Cambodia
CambodiaSaigonHoi AnHue Hanoi Tam Coc Mai Chau Sa Pa/Bac Ha Hanoi 2 CatBaAfslutning

Mandag 8 april
Afrejse København med Thai Airways TG0951 kl. 14.30 til Bangkok og videre til Phnom Penh. Afrejsen fik en dramatisk start. Allerede den 7/4 ringede Knud mig op og sagde at han havde opdaget på nettet at Thai Airways havde annulleret alle flyvninger fra Bangkok til Købanhavn i maj måned. Knud, Lene, Eigil og Mona skulle hjem fra Bangkok tirsdag den 14/5. Jeg havde travlt med mobilen i toget fra Odense til København. Først ringe til Thai Airways forr at få bekræftet at det var sandt. Det var det. Skulle vi blive 1 dag længere eller tage hjem 1 dag før. Der skulle handles hurtigt. Jeg besluttede at vi ville blive 1 dag længere og håbede at Mona, Eigil, Knud og Lene var enige med mig. Derpå ringede jeg til den vietnamesiske ambasade for at få forlænget deres visum 1 dag. De havde kun visum til den 13/5. Det gik nemt. Herpå skal vi finde ud af hvem der skal betale for denne dag. Knud sender en mail med vores udgifter. En behagelig flyvetur fra København til Bangkok og vi fik god mad. Det var et helt nyt fly. Vi kom ikke til at sidde der, hvir vi havde bestilt, men fik alligevel gode pladser.

Tirsdag 9 april
Efter 10 timers flyvning skiftede vi fly i Bangkok og landede klokken 9.00 i Phnom Penh. Her tog Ratha , Mum og Mums mand imod os.Ja Rathas datter var der også. Mum er Rathas søster. Vi startede vores byrundtur klokken 12.00. Vi kørte til Toul Sleng fængslet. Vi så herv rædslerne fra Pol Pot styret fra 1975 til 1979. I dette fængsel henrettede Pol Pot en del af de 2 millioner, som han dræbte under sit styre. Det var et interessant besøg. Vi kørte nu til der russiske marked, som også har et cambodiansk navn. Her havde vi afsat 1 time. Vi kørte tilbage til hotellet Khremer Royal hotel. Vi gik til kongepaladset, som nu er museum, som i Bangkok. Der er en streng påklædning kodex. Det fik vi at mærke. Lene fik ikke godkendt sin påklædning. Heldigvis havde Mona en ekstra tsirt med så det gik. Et spændende besæg. Kongeslottet minder oom det tilsvarende i Bangkok. Sidste aktivitet er blind massage. Vi gik derhen. Der vsr længere end vi havde regnet med og vi tog til sidst en Tuk Tuk til 2 US$. Det var Knud, Lene , Mona og mig. Alle var glade ved den blinde massage. Det var første gang for alle undtagen mig. Vi havde pludselig travlt, da Ratha ville hente os klokken 19.30. Der var mindre end 1 time til det, men vi nåede det. Vi fik en lækker velsmagende middag. Vi sluttede med en kop kaffe på en fortovs restaurant. En lang dag er slut og alle var godt trætte.

Ratha ved Toul Sleng

Ratha
Kongepaladset

Onsdag 10 april
Alle har fået en god morgenmad. Klokken 8.37 kom Ratha og hentede os. Hun havde sin lille datter på 3½ år med. Vi skal Vi skal ud på landet for at se en lille landsby, hvor familien kommer fra. Det er Ratha ældre broder Sambo, som ejer farmen. Han boer der ikke selv. Han har en stor advokat praksis i Phnom Penh. Han besøgte farmen, mens vi var der. Vi startede mmed at besøge en pagode og så mange munke og delte tøj ud. Efter dette besøg kørte vi ud til landsbyen og spiste frokost. Derefter delte vi tøj ud. Denne gang havde vi meget tøj med. Vi havde også 100 tæpper med, disse var købt af Ratha. Det var en stor oplevelse for alle. Der blev taget mange billeder. Det var et fredfyldt sted 40 km fra Phnom Penh. Sidste besøg er et udsigtpunkt med en pagode og med en virkelig god udsigt. Der skulle slappes lidt af inden vi skal ud for at spise. Ratha kommer klokken 19.00 og så kører vi ud til en restaurant. Det var en meget stor restaurant, som Ratha havde valgt. Spændende mad og masser af musik og underholdning. Vi var tilbage på hotellet klokken 10.00. Ratha, Rathas mand og søster og datter var med ved spisningen. Så vi var 9 ialt.
Billedet nedenfor er hentet fra facebook fra Nouna Srn
Efter udddeling af tøj i Cambodia
Gruppen ses efter uddeling af tøj i Cambodia

Uddeling af tøj

Eigil, Ratha og Henning

Benzin påfyldning

Torsdag 11 april
Afrejse til Siem Reap. Først med Tuk Tuk til busstationen og så afrejse fra Phnom Penh klokken 7.30. Vi var i Siem Reap klokken 13.30 og fik hurtigt værelser. Vi bestilte en TukTuk for at se solnedgangen. Efter at vi havde fået billet til den store tur i morgen, blev det et voldsomt regnvejr. Vi nåede kun halvvejs før vi gav op. Vi har været ude at spise en lækker middag. Alle gik tidligt til ro. Vi skal op klokken 4.00 i morgen.

Fredag 12 april
Alle var med klokken 5.00 om morgenen. Vi skulle se solopgang. Det så fint ud i starten, men der var for mange skyer til at det kunne lade sig gøre. Klokken 6.30 opgav vi og spiste istedet morgenmad på en restayrant tæt på Angkor Wat. Omelet med bacon te/kaffe, flyttes og marmelade. Første stop er Angkot Thom. kongebyen. Vores tuk tuk satte os af før den største indgangsport til kongebyen. Der er 3. Vi vandrede gennem gaten med gode soldater i venstre side og dæmoner i højre side symboliserende det gode og det onde. Næste stop erBajon templet bygget i det 1200 århunrede. Templet med de mange ansigter. Der var mange mennesker på grund af det kommende nytår 13/4 !4/4 og 15/4. Vi gik nu fra Bajon templet til Wat Boen. Det er et stort hindutempel, som blev færdig restaureret for 2 år siden. Et spændende besøg med mange trapper. Vi fortsatte videre til kongeslottet og så de 2 swimmingpool. Et til mænd og et til kvinder, Vi gik hen til indgangsporten, hvor de store elefantkampe fandt sted. Tuk tuken ventede på os. Vi slulle alle til TaProm, som ligger 10 km fra kongebyen. Ta Prom er helt speciel, da hele Ta Prom er fyldt med kæmpetræers rødder. Jeg har aldrig set så mange mennesker her. Vi var rundt overalt. Herefter var der tid til frokost og vi var tørstige, så bare vi kunne falde til ro. Vi havde på tuk tukerne en kasse med koldt vand, som vi flittigt benyttede. En dag i Angkor fra kokken 5.00 morgen til klokken 16.00 eftermiddag er jo nok det hårdreste på turen. Varmen de mange mennesker og alle trapperne giver træthed. Vi manglede endnu et tempel, det største Angkor Wat. Et imponerende bygningsværk. De mange vægfriser , som viser kremerernes historie. Ja der er flere kilometer. Angkor er en imponerende by og ernorm stor , arealet er 25 % større end New York. For 1000 år siden levede der flere end 1 millioner mennesker i Angkor. I Europa var Paris den største by med 20000 menesker. Vi tog til massage. Knud, Lene, Mona og Henning. Eigil var for træt. Vi skulle have løsnet musklerne. Det var en anderledes massage end sidst. Vi lå alle 4 i et rum på hver sin madras. Vi havde alle de her judo dragter på. Dagen sluttede med middag på hotellet. Desværre var Knud og Eigil ikke klar til at kunne dektage. En lang dag var slut.

Solopgang Angkor Wat

Det store hindutempel i Angkor
Bajon templet
Gruppen ved Ta Phrom
Ta Phrom med de store træer

Her var der elefantkampe

Trøje fra Danmamrk

Angkor med de stejle trapper

Lørdag 13 april
En afslappende dag. Chhiev vores guide hentede os med 3 tuktuk klokken 8.00. Vi kørte først til en killing Fiueld pagode. Vi er tæt på nytår, så der er fest overalt. Mange kom med mad til munkene. Næste stop ved en af vores tuktuk chaufførers bolig. Jeg har lovet ham en trøje, som hans søn skulle fotograferes med. Et nyt spændende hjem , som er beskedent. De er fattige mennesker, men glade og tilfredse. Nu kørte vi til Chhievs hjem og så hans krokodiller. Han havde ventet med at fodre dem til vi kom. Vi så krokodiller, som kun var 1 år gammel. Nogle var 2 ½ år. De 2 grupper gik hver for sig. Vi så også krokodille æg. Chhievs to døtre var med på resten af turen. Næste stop er Sophals hjem. Hun er turguide i Siem reap. Hun er specielt god til spansk og engelsk. Vi fik cola og manko og hilste på Sophals 2 søstre og broder samt moderen. Nu gik det mod Tom Le Sap floden og søen. Vi lejede 1 båd og sejlede ud til en restaurent på søen. Her fik vi en forfriskning og denne gang spidste vi ikke. Det var spændende at sejle på søen. Vi så nange landsbyer rundt om søen. Vi var hjemme på hotellet i god tid til omklædning og et bad. Klokken 16.00 kørte vi med tuktuk for sidste gang til lufthavnen. En spændende Cambodia tur var forbi. Vi havde fået mange venner her. Vi havde en behagelig flyvetur til Saigon. Vi fløj 20 minutter før aftalt tid og var derfor også fremme 20 minutter før. Huong, som er Thuys søster i Hanoi, vidste at vi ville komme klokken 19.00. De tager mindst 15 til 25 minutter at komme gennem paskontrol og udlevering af bagade. Vi kørte i hendes mands bil. Huong og jeg tog en taxa. Vi er nu indkvarteret på hotel. Haung ville gerne at vi kom til hendes datters fødselsdag, som var i dag. Hun er nu 10 år. Vi fik mange oplevelser på een dag.

datter Mandaly Inn
Chhiev og kone
Chhiev og hans kone

Chhievs døtre
I chhievs hjem og hans husdyr krokodiller
I Chhievs hjem og hans husdyr krokodiller