Cambodia
Cambodia Saigon Hoi An Hue Hanoi Tam Coc Mai Chau Hanoi 2 CatBa Sa Pa/Bac Ha Afslutning

Mandag 4 april
Togturen til Kbh blev ekstra spændende, fordi vi nåede at blive 1 time forsinket undervejs. Heldigvis havde vi god tid, så vi nåede det! Pladserne i flyet var perfekte, men det blev dog ikke til megen nattesøvn. Vi ankom i Bangkok kl. 05.00.

Tirsdag 5 april
Flyveturen til Phnom Penh gik let, men taxaturen til hotellet viste, at trafikken i Phnom Penh er ved at bryde sammen. Der er myldretidstrafik hele dagen, og alle sidder konstant fast i trafikpropper. Vi kom dog frem og kl. 13 ankom Ratha sammen med sin lille datter. Hun tog med os på eftermiddagens sight seeing. Første stop var Toul Sleng også kaldet S21. Det var tidligere en skole, men fra 1975-79, hvor Pol Pot huserede, blev stedet brugt som fængsel og toturanstalt. Hans styre nåede i alt at henrette mere end 2 mio. cambodianere. Der var mange skoleklasser blandt de besøgende. Det må være noget specielt at skulle forklare den opvoksende ungdom, om det der skete. Næste stop var det russiske marked. Et traditionelt marked med utroligt smalle "gader", hvor man kan købe næsten alt. Sidste stop var Pagoden Wat Phnom. En berømt pagode som ligger på en høj midt i byen. Her så vi bl.a manden, som havde vilde fugle i bur. Man kunne købe en fugl og derefter slippe den løs, som en slags religiøs handling. Vi spiste på en dejlig restaurant tæt ved hotellet og derefter gik vi tidligt i seng. I morgen står den på besøg i Rathas landsby.

Posten skal frem! Man blive aldrig træt af at kigge på den afsindige trafik.

Henning D, og Henning H. i en tuktuk

Ratha og datter

Rathas datter

Onsdag 6 april
Nu gælder det Rathas landsby, som hendes familie ejer 40 km ude på landet. Rathas mor ejer husene, Rathas bror, som er advokat, administrerer landsbyen. Vi blev afhentet i bil af Ratha og hendes svoger. Vi nød muligheden for at se landskabet udenfor byen. Vi spiste den medbragte frokost - kyllingelår med ris og spændende sovse! Så skulle der deles tøj ud - 15 kg! Børn og voksne vrimlede hen til den plads, hvor vi var og fik tøj og sodavand. Derefter høstede vi 1 1/2 sæk friske mangofrugter i Rathans "lille" plantage. De vejede så meget, at en af sækkene gik i stykker og måtte pakkes om. Den sidste del af eftermiddagen brugte vi på at besøge kongepaladset. Vi var heldige og så den helt store generalprøve på en ceremoni, der skulle foregå om aftenen. Vi tror, at det var kongen, der skulle forestå en ceremoni i anledning af nytåret. Der var stillet forgyldt tronstol frem i den store ceremonibygning, der var parader, militærorkester, og det vrimlede med honoratiores. Vi måtte gå en omvej, da vi skulle hjem, fordi sikkerhedsfolk ryddede den centrale plads foran kongeslottet. I morgen bus til Siem Reap.

Rathas samler Mango

Fra Rathas facebook

Henning

Elisabeth og 2 * Henning

Børnene står pænt på række

Frokost i landsby

Kongeslottet

Torsdag 7 april

Henning havde fundet vores favorit tuk tuk mand fra sidste år, selv om der må være hundreder af dem i den del af byen, hvor vi boede. Han organiserede en ven, så vi blev afhentet i god tid af 2 tuk tuk'er. Der var problemer med aircon i bussen, så det regnede lidt ned over os på det meste af turen, men vejen var meget bedre end sidste år. Efter en let frokost kontaktede jeg Chhiev vores guide her. 16.30 var der afgang til solnedgang over Angkor. I år var det et nyt sted - Pre Rup Temple fra det 10 årh. bygget i Champ-stil.

Solnedgang over Angkor

Angkor

Relief billede i Angkor

Fredag 8 april

Vi blev afhentet af tuk tuk kl 4.00. Vi skulle nå solopgangen over Angkor Wat. 6.15 var solen så højt oppe, at vi fik den "røde kogle" at se. Der kommer flere og flere turister for hvert år. Efter 1/2 time gik vi hen og spiste den medbragte morgenmad. Vi besøgte Angkor Wat som dagens første tempel. Det er det største, og det mest imponerende i hele Angkorområdet. Næste stop var kongebyen Angkor Thom. Vi gik igennem byporten og blev derfra kørt til Bayontemplet med de mange ansigter. Chhiev forklarede om de mange friser med khmerernes historie. Der er mange trapper, så det gik op og ned. Efter Bayon så vi et hindutempel og temperaturen nærmede sig 40 grader. Vi gik forbi de kongelige swimmingpooler og så også stedet, hvor de store elefantkampe foregik. Frokosten var lækker, og så manglede vi bare Ta Prom med alle træerne. Der skal vandres et stykke derned, så vi var godt svedige og trætte, da vi nåede tilbage til tuk tukken. Den ene Henning prøvede swimmingpoolen, da vi nåede tilbage. Om aftenen var der fest. Sophal og Chhiev med hans 2 piger (17 og 14 år) var de lokale gæster. Det var en lækker gourmet middag med flot menukort.

Den store gruppe af rejsende foran en trærod i Ta Prom

Lørdag 9 april

Vi blev hentet af Chhievs bror i tuk tuk og startede med at besøge et munkekloster, hvor man havde fundet massegrave fra Pol Pot styrets tid. Nu er det igen et munkekloster, og der er lavet et monument, så man kan mindes de døde. Derfor kørte vi til Chhievs hjem, hvor han har krokodiller i baghaven. Han har kun enkelte små derhjemme. Det meste af produktionen er flyttet ud på landet til hans bror. Undervejs til Ton le Sap floden besøgte vi Sophaels hus. Hendes datter på 1 1/2 år var ikke helt tryg ved de mærkelige hvide gæster. Resten af dagen gik med at pakke og transportere sig til lufthavnen, så vi kunne flyve til Saigon.

Det er Sophaels pige til højre. Hun kunne ikke helt lide de mærkelige gæster. Søsterens datter var mere nysgerrig.