen Henning-aktiviteter), fisketur og Bounty-strandtur.
2 deltagere tog med en lokal fisker ud i bugten. Forskellige smaafisk blev fanget og smidt ud igen, men 5 stk. fandt naade for deres kritiske blikke og havnede foerst i wok'en og derefter paa frokostbordet om bord paa baaden. Den stoerste overraskelse var da "fiskerikontrollen" dukkede op og kraevede afgift paa 40.000 dong.
Nabohotellet havde inviteret paa party kl. 19. Vi vidste ikke, om det var til aperitif eller middag. Det blev til aperitif med frugt, slik og kage. En af deltagerne havde foedselsdag, saa der blev hurtigt indkoebt gave fra vaerten. Vi havde det dejligt og festligt med sang, bl.a. foedselsdagssang.
Derefter gik vi ud og spiste paa en fortovsrestaurant. Betalingen stod familen Thrang for (trods svage protester).
Som afslutning paa en, for en gangs skyld, afslappende dag, fik vi rom og cola paa et af vaerelserne.

Fredag, den 16.5.2003.

Vi pakkede taskerne og tog afsted fra hotellet kl. 7.30. James var ved kajen, da vi gik ombord paa
3. skib fra kajen. Han var behjaelpelig med bagagen, og vi tog en roerende afsked med Cat Ba og James. Vi havde en rolig sejltur mellem klippeformationeren, et fantastisk landskab, og holdt et badestop ved en lagune, hvorefter vi spiste frokost ved ankomst til byen Halong Bay.
Paa vej mod Hanoi besoegte vi et seminarium, hvor eleverne boede paa skolen, 8 i hvert rum paa
ca. 12 m2, men alle var glade og smilende.
Derefter besoegte vi en keramikfabrik, hvor naesten alle koebte noget.
Hjemme i Hanoi kl. 16, hvor vi tog afsked med familien Thrang.
Middag i byen, rom og cola paa et vaerelse (som saedvanligt).

Loerdag, den 17.5.2003.

Kl. 7 om morgenen stod 2 unge piger, Thue og Huy foran vores hotel. De var koert de 80 km paa motorcykel fra deres landsby for at vise os vej tilbage til deres hjem. Den ene pige koerte med i vores bus tilbage.
Vi blev hjerteligt modtaget af familien, egentlig af hele landsbyen.  Efter at vaere blevet budt paa te, viste faren rundt i landsbyen, mens resten af familien og naboerne lavede mad til os. Vi fik et flot vietnamesisk maaltid med mange retter, som vi ubesvaeret spiste med pinde. Der blev serveret slangesnaps, som alle, trods protester i starten, drak med stort velbehag. Der blev sunget baade paa vietnamesisk og paa dansk. Henning havde holdt tale som indledning til maaltidet, paa vietnamesisk altsaa!
Vi tog en roerende afsked med familien, som foraerede alle deltagerne spidse straahatte, og fulgte os til vores bus.
Tilbage i Hanoi slappede folk af inden middag i byen, kaffe og is ved soen og rom og cola paa et af vaerelserne.

Soendag, den 18.5.2003.

Alle koerte fra hotellet kl. 8 paa cykel gennem en forholdsvis stille by. Foerste stop Haerens Museum, hvor 2 blev sat af, 2 andre fortsatte paa egen haand til Kunstmuseet, som var en stor oplevelse. Resten koerte till Ho Chi Minh Mausolaeet (igen!), fordi vi foerste gang ikke havde set hans bolig, som ligger i parken bag mausolaeet.
Frokost paa Little Hanoi kl. 12. Eftermiddagen fri.
Middag paa Indo Chine kl. 20 med familien Thrang.
Sidste aften holdt vi sjat/slat-gilde.

Mandag, den 19.5.2003.

Indtil afgang fra hotellet kl. 15.45 foretager folk de sidste indkoeb og tager afsked med byen.
FOR AT SE BILLEDER FRA HALONG BAY PRØV LINKET "Fang flyvende drage".
Thran familien med en tilløber foran