Afslutning
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Hanoi 2 CatBa Sa Pa/Bac Ha Afslutning

Tirsdag 10 maj
Afrejsedag for Henning D og Elisabeth. De skal være ude af værelset kl. 12, så derefter flytter de bagagen ind til mig. Khoa kommer kl. 17.30 og henter dem, og Oahn Lee kommer for at sige farvel.

Onsdag 11 maj
Jeg tog en taxa til Khoas hjem. Det var Thuy jeg skulle besøge, men hun var på arbejde. Khoa kørte mig på motorcykel til hendes hjem klokken 17.00. Vi spiste frokost sammen og besøgte Minh Chaus skole. Khoa spiste aftensmad i Thuys hjem. Efter middagen gik vi til Royal City. Der er kun 500 meter. Vi besøgte Thuys søster Thu. Jeg sov i Thuys hus på 4. sal med eget badeværelse. Oppe på 5. sal var der en tagterrasse med god udsigt.

Aftensmad hos Thuy

Torsdag 12 maj
Tog en taxa tilbage til Camelia 4 og klejede en cykel og kørte derpå "Vestsøen" rundt. Efter frokost foretog jeg en bevandring i det gamle kvarter i Hanoi.

Fredag 13 maj
Thao kom med natbussen fra Hoi An. Vi fik kaffe sammen. Jesper var også med samt 2 af Thaos veninder fra Hanoi. Klokken 11.30 tog vi igen en taxa til busstationen. Vi skal til Thaos hjem i Tuyen Quang provinsen til byen Chiem Hoa. Det tog 5 timer. Det var en hård tur. Bussen vi kørte med fungerede også som varetransport. Vi nåede frem cirka klokken 18.00 og fik en fin middag i Thaos hjem. Vi var cirka 28. Alle sad på gulvet og spiste undtagen mig. Jeg havde et lille bord, men jeg sad sammen med de andre. Det var delt op i en afdeling for mænd og en afdeling for kvinder og børn. Der var masser af mad og meget mere end vi kunne spise. Vi gik til ro klokken 22.00 og godt trætte.

Lørdag 14 maj
Efter morgenmad tog vi en taxa til en skole, som Thao havde gået på for nogle år sisen. Hun havde aftalt det hele med skolelederen. Vi fik talt med mange skolelærer og mange elever. Der blev også sunget mange sange. Det var et meget vellykket besøg. Efter frokost besøgte vi det lokale tempel Bac Tan. Der var mange trapper og det var varmt. Vi blev godt modtaget af de damer, sompasser templet. Vi fik kolde drikke. Middagen fik vi igen i Thaos have.

Skole

Søndag 15 maj
Vi spiste morgenmad på en lokal restaurant nær markedet klokken 7.30. Vi har en lang dag foran os og mange aktiviteter. Efter morgenmad besøgte vi markedet, som er særlig stor, da det er søndag. Det er et marked kun for lokalbefolkningen. Her er ikke turister. Der blev handlet mange grise, høns og hunde samt mange spændende frugter. Vi købte 4 æg, specielle æg. Det var dem med en kylling i. Jeg har spist et sådant æg for nogle år siden. Et meget spændende marked. Klokken 9.00 skulle vi til forlovelsesfest "engament parti". Det er lige så stort som bryllup. Alle i fint tøj. Brudgommen kommer til brudens hjem. Der er mange fine dekorationer, som bliver båret ind af hans familie. Der bliver sendt konfeti i vejret, da brudgommen træder ind i hjemmet. Bruden har stillet 6 af hendes veninder op som en modtageleskomite i fine "au dai" kjoler. Der bliver holdt mange taler. Det er 2 fattige familier, som holder festen. Vi var cirka 100 mennesker. Masser af mad og vodka. Alle ville skåle med Jesper og jeg, så vi måtte passe på. Ceremonien og spisning varede cirka 3 timer. Vi tog tilbage til hotellet. Vi har en spændende udflugt på motorcykel til Phuc Son Cave. Der er cirka 30 kilometer, En spændende tur med meget smukt landskab. En af Thaos venner kørte den anden motorcykel. Da vi startede så det ud til regn. Men det klarede op. Vi spiser til aften på en lokal restaurant. En lang men spændende dag er slut.

Marked i Chiem Hoa

Bryllup i Chiem Hoa

Mandag 16 maj
Morgenmad på en ny morgenmads restaurant. Jesper fik en motorcykel og jeg sad bag på. Thaos motorcykel. Vi kørte ud i et smukt landskab for at finde nye spændende oplevelser. Vi fandt et sted hvor de lavede bambustæpper. Man har bambussen og skærer den op i 50 centimeter stykker og skærer de så den er 1,5 mm tyk. Disse stykker bliver flotte i tæpper 2,20 * 100. Hun kan lave 4 på en dag og de koster 3500 VD det er cirka 15 kroner. Hun må være meget hurtig. Det tager tid at flække og flette. Det var interresant at se. Vi kørte videre og kom til et flodleje, hvor vi blev fragtet over floden, som var cirka 100 meter bred. Der var flere end os med færgen. Thao havde fået at vide at der var ved at blive bygget en katolsk kirke. Den var taget i brug, selv om den ikke var helt færdig. Der var cirka 30 frivillige, der arbejdede på en tilbygning. Hårdt arbejde med primitive redskaber. De var glade. Vi talte med præsten, som mente at der var cirka 350 katolske kristne i området. Vi har vi fået frokost. Vi har en pause til klokken 15.00, hvor vi kører på motorcykel til Thaos tantes hjem. De har en fabrik, som producerer mursten til huse samt en anden produktion, som fremstiller trækul til eksport til Korea og Japan. Jesper og jeg gik rundt på fabriken. De startede klokken 15.30 med at lave middagen, så den kunne være færdig til klokken 20.00, hvor gæsterne kom. Vi var 8 til middag. Man kunne sige at det var middag fra bunden. Først slagte 2 høns og så rense og pille dem. Det er en lang proces. Der var også stegt fisk, manco salat og mange andre ting. Thaos onkel havde vin på lager, så det blev et festligt måltid. Igen en festlig dag. I morgen skal vi tilbage til Hanoi.

Kirkebyggeri

Middag hos Thaos onkel og tante

Thao med en ged

Tirsdag 17 maj
Morgenmad på en lokal restaurant. Derefter motorcykel til en skole, som vi har lavet en aftale med. Vi skulle have tilladelse af politiet. Skolen havde afslutningsfest. Der var optræden. Vi havde håbet på mange billeder. Desværre for os stjal vi billedet fra de optrædende elever. Alle ville fotograferes med os. Vi kunne se at det ikke var holdbart at ødelægge deres optræden. Vi kørte istedet på motorcykel rundt i landskabet, som var et meget smukt landskab. Vi vækker opsigt over alt. Her er aldrig turister fra vesten. Klokken 13.00 fik vi en afsluttende frokost på en restaurant: Afgang klokken 16.00 med bus til Hanoi. Det tager 5 timer. Thao havde tilrettelagt et flot program og man kan mærke at hun nu er i rejsebranchen.

Onsdag 18 maj
Sidste dag i Hanoi og Vietnam. Jeg har fået mange nye indtryk. Min dag bliver efter morgenmad cykeltur i Hanoi og derefter afslapning. Jeg vil suge de sidste indtryk til mig og sige farvel til alle vennerne. En spændende tur er slut.