Saigon igen
Hanoi 1 Hoi An Saigon Nha Trang Saigon igen Afslutning

Vietnam 2010

Søndag 28 oktober
Igen en bustur fra Phan Thiet til Saigon på 5 timer. Nu har vi fået hotel. Det er ikke noget at prale af, men der er 2 senge og badeværelse og køleskab. Nu skal vi tage i betragtning at vi kun giver 12 US$ for 2 mennesker. Bang er taget med sin broder ud til landsbyen 40 km fra Saigon. Jens Erik og jeg hviler på hotellet. Vi skal snart ud for at spise. Det blev en restaurant tæt på markedet. Bang kom tilbage fra sine venner klokken 22.00. Det var for tidligt til at gå i seng. Det blev til nogle øl ved et gade køkken. Bang sov på vores værelse. Han tager til landsbyen i morgen.

Mandag 29 oktober
Bang kørte til landsbyen for at hente Jens Eriks kuffert. Jens Erik har ikke mere tøj, så han måtte have fat i sin kuffert. Vi har igen været på markedet. Jeg købte bukser og en t-shirt. klokken 16.00 hentede jeg Robert ved indgangen til markedet. Bang havde fundet en god restaurant i den anden ende af Saigon. Vi tog en taxa derhen. Det var en stor restaurant med musik. That fabriksejeren kom sammen med 4 venner. Det blev en festlig aften med masser af god mad og mange øl. Ved 24.00 tiden sagde vi farvel til Robert på en bar nær vores hotel.

Tirsdag 30 oktober
Vi er taget til Can Tho cirka 170 km syd for Saigon. Vi vil se byen og Mekong floden. Nu vil vi installere os på hotellet. Jeg lavde en lille rundtur. En af Bangs venner tog med ud for at spise. Vi havde en taxa. Det blev igen Hot Pot, som er meget populært over hele Vietnam. De siger at det er forskelligt fra syd til nord. Men man skal være indfødt for at smage forskellen. Vi tog en taxa tilbage mod centrum. Vi havde en lanf vandretur rundt om floden. Der var mange mennesker. Mange par hyggede sig langs floden. Vi valgte en restaurant, hvor vi kunne få gin og tonic og whisky med is. Der var stor stemning og vi oplevede natmarkedet. Vi købte ikke noget, men der er meget til salg. Vi gik tidligt i seng klokken 22.00. Vi skal op i morgen klokken 4.00 og på sejltur på Mekong floden.

Onsdag 31 oktober
Det blev til en dejlig sejltur på Mekong floden. Klokken 5.00 sejlede vi afsted. Floden er en stor handelsplads. De som vil sælge hænger frugter af det de vil sælge op i masten. Så kan køberne se hvor de kan købe de forskellige frugter. Fra klokken 5.00 til 8.00 er der et rigt handelsliv. Nu har vi oplevet Mekong floden omkring den store by Can Tho. I går oplevede vi livet om aftenen og natten. Nu i morgen timerne kan vi nå en lille bytur, før vi tager turbussen tilbage til Saigon. Vi havde ikke Bang med, men det gik planmæssigt. Bang, Peter og Phung er taget til Ca Mau. De skal besøge en præst, som de kender. De vil tage natbussen til Saigon, så de er her i morgen tidlig.Jens Erik og jeg er klar til at gå ud for at spise. Vi spiste på en restaurant, som vi har spist på tidligere. Hotelejeren på hotellet i Can Tho er en dame på 75 år og Jens Erik var ved at lave en aftale for hendes barnebarn, en pige på 31 år, om et bryllup med Jens Eriks søn Dan. Han skulle i lære som hoteldirektør. Hvis han kom ville han få gratis kost og logi lige så længe han ville. Pigen var med på det. Nu må vi se hvad Dan siger. Det er en pæn pige, men et minus er at hun kun kan tale vietnamesisk.

Livet på Mekong floden

Flodsejlads på Mekong floden, en pause

Dans kommende kone

Torsdag 1 november
Jens Erik er udbrændt og sov næsten hele dagen, men var dog oppe klokken 16.00, hvor vi gik ud for at spise. Vi vandrede en lang tur i Saigon. Vi savner vores cykler fra Hanoi. Det blev til en meget lang vandretur. Jens Erik kunne sove igen, da vi kom hjem. Jeg var igen på en god tur rundt i byen. Vi skal hele tiden tænke på at kunne finde hjem igen.

Fredag 2 november
Det blev igen en afslapnings dag med ringe aktivitet. Vi sover hele tiden. Der må ske noget i morgen. Vi spiste på Burger King, så vi er langt ude mavemæssigt. Det var et desperat forsøg på at få maven igang igen. Vi besøger tit det store center tæt på vores hotel. Vi har købt mange ting i centeret. Jens Erik har købt en taske til Ulla og jeg har kun købt småting. I morgen besøger vi Thuys søster Huong. Vi skulle have gjort det i sidste weekend. Her ville Thuy komme til Saigon med sit firma. Men der var en storm over Hanoi denne weekend. Ingen fly kunne lette. Det bliver kun Jens Erik og jeg der tager til Huongs hus. Bang er stadigvæk i landsbyen.

Lørdag 3 november
Efter morgenmad med PHO suppe gik vi til den store park. Vi kom i tale med en ung studentergruppe, hvor især Hanh og Thang var snakkesalig. Vi talte med dem i over 2 timer. De ville gerne lære mere engelsk og havde mange spørgsmål til os. Især Hanh ville vide meget om vores syn på Vietnam. Vi spiste frokost med dem. De skal nok give lyd fra sig, Vi tog en taxa til Huong og hops hjem. Vi fik en fornem middag med mange specialiteter. Dejlig middag og igen masser af øl. Hop kørte os hjem til hotellet. Nu er klokken 22.30 og vi går i seng. Der skete mere denne dag end de foregående 2 dage. Det er positivt.

Thuys søsters hjem i Saigon. Huong, Hop, Thang og Trang

På besøg hos Huong fra facebook

Søndag 4 november
I dag er det søndag. Søndag er der ingen undervisning på universitetet. Det vil sige mange studenter går rundt i parken. Jens Erik og jeg kunne ikke få plads på vores morgenrestaurant, så vi gik rundt i parken. Vi havde vel gået rundt i cirka ½ time, før vi blev omringet af de unge, der som led i deres undervisning og engelsk kundskaber ville tale med os. Jeg troer at vi talte med 5 grupper og måske flere. Mange havde papir med spørgsmål. Der var også mange der med deres mobiltelefon optog vores tale. Mobiltelefonen var også et lille videokamera. Der blev også udveksler mange e-mail adresser og telefonnumre. Vi sad i parken i mere end 2 timer. Vi talte om alt muligt, De var meget videbegærlige og meget smilende. Til sidst måtte vi have luft og gik i centeret for at få skyllet halsen. Efter frokost gik vi tilbage til hotellet for at hvile. Jeg tog til frisør og gik derefter i parken. Her mødte jeg nogle af de studerende igen. De inviterede mig ud til universitetet. Vi tog lokalbussen til 5000 VD svarende til 1,50 kroner. De lovede at følge mig tilbage til parken. Jeg er jo ikke kendt i Saigon. Igen en spændende oplevelse. Jeg var ikke mere end lige kommet tilbage før et voldsomt regnvejr brød ud. Vi sad udenfor en forretning i læ for regnen. Bang var kommet ude fra landsbyen og ville sove hos os i nat. Bang tog ud for at besøge venner. Jens Erik og jeg var indstillet på at blive på hotellet. Ja vi var lige ved at gå i seng, da Bang ringede. Jeg kommer og henter jer om 20 minutter og straks blev vores soveplan ændret. Bang kom på motorcykel og anbragte motorcyklen ved hotellet. Vi tog en taxa til det spisested, som han havde valgt. Der sad 2 af hans venner. Igen et spændende måltid. Vi var først hjemme efter klokken 24.00.

Mandag 5 november
Vi startede med vandretur i parken, da det er mandag var der næsten ingen studenter. Men det vat hyggeligt at gå her under de skyggefulde træer. Vi tog igen på markedet. Jeg nåede at få en skjorte til 8 US$ = 48 kroner. Nu er vi klar til frokost. Det er nemt at komme i snak med andre. Nu er vi også åben for snak. Vi spiste en lækker frokost på vores hotel. Vi er de eneste vesterlændinge. Her kommer vietnamesere fra kontorer og banker. Det myldrer med mennesker. Vi fik mange retter for kun 1½ US$ = 9 kroner. Efter frokost havde vi et møde med de studerende. Det blev forstyrret af regn, så de kom så sent frem efter, at vi havde spist middag. Det var blevet mørkt, så vi udsatte mødet til i morgen.

Tirsdag 6 november
Den sidste hele dag i Vietnam. Efter morgenmad gik Jens Erik og jeg en lang tur, idet vi skulle finde en internetcafe. Der var kommet mange mails. Det må jeg se på, når jeg kommer hjem. Vi besøgte igen parken og kom igen i snak med de sturende. Vi sprang frokosten over. Vi skellu møde Thu Ha i parken klokken 16.00. Hun var lidt forsinket og kom sammen med sin veninde Hang. Bang kom fra landsbyen klokken 17.30. Vi tog en taxa ud til Bangs kusine, som havde inviteret til stor middag. Mange retter, øl, cognac og whisky. Der blev skålet og sunget. Jens Erik blev tilbage ved bordet, mens Bang og jeg gik ud for at snakke med pigerne. I Vietnam er det kun mændene som drikker og skåler. Så Jens Erik måtte holde skansen. På den måde fik han mere end Bang og jeg. Han gjorde det godt. Han gjorde det godt det meste af tiden.

Onsdag 7 november
Jens Erik sov hele formiddagen. Bang besøgte venner. Jeg talte med studenter. Vi tog en taxa til en af Bangs venner. Vi fik en fin frokost og senere besøgte vi en special bar. Vi tog en taxa til lufthavnen og nu venter vi på fly til Bangkok.

Torsdag 8 november
Vi sidder i Bangkok lufthavn og klokken er over midnat. Vi flyver klokken 1.20. Turen fra Saigon til Bangkok gik fint. Da vi skulle igennem security var heldet ikke med mig. 2 skeer, nogle kuglepenne og terninger måtte igennem særskilt. En lang tur er ved at være til ende og alle er godt trætte.