Cambodia og Vietnam 2006
IndholdCambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi 2Sa Pa/Bac HaHalong BayBangkok

Henning har planlagt og guider turen til Cambodia og Vietnam 08.04.2006 - 15.05.2006 og udnytter kontakter fra tidligere besøg i Cambodia/Vietnam. Deltagerne er forreste række fra venstre Jenny, Le, Chung, Henning, Thuy, Christian og Ruth. Bagerste række fra venstre Poul, Ulla, Anh, Anhs ven, Birgit, Troels og Knud.
Blackmong
Facts about Vietnam
Facts about Cambodia
Takt og tone i Vietnam
Fang dragen med musen og få fakta om Vietnam
Video fra Vietnam
Vietnam news
Facts about 54 ethncic minorities
Vietnam maps
Danish Vietnamese society

CAMBODIA OG VIETNAM 08/4 - 15/05 2006.

Lørdag 08/4

Afgang fra Billund med DM 271 - 07.45 til Amsterdam
Afrejse fra Amsterdam med CI 0066 - 14.25 til Bangkok

Søndag 09/4

Ankomst Bangkok 06.50. Afrejse til Cambodia PG0924 - 13.30 til hovedstaden Phnom Phen med ankomst 14.40. Sambatch, Rantha, og Sarun tager imod os. Vi kører nu til vores hotel Royal Star Hotel, som ligger ca. 500 meter fra Kongepaladset, lige ud til floden, som løber igennem hovedstaden. Efter tildelingen af værelser, hviler vi ud inden vi går ud og spiser ca. kl. 20.00

Mandag 10/4

Vi nærmer os det cambodianske nytår, måske kan vi allerede nu fornemme lidt af festlighederne. Det afholdes over 3 dage. 13/4 - 15/4. Vi skal ud på landet. Vi kører fra hotellet kl. 08.00. Vi har Sambatch med. Vi er først hjemme sidst på dagen. Vi spiser middag i byen.

Tirsdag 11/4

Vi besøger i dag Toul Sleng fængslet og den store pagode midt i byen. Vi spiser frokost hos Sambatch og hans famile. Efter frokost besøger vi Kongepaladset. Vi spiser ude i byen.

Onsdag 12/4

Vi skal tidligt op. Vi skal med båd op ad Ton Le Sap floden. Det er er en biflod til Mekong floden. Båden sejler kl. 07.00. Så vi skal have spist morgenmad og pakket inden da. Sejlturen vil tage ca. en 5 - 6 timer. Vi skal til Siem Riep. Siem Riep er en smule mindre end Phnom Phen, men ikke meget. Her er flere flotte bygninger end i hovedstaden. Det er en noget rigere by. Vi er fremme mellem kl. 12 - 13. På grund af den lave vandstand i Ton Le Sap søen, bliver vi omlæsset i mindre både for at kunne sejle det sidste stykke helt ind til bredden. Her venter der en eller to biler for at køre os til vores hotel. Vi bliver indkvarteret på hotel Mandalay Inn. Vi har nu mulighed for at lave en ekstra tur kl. 17.00, for at opleve solnedgangen over Angkor Wat. Det koster 2 USD, ca 12 - 13 kr. Vi spiser i byen.

Torsdag 13/4

Vi skal meget tidligt op, kl. 04.00. Vi kan først få morgenmad på hotellet kl. 06.30. Det er upraktisk at køre de 7 km tilbage. Så vi laver den ordning, at jeg betaler det halve og så spiser vi morgenmad i Angkor. Vi kan selvfølgelig køre tilbage, hvis I ønsker det. Grunden til at vi skal så tidligt afsted er, at vi skal opleve solopgangen over Angkor Wat. Der er flere tusinder som tager denne tur hver morgen. Hele denne dag er helliget Angkor. Dette er Asiens største turistattraktion. Området har en udstrækning på 25 gange 25 km. Jeg har udvalgt det bedste til os. Efter morgenmaden kører vi igennem en af indgangsportene til Angkor Thom, kongebyen. Her ser vi først Bayon Templet, så et meget stort tempel der er under restaurering. Vi kommer derefter ind i Kongens bolig. Vi kommer ind af bagdøren og går ud af hoveddøren. Her ser vi stedet, hvor de store elefant kampe fandt sted. Næste sted er Ta Prom, et stort tempelområde. Man vil altid huske Ta Prom, som stedet med de store træer hvis rødder løber hen over bygningerne. Næste stop er foran Angkor Wat, hvor vi spiser frokost. Sidste stop er selveste Angkor Wat. Det er meget storslået. Jeg ved fra tidligere ture, at nu er folk ved at være trætte. Vi er tilbage ved hotellet ca, kl. 15.30. Onsdag og torsdag vil jeg vise et godt sted, hvor man kan få 'blind' massage. Vi inviterer vores guide Chhier, hans hustru og hans ældste datter med til middag.

Fredag 14/4

Vi spiser morgenmad kl. 07.30. Vi samler vores kufferter i et rum. Her kan vi få et bad, når vi kommer tilbage efte vores formiddagstur. Vi kører fra hotellet kl. 08.00. Vores første stop er en pagode, til minde om ofrene for Pol Pot. Derefter tager vi til vores guides svigermors hus og til sidst til Chhiers hus. Han har særprægede husdyr, krokodiller, der er nok en 20 30 stk. godt lukket inde. Kl. 11.46 tager vi til lufthavnen. Vi ankommer til Saigon kl. 14.30, hvorefter vi kører til vores hotel. Bong Sen. Vi bliver indkvarteret og spiser middag i byen.

Lørdag 15/4

Idag skal vi nå meget. Vi kører fra hotellet kl. 06.45. Inden da skal vi have spist morgenmad og bragt kufferterne ned til et fællesrum, vi har til rådighed. Så kan vi få et bad, når vi kommer tilbage iden vi vi skal spise middag kl. 20.00
Vi kører først til Cu Chi tunnellerne, som blev bygget af Vietcong. De blev påbegyndt under den franske besættelse, men blev udbygget under "Amerikanerkrigen". Senest kl. 10.30 skal vi køre fra Cu Chi. Vi skal se den religiøse bevægelse Cao Dai i Tanieri. Deres kirke/pagode ligner noget fra Disneyland. Præsterne har 3 forskellige dragter rød, gul og blå. Det er en sammensmeltning af 3 relioner: Hinduismen, Bhuddismen og Kristendommen. De har et øje på altertavle, Herrens altseende øje. Vi spiser frokost i Tanien. Herefter kører vi tilbage til Saigon. Når vi kommer tilbage til hotellet skiftes vi til at tage bad. Middag på hotellet kl. 20.00. Derefter afgang til banegården kl. 22.00. Toget kører kl. 23.00. Vi har tre kupeer med plads til fire i hver. Vi er først i DaNang næste dag mellem kl. 13.00 og 14.00, så vi har god tid.

Søndag 16/4

Ankomst DaNang mellenm kl. 13 og 14. En taxa eller to venter på os. På vej til Hoi An besøger vi Marmorbjerget. De flotte pagoder er bygget af Kejser Ming Mang. Vi vil senere se hans mausoleum i Hue. Vi får altid en varm velkomst på vores hotel i Hoi An(Hai Yen). Vi spiser middag i byen.

Mandag 17/4

Vi skal til DaNang og besøge en skole for hørehemmede børn. Jeg har en lille pige her, som jeg sponsorerer. Chau. Hun er 11 år. Jeg traf hende i 2000, da hun var 5 år. Vi har sikkert hendes mor med. Vi kører fra Hoi An kl. 08.00. Chau og 1/3 del af de øvrige elever på skolen er døve. Det er en stor oplevelse at overvære undervisningen. Kl. 11.00 spiser vi frokost med eleverne. Kl. 11.45 er vi atter på vej mod Hoi An. Her har jeg forskellige forslag til dem, som vi handle og dem som vil til stranden(3 km). Vi har selvfølgelig lejet cykler. Vi spiser middag i byen et eller andet sted(vi bliver meget ofte inviteret i byen, når vi er i Hoi An).

Tirsdag 18/4

Her laver vi en ekstra tur. Turen vil koste 20 USD. Vi bliver hentet på hotellet kl. 08.30, og kørt ned på havnen til en fiskekutter, som vil sejle os de ca. 20 km ud fra Hoi An. Her ligger øen, Champs Island. På øen laver vi en rundtur i byen. resten af dagen er afsat til strandtur. Vi har vores helt egen strand. Det er ligesom Robinson Crusoe. Vi er omgivet af palmer og vilde bananer. Her spiser vi frokost og får en øl eller vand. Det koster 2 USD for dem , der vil med. Jeg har betalt på forhånd. Vi er tilbage på hotellet ca. kl. 17.00. Vi spiser middag i byen.

Onsdag 19/4

Idag har vi fri. Jeg har dog mange forslag til aktiviterer. Det er en meget smuk by, vi bor i. Jeg har købt billetter til alle de meget smukke gamle huse og pagoder. Dette vil jeg uddybe senere. Kl. 20.00 stiller vi festklædte, efter forholdene. Der er fødselsdagsparty på hotellet. Vin og øl er gratis. Der er en, som vil fejre sin 62 års fødselsdag. Vi bliver ca. 30 personer i alt meget festligt.

Torsdag 20/4

Vi laver en cykeltur rundt på een af de mange øer. Vi starter kl. 9.00. Først tager vi båden over til øen. Her besøger vi først et træskæreri og derefter cykler vi rundt på de mange små øer forbundet af bambusbroer. Vi er tilbage i Hoi An ca. kl 12.00, hvor vi spiser frokost sammen. Resten af dagen er til fri disposition. Vi spiser middag på øen.

Fredag 21/4
Denne dag er også en fridag. Men husk at jeg har mange foreslag til forskellige aktiviteter. Middag i byen eller andet.

Lørdag 22/4

Vi forlader Hoi An, en pragtfuld by. Vi skal nu til Hue. Vi kører fra Hoi An kl. 7.30 og vil være i Hue kl. 11.30. Vi kører gennem DaNang og over Hai Van passet. Det er en meget smuk tur. Vi bliver indkvarteret på hotellet. Vi cykler fra hotellet kl. 13.00, spiser frokost på de døves restaurant. Det er en restaurant, som er anbefalet af Lonely Planet. Efter frokosten besøger vi Kejserbyen. Næste er det store marked ved floden. Vi er tilbage mellem 16.00 og 17.00. Vi skal have festmiddag i Hue. Vi cykler fra hottellet kl. 19.45 og spiser ca. kl. 20.00. Vi afslutter den flotte dag med en drink på hotellet.

Søndag 23/4

Vi kører fra hotellet kl. 06.45. Inden da har vi spist morgenmad og kufferterne er båret ned og anbragt i det rum vi har fået til rådighed. Vi cykler ned til båden, som sejler kl. 07.30. Første stop på Duftenes flod er Ten Mu pagoden. En meget berømt pagode. Herefter videre til Ming Mang mausoleet. Det ligger i en meget stor park. Vi sejler over floden, tager cyklerne af og cykler op til Kai Diem mausoleet, som liger 3 - 4 km fra floden. Der er nu 2 muligheder, enten sejler vi tilbage til Hue eller også cykler vi tilbage. Cykelholdet vil være tilbage ca. 45 minutter før bådholdet. De der kommer først starter med at tage bad. Afgang fra hotellet kl 16.45 i cykeltaxa. Toget kører kl. 17.22. Vi har igen 3 kupeer med 4 i hver. Der er mange, som skal med toget. Nu forlader vi det centrale Vietnam. Nu gælder det Nordvietnam. Vi er i Hanoi mandag mellem 05.00 og 06.00 om morgenen.

Mandag 24/4

Vi tager et par taxaer til vores hotel Phan Thai. Hotellet har fået et nyt navn og hedder nu det samme som de andre i kæden Camelia. Vores hedder Camelia 4. Vi kan ikke få vores værelser før kl. 12.00. Når bare man ved det, er det ikke noget problem. Efter morgenmaden tager vi en rundtur i Hanoi. Vi cykler rundt hele formiddagen. Jeg fører an. Nu får alle deres ilddåb. Trafikken er uhyre intensiv. Også mere end man regner. Jeg vil undervejs komme med instrukser i hvordan man gør. Vi skal ikke cykle hurtigt. Alle skal kunne følge med. Vi er tilbage kl. 11.30. Nu kan vi få vores værelser. Kl. 12.30 spiser vi frokost. Vi har nu resten af dagen fri. Vi er lige midt i byen, så der er mange muligheder, jeg kan anvise. Vi mødes i receptionen kl 19.30. Jeg har i løbet af dagen fundet et godt sted at spise.

Tirsdag 25/4
Vi skal nu besøge Ho Chi Mihn's mausoleum. Det ligger i en lille park. Vi følges igennem mausoleet og ser hans embedsbolig for en kort visit. Herefter cykler vi over til litteraturmuseet. Det bliver også kaldt "Det gamle universitet". Vi spiser frokost ved søen eller på Little Hanoi. Resten af dagen holder vi fri. Vi mødes i receptionen kl. 19.32 og spiser middag kl. 20.00.

Onsdag 26/4

Vi kører fra hotellet kl. 7.00 om morgenen. Vi skal til Mai Chau. Vi har pakket en lille taske med tøj til 4 dage. Den store kuffert bliver sat ned i receptionen. Ting vi skal huske: sovepose, lommelygte, toilettaske og håndklæder. Vi vil være tilbage lørdag. På vej til Mai Chau besøger vi en silkelandsby. Der blive mulighed for at se produktionen og handle i butikkerne. Vi kører til Hoa Binh med det store kraftværk. Det er et kraftværk, som forsynes med vand fra den store flod, som er dæmmet op. I Hoa Binh svinger vi til venstre mod Son La og Laos. Nu venter der ca. 80 km med bjergkørsel. Vejene er dog blevet forbedret en hel del de sidste 30 år. Frokost i Banh Lach, Mai Chau. Ban Lach som vi skal bo i består af tre små landsbyer med hver sit navn. Efter frokosten laver jeg en lille rundvisning i de tre små landsbyer. Vi har cykler, som vi prøver af, så det hele er klar til næste morgen. Vi spiser middag hos Hvid Tai'erne.

Torsdag 27/4
Vi kører fra Ban Lack kl. 8.30 på cykel. Vi skal nu besøge en skole, som ligger ca. 10 km fra Ban Lack. Jeg har besøgt skolen gennem de 7 år. Vi følger undervisningen, får serveret te og andet ...... på lærerværelset. Frokost i Ban Lack. Efter et godt hvil laver vi en cykeltur kl. 15.00 gennem de små landsbyer. Det er en smuk tur ad de små kønne stier. Middag kl . 20.00 hos Hvid Thai.

Fredag 28/4

Vi starter med at cykle ud til enden ad dalen. Det er en 14 km lang cykeltur. Her lejer vi en båd og sejler op af floden. Tilbage i Ban Lack og spiser frokost. Hvis der er mere energi tilbage, laver jeg en cykeltur om eftermiddagen. Middag hos Hvid Thaierne. Om aftenen kommer landsbyens unge og underholder.

Lørdag 29/4

Vi kører tidligt kl. 7.30 fra Mai Chau. Vi skal tilbage til Hanoi og samme vej som ud. Vi gør holdt i Hoa Binh for at se kraftværket. Derefter kører vi til Hanoi. Middag i byen.

Søndag 30/4

Vi skal nu til Phu Cu, Vi skal besøge min 'datter' og hendes familie. I denne landsby er der ingen turister. Far-Khue, Mor-Hang, ældste datter-Thue, min 'datter'-Huy og yngste datter-Heen. Samme procedure som da vi skulle til Mai Chau. Kufferterne skal ned i receptionen. Denne gang har vi kun en overnatning. Vi kører fra hotellet kl. 10.00. Der er ca. 80 km til Phu Cu, som ligger i Hung Yen provinsen. Familien tager imod os. Måske er der familie, som tager med fra Hanoi. Vi starter med en god solid frokost. Der er mulighed for at hvile efter frokosten. Vi laver en lille vandretur rundt i landsbyen. Kl. 16.30 tager vi på en tur til en sø. I søen er der en lille ø, hvor mange storke søger ly for natten. Vi sejler ud i små både og ser de mange storke. Efter solnedgang tager vi tilbage til landsbyen. Her spiser vi middag og hygger os indtil vi tager hen på vores hotel i Hung Yen.

Mandag 1/5

I dag skal vi ud at sejle. Vi sejler i små både med 2 i hver. Vi sejler igennem tre bjerggrotter. Stedet hedder Tam Coc hulerne. Sejladsen tager 2 timer. Vi spiser frokost Ninn Binh. Middag i Hanoi.

Tirsdag 2/5

Denne dag skal være afslapning. Hvis nogen har specielle ønsker finder vi ud af det. Vi mødes i receptionen kl. 19.30, hvorefter vi går ud og spiser.

Onsdag 3/5

Vi laver en cykeltur til det etniske museum. Vi er tilbage kl.12.00, hvorefter vi spiser frokost. Resten af dagen er til egen disposition. Middag i byen. Vi mødes i receptionen kl. 19.30.

Torsdag 4/5

De er flere muligheder. Jeg laver en cykeltur rundt om vestsøen. Den varer ca. 3 timer. Frokost på Little Hanoi. Middag i byen. Vi mødes i receptioen kl. 19.30.

Fredag 5/5

Vi skal tidligt op kl. 04.00. Vi kører kl. 05.00. Hotellet sørger for lidt morgenmad. Vi skal til SaPa og der er lang vej. Derfor det tidlige afrejsetidspunkt. Der er mere end 10 timers kørsel. Det er et af de mest spændende områder i Vietnam. Her er utrolig mange etniske grupper. Sort Mong, Rød Dzau, Sort Dzau og mange andre. Middag i byen.

Lørdag 6/5

Vi kører fra hotellet kl. 09.00. Vi skal besøge en Rød Dzau landsby. Grunden til at vi kører er, at den ligger 5 - 6 km ned af bjerget. Der vil Rød Dzauer hele tiden følge os, medens vi går rundt i landsbyen. Her er også meget at købe. Vi spiser frokost i SaPa. Efter frokost besøger vi en Sort Mong landsby. Det er en vandretur. Vi ender ved et vandfald. Her er der en hård vej og en let vej. Vi ender ved det samme sted. Vi er nu i bunden af kløften. Det vil tage mere end en time at gå tilbage til SaPa. Så det gør vi ikke. Jeg har bestilt motorcykler til os alle. Så efter 5 min er vi tilbage på markedet. Hvis nogen har lyst til at tage med vil jeg besøge en pige, jeg kender. Hun er 14 år og hendes mor hedder Phung Dung. Her vil jeg dele tøj ud. Vi mødes kl. 20.00 i byen. SaPa har lige haft 100 års jubilæum i 2004. Byen ligger i 1700 meters højde. Her har man alle årstiderne på en dag. Om natten-vinter, om formiddagen-forår, om eftermiddagen-sommer og om aftenen efterår. Før i tiden fandt man sig sin partner. Her taler jeg om det etniske folk på markedspladsen foran kirken. Man stillede sig op og sang og hvis sangen blev besvaret havde man en partner. Derfor har stedet lørdag aften fået navnet loving-markedet. Sådan er det desværre ikke længere, pga. de mange turister, men stemningen er der. Det er overtaget af fimaer, som inviterer deres personale på udflugt hertil. Studerende fra universitet og mange som har valgt at tage hertil på bryllupsrejse. Så der er stadig lidt loving. Idag føler mange vietnamesere sig mere frigjorte i SaPa.

Søndag 7/5

Vi kører fra SaPa kl. 07.00. Vi skal nu til Bac Ha. Her er ca. 80 kms bjergkørsel. Vi skal besøge det store marked. Det starter kl. 04.00 om morgenen. Det er det største marked i hele Nordvietnam. Efter indkvarteringen på vores hotel, går vi ned på markedet, hvor vi også spiser. Der er en god restaurant. Efter frokosten går vi en tur i bjergene. Vi besøger en spillemand "Ho" og ser hvordan lokalbefolkningen bor. I Bac Ha er der andre etniske minoriteter vi kommer til at se. Flaver Mong, Bac Ha Dzau og Tay, dog mest Flaver Mong. Vi ser på landskabet og spiser middag i byen.

Mandag 8/5

Vi skal besøge 2 skoler og en stor børnehave. Først skolerne, vi er kommet der i flere år. Vi tager nok ud på en stor børnehave efter middag og vi skal besøge en Tay familie. Vi spiser middag i byen.

Tirdag 9/5

Vi kører fra Bac Ha kl. 07.00. Der er langt til Hanoi. Vi spiser frokost undrervejs og middag i Hanoi.

Onsdag 10/5

Vi skal til Halong Bay og øen Cat Ba. Vi kører fra hotellet kl. 07.00. Der er gode veje til Cat Ba. Vi har et stop undervejs. Det er på en tekstilfabrik/skole. Vi ser her børn som syer og broderer. Man kan købe mange ting her, f.eks. duge, tasker, billeder, guld, sølv og mange andre ting. Man støtter tillige et godt formål, da mange af børnene har forskellige handicap. Under Vietnam-krigen smed amerikanerne store mængder napalm og Agent Orange, et middel til afløvning af træerne. Mange menesker fik forskellige skader, og der bliver stadig født mange børn med handicaps som følge heraf. Jeg støtter en pige, som hedder Ocenh, som nu er 22 år. Jeres køb giver støtte til disse børn. Vi skal nu videre til Halong Bay. Vi får vores egen båd. Vi er 12 personer, men der er plads til 50 på båden. Vi sejler ud med kurs mod Cat Ba. Vi spiser frokost på båden. På vejen besøger vi en stor drypstenshule på en ø. Der bliver også mulighed for at bade fra båden. Når vi kommer til Cat Ba, står James og venter os. Vi bliver indkvarteret. Herefter tager vi en vandretur på strandpromenaden inden middag.

Torsdag 11/5

Vandretur. Vi starter kl. 08.00. Vi bliver kørt i bus ud til området. James har lavet en vandretur/trekking. Den tager ca. 3 timer. Vi ender ved en lille bugt, hvor en båd venter på os. Vi bliver sejlet ud i en lille båd, de kan tage 5 - 6 personer ad gangen. Når alle er ombord sejler vi et stykke ud og kaster anker, hvorefter vi spiser frokost. Der kan købes øl og vand på båden. Når vi har spist, sejler vi til en anden ø, hvor der lever aber. Vi anker op og hilser op aberne og bader. Middag i byen.

Fredag 12/5

Vi skal tilbage til Hanoi. Vi kører fra hotellet kl. 08.00. Vi sejler tilbage til Halong Bay. Der bliver mulighed for at bade undervejs. Vi spiser frokost i Halong Bay. Vi har et enkelt stop på vejen. Det er i Dong Three. Her besøger vi en keramikfabrik. Vi ser produktionen og det store salgslokale. Vi er i Hanoi sidst på dagen. Vi spiser middag i byen.

Lørdag 13/5

Sidste hele dag i Vietnam. Nu kan vi foretage de sidste indkøb. Er der noget vi har glemt? Hvis der er nogen, der har lyst kan vi tage i Vandteatret sidst på dagen. Middag i byen.

Søndag 14/5

Afrejse. Nu skal vi hjem. Vi kører fra hotellet kl. 06.45. Vi flyver fra Hanoi med Fligt No VN 0831 kl. 09.30. Vi er i Bangkok kl. 11.20. Jeg har et foreslag. Vi har meget lang ventetid i Bangkok. Mere end 12 timer, da vi først flyver til Amsterdam efter midnat. Jeg forslår at vi tager en rundvisning i Bangkok. Vi bliver hentet i lufthavnen og kørt til et hotel, hvor vi kan deponere vores håndbagage. Vi vandrer i samlet trop ned til floden og sejler herfra til Grand Palace. Den gamle kongeby og utrolig flot. Næste punkt, Wat Po, den liggende Buddha, 80 meter lang og 50 meter høj. Sidste punkt, vi sejler nu ud på Klongerne i ca. 2 timer. Vi slutter nu på en restaurant i Bangkok. Når vi ønsker det, bliver vi kørt ud til lufthavnen igen. Turen koster ca. 400 kr, med entre. Efter midnat flyver vi til Amsterdam med CI 0065 kl. 02.35

Mandag 15/5

Lige over middag flyver vi til Billund.