Sa Pa/Bac Ha
Forside
CambodiaSaigonHoi AnHoi An/HueHanoiSa Pa/Bac HaHanoi igenMai ChauHalong Bay

Fredag, den 2. maj 2003.
Vi stod tidligt op kl. 04.20. Skulle egentlig koere kl. 5, men hotellet havde overraskende lavet morgenmad til os, saa vi blev 1 kvarter forsinket m.h.t. afgang.
Vi koerte nu de ca. 400 km nordpaa mod Sa Pa. De 15 km gik langs den kinesiske graense. En tur paa ca. 12 timer.
Vi koerte gennem et utroligt flot landskab. Der var meget vejarbejde fra Loa Cai til Sa Pa paa grund af 100 aars jubilaeum i 2004.
Vi var meget traette efter en lang men dejlig koeretur. Efter et hvil og et meget tiltraengt bad gik vi i regn, lyn og torden gennem byen til vores middagsrestaurant, hvor vi fik en ny menu, en udvidet Hot Pot (a la fondue). Dem, der ikke havde medbragt regnfrakker, koebte en paa vej tilbage til hotellet (20.000 dong= 10 kr.), hvor Henning gav rom og cola. I seng kl. 24.

Loerdag, den 3. maj 2003.
Selv om vi var i 1700 m hoejde, overraskede det os alligevel, at temperaturen var saa lav (om morgenen kl. 7 kun 17 C.
Kl. 9 koerte vi med bussen til en Roed Dzau-landsby. Blev "overfaldet" af byen soede kvindelige saelgere, som fulgt os gennem landsbyen, tvaers gennem rismarker, hvor de var meget soede til at hjaelpe med med at holde balancen (kun en enkelt traadte ved siden af).
Efter en kort pause paa hotellet, moedtes vi igen til frokost og en tur paa det maleriske lokale marked.
Kl. 13.45 moedtes vi med vores guide og vandrede fra Sa Pa ned gennem Sort Mong-landsbyen (besoegte et hus), forbi et vandfald og saa gik turen stejlt opad paa den anden bjergskraaning. Vi havde vaeret forudseende og havde bestilt 8 motorcykler til opstigningen mod Sa Pa. Tilbage kl. 16.00.
Kl. 19.45 moedtes vi atter for at spise sammen paa en lokal restaurant, som guiden anbefalede. Paa vej mod "Lovers Market" gik vi ind i den store katolske kirke (bygget af franskmaendene), hvor der overraskende var flest Sort Mong.
Aftenen sluttede igen med rom og cola. I seng kl. ca. 23.

Soendag, den 4. maj 2003.
Kl. 7 startede busturen ca. 100 km mod Bac Ha. Fremme kl. 10.30.
Gik hurtigst muligt ned mod markedet, som kun holdes soendage mellem kl. 6 - 13. Det er Nordvietnams stoerste lokale marked. Kl. 12.30 spiste vi frokost i udkanten af markedet.
Efter 1/2 times hvil paabegyndte vi endnu en lille bjergvandring paa 2 1/2 time. Der var indlagt besoeg hos en spillemand ved navn Ho, som ogsaa serverede en meget staerk hjemmelavet snaps for os.
Kl. 15 var der 34 C i skyggen. Vi hvilede ud/solede paa terrassen, foer vi igen moedtes til middag paa en restauration i byen, en familierestauration, hvor vi foelte os meget velkomne.
Igen sluttede vi en dejlig dag med whiskey og cola paa svalegangen foran vores vaerelser.

Mandag, den 5. maj 2003.
Efter morgenmad gik vi kl. 8 for at besoege 2 skoler og 1 boernehave. Vi havde gaver med. Saa et gammelt jernstoeberi, saa hvordan de stadig smeltede jern som for 1.000 aar siden. Besoegte endnu 1 boernehave nede i byen, de vidste vi kom og var glade for at vise boernehaven frem. Saa den sidste Mong konges slot fra 1922, som var meget forfaldent.
Spiste frokost i byen. Alle gik tilbage til hotellet. Nogle holdt fri/solede, andre foretog en vandretur til en Tay-landsby paa den anden side af byen. Sluttede kl. 16.
Middag i byen samme sted som foregaaende dag. Vi var de eneste turister i byen, da de fleste turister forlader byen mandag morgen.
Sluttede igen paa svalegangen med drinks.