Cat Ba
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi igenSa Pa/Bac Ha Hanoi 3 CatBaAfslutning

Mandag 10 maj
Afgang fra hotellet kl. 7.30 til Halong Bay og Cat Ba. Vi havde et lille stop i det handicap center, hvor Oanh arbejder i Sao Do. Oanh var glad for at se os.
Oanh arbejder Handicapcenter med Grethes billede
Oanh arbejderHandicapcenter med Grethe Keysers billede
Handicapcenter Middag på vej til Cat Ba i båd

Billedet til Grethe var næsten færdigt. Jeg får det den 13/5, når vi besøger hendes hjem til frokost. Desværre begyndte det at regne, Det var ikke så godt. Vi blev forsinket i Halong Bay af tordenvejr og kraftig regn. Vi blev positivt overrasket over at vores båd. Der var den flotteste båd, som jeg har sejlet med og der var en lille hyggelig salong til 10 til 12 personer. Der var dækket op og igen var der lækker mad. Så mens det regnede og tordnede spiste vi en lækker middag og delte nogle flasker hvidvin. Ved ankomst til Cat Ba var regnen hørt op. Vi nåede også at besøge en stor drypstenshule, hvor Khoa fortalte om Halong Bay og Cat Ba. Vi blev indlogeret på Sun Flower hotel. Middag på en båd 200 meter fra land. Krabber og Cat fisk og øl og vodka og god stemning.
Flot udsigt fra CatBa Efter besøg i grotte ligger båden hernede
Flot udsigt fra Cat BaEfter besøg i grotte ligger båden hernede

Tirsdag 11 maj
Afgang fra hotellet kl. 8.30. Vi kørte på motorcykler til vores båd. Vi havde lejet den for 1 dag. Det blev lidt anderledes end vi havde planlagt men dog afslappende. Efter at vi var kommet ombord på skibet spændte vi 3 kajakker efter. Vi sejlede ca. 1 time. Jette,Gerda og Benno var meget skeptiske for det med de 3 kajaker. Jette mente at vi skulle tilkalde hærens operative kommando for at overvåge os. Vi var 6 der sejlede kajak. Benno, Khoa, Jette, Sten, Sy og så mig. Det er ikke let at komme ned i kajakken og af igen, men hvis man tager det stille og roligt går det. Det blev en fantastisk tur i nogle af verdens smukkeste omgivelser, for det regnes Halong Bay for at være. På båden havde man lovet en dejlig frokost til os. Nu var det tid til abeøen. Bådene kan næsten gå ind på stranden. Et bræt bragtes os ned på stranden. En bambusstok fungerer som gelænder. Med hjælp fra folk på båden nåede vi alle ned. Vi var der kl. 13.00 og sejlede først fra øen kl. 16.00. Det var ikke altid vi ser aber, men der kom flere frem på stranden. Vi spiste på Geen Manko, som er en vestlig restaurant.
Efter grottebesøg Fra CatBa
Efter grottebesøgFra CatBa

Onsdag 12 maj
En ekstra dag på Cat Ba som alle havde valgt at kalde stranddag. Sy, My og Khoa og Man og Minh Chau lavede noget andet. Efter at jeg havde fortalt om strandene valgte vi den som havde den bedste strand og det dyreste hotel. Jeg blev der til middag. Der er 3 strande, som er forbunden med hinanden. Der er bygget stier på klipperne og nogle steder er der stålkonstruktioner. Det var en spændende vandretur. Når man er træt og vil hjem tager man en motorcykel og kører de ca. 2 km tilbage til hotellet. Det koster 5-10000 VD det er ca . 2-3 kroner. En rigtig stranddag hvor der ikke sker noget. Middag på en ny restaurant som også var god og vi fik mange retter mad. Vi startede med champagne. Sidste aften i Vietnam. Nu havde vi spist vietnamesisk og cambodiansk mad i 38 dage og mange længtes efter dansk mad. Det er rart at prøve noget nyt, men også rart igen at spise dansk mad. Vi havde dog en vietnamesisk frokost hos Oanh.
Middag på Cat Ba Kajakker i Cat Ba
Middag på Cat BaKajakker i Cat Ba

Flere billeder fra Halong Bay
Havnen i Cat Ba

Torsdag 13 maj
Afrejse dag fra Cat Ba og Vietnam. Vi kørte fra hotellet kl. 7.30 til vores båd. Det var den samme som vi sejlede ud med. Vi var i Halong Bay kl. 9.30 og gik til et hotel, hvor vores bil holdt. Chaufføren var taget tilbage til Hanoi. Han havde ikke bedømt tiden rigtigt og var 2 timee forsinket, hvilket var meget irriterende. Vi skulle spise frokost hos Oanh og kunne ikke aflyse det. De havde lavet mad hele dagen og fik et flot måltid, som desværre måtte afbrydes af tid og nød. Et spændende pænt hjem. Vi så en glad Oanh og far og hans søster havde lavet maden. Vi var i Hanoi kl. 15.30 og fik et afsluttende bad og pakkede kufferter om til hjemrejsen. Afgang til lufthavnen. Kien Anh og datter og Thuy var der for at sige farvel. Vi tog også afsked med Sy og My, Khoa, Man, og Minh Chau. Thuy tog med til lufthavnen, hvor der var lidt rod, hvor båsene endnu ikke var sat op. Vi tjekkede ind. Flyet lettede til Bangkok. Der var 3 timers ventetid i Bangkok.